نمک دریا بخوریم یا نخوریم

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۱۸:۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۵۶۹۸
نمک دریا بخوریم یا نخوریم
رییس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف روزانه نوع نمک یددار به اندازه معین برای تمامی سنین نیاز است، گفت: میزان مجاز روزانه مصرف نمک یددار 3 تا 5 گرم و معادل کمتر از یک قاشق چایخوری است و بیشتر و کمتر از آن توصیه نمی‌شود.

به گزارش برنا؛ دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: غده تیروئید در گردن قرار دارد و از مهمترین غدد بدن است و بیماری‌های مختلفی هستند که می‌توانند برای تیروئید خطرآفرین باشند.

وی افزود: کم‌کاری و پرکاری از علائم تیروئید بوده و بسیاری از مبتلایان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و به همین جهت از 4 تا 10 خرداد ماه و امسال به نام مادر، کودک و ید نامگذاری شده است.

رییس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هورمون تیروئید نقش مؤثری در بدن دارد و کمبود ید موجب اختلال در عملکرد تیروئید می‌شود، خاطرنشان کرد: ید در شکل طبیعی خودش در خاک، آب دریا و خاک وجود دارد و در زندگی انسان، رشد و تکامل فردی، مغزی، عصبی و جنینی تا 2 سال پس از تولد اثربخش است.

دکتر اباصلتی تصریح کرد: در محصولات غذایی، ید کمی وجود دارد و برای تأمین این کمبود، یددارکردن نمک در دستور کار قرار گرفت، چیزی که تنها در ایران نیست و دو سوم کشورهان جهان از نمک یددار استفاده می‌کنند.

وی با ذکر این نکته که کمبود ید در زمان بارداری موجب اختلال در رشد سیستم عصبی و بیماری کرتینیسم می‌شود و عوارضی همچون عقب ماندگی ذهنی، کوتاه قدی، کری، کوری، لالی و سفت شدن عضلات را در پی دارد، تأکید کرد: در 6 ماه اول بارداری جنین وابسته به تیروئید مادر است، زیرا خودش تولید هورمون ندارد و مادر باید از نمک یددار و مکمل‌های آن استفاده کند تا سوخت و ساز طبیعی جنین دچار اخلال نشود.

رییس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: شایع‌ترین عوارض عدم تیروئید مناسب در مادر منجر به سقط جنین و تولد نوزادی با عقب ماندگی ذهنی بوده که مشکلش هم دائمی بوده و خوب‌شدنی نیست.

دکتر اباصلتی افزود: مادران باردار باید در طول دوره بارداری و دختران در سنین بلوغ و باروری از ید و مکمل یددار استفاده کنند تا فرزندانی سالم به دنیا آورند، چیزی که سازمان بهداشت جهانی هم بر آن تأکید کرده است.

وی به کاهش قابل توجه آمار بیماران تیروئید در سال‌های پس از مصرف نمک یددار اشاره کرد و گفت: قبل از مطرح شدن موضوع مصرف نمک یددار آمار بیماران تیروئید بالا بود، اما پس از مصرف آن آمار اختلال به 5 درصد میزان قبلی رسید، اما اخیراً میزان مصرف کم شده و این عدد به 7 درصد افزایش یافته که نگران‌کننده است.

رییس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مصرف سنگ نمک و نمک دریا برای خوردن مستقیم هرگز توصیه نمی‌شود، اما برای آب نمک و آبکش کردن برنج به جهت اینکه شست‌وشو داده می‌شود و اثر مستقیمی در آن نیست ،منعی ندارد و برای خوراکی هم باید از نمک یددار آن هم به حد متعارف استفاده شود.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه مصرف نمک باید به اندازه باشد، خاطرنشان کرد: میزان مجاز روزانه مصرف نمک یددار 3 تا 5 گرم و معادل کمتر از یک قاشق چایخوری است و بیشتر و کمتر از آن توصیه نمی‌شود، در مواردی که نوع محصول مانند پنیر، رب و غیره نمک‌دار است باید مصرف روزانه به حداقل میزان اشاره شده برسد و مصرف روزانه این نوع نمک به اندازه معین برای تمامی سنین نیاز است؛ همچنین نمک دریا و سنگ نمک فلزات سنگی و آلاینده‌ها را دارد و مصرف مستقیم آن عوارضی همچون بیماری سرطان را در پی دارد./ بهداشت نیوز

نظر شما