بررسی میزان نیاز بدن به کافئین

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۸:۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۸۶۱۵۷
بررسی میزان نیاز بدن به کافئین
هر روز عده‌ی زیادی برای رفع خواب‌آلودگی صبح، سرحال بودن در شیفت شب یا از بین بردن بی‌حوصلگی دم غروب به مصرف کافئین پناه می‌برند. کافئین یک محرک طبیعی است که مصرف آن در بین همه‌ی مردم رواج دارد. این ماده خواب‌آلودگی و استرس را از بین می‌برد و مزایایی در حوزه‌ی سلامتی دارد. اما هنوز این سؤال پرسیده می‌شود که «آیا واقعا مصرف این حجم از کافئین خوب است یا بد؟»

به گزارش برنا؛ کافئین یک محرک طبیعی است و چای، قهوه و کاکائو منبع میزان زیادی از آن هستند. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی هوشیاری را افزایش می‌دهد و از بروز خستگی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، به بیدار ماندن و رفع خستگی کمک می‌کند و به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می‌شود.

نحوه تأثیرگذاری کافئین در بدن چگونه است؟

کافئین پس از مصرف به سرعت از روده جذب شده و وارد جریان خون می‌شود. از طریق جریان خون به کبد می‌رسد و از آنجا به سمت تمام اندام‌ها حرکت می‌کند و روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

کافئین بیشترین تأثیر را روی مغز می‌گذارد و با جلوگیری از اثرات انتقال دهنده‌ی عصبی آدنوزین، مغز را تحریک می‌کند. تمام این اتفاقات باعث تحریک مغز شده و هوشیاری و تمرکز را در شما افزایش می‌دهد. برخی از افراد معتقدند که کافئین در دسته‌ی داروهای روان‌گردان قرار داد زیرا تأثیر مستقیمی روی مغز و فعالیت‌های آن دارد.

کارکرد کافئین بر مغز

کافئین توانایی جلوگیری از فعالیت مولکول آدنوزین سیگنالینگ مغز را دارد و با این کار می‌تواند خلق‌وخو و عملکرد مغز را بهبود ببخشد. همچنین با افزایش سایر مولکول‌های سیگنالینگ مثل دوپامین و نوراپی‌نفرین سرعت انتقال پیام را در مغز بالا می‌برد و روحیه‌ی شما را تقویت می‌کند.

مصرف کافئین می‌تواند بر خلق‌وخو تأثیر مثبت گذاشته و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش دهد؛ عملکرد مغز را تحریک کند و از شما در برابر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند.

سوخت‌وساز و چربی سوزی با کافئین

کافئین متابولیسم را تقویت کرده و باعث چربی‌سوزی می‌شود اما مقدار آن زیاد نیست و در طولانی‌مدت مشخص می‌شود.

کافئین و ارتباط آن با قلب و دیابت

همچنین در تحقیقات دیگری مشخص شد که مصرف روزانه ۲ تا ۴ فنجان قهوه یا چای سبز خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را ۱۴% تا ۲۰% کاهش می‌دهد.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مانند قهوه و چای، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

مصرف قهوه و سلامتی

نوشیدن قهوه به سلامتی کبد، پوست و دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین در طولانی شدن عمر و جلوگیری از بیماری‌های مختلف مؤثر است.

عوارض جانبی مصرف کافئین

برخی پس از مصرف کافئین دچار اضطراب، بی‌قراری، لرزش، ضربان قلب نامنظم و مشکلات خواب می‌شوند. همچنین ممکن است مصرف زیاد کافئین در بعضی از افراد باعث ایجاد سردرد، میگرن و فشار خون بالا شود.

مصرف کافئین برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود زیرا به راحتی از جفت عبور می‌کند و می‌تواند باعث سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد شود.

چقدر کافئین مصرف کنیم؟

مصرف روزانه ۲ تا ۴ فنجان قهوه، یعنی چیزی حدود ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین، در روز بی‌خطر است. اما اگر مصرف آن را افزایش دهید و روزانه بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنید خطرناک است.

نظر شما