رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان تهران:

مردم از خرید سنجاب و لاک پشت جدا خودداری کنند/ سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیتی دربرابر خرید و فروش میلیاردی سگ و گربه ندارد

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۵:۲۸:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۶۳۱۸
مردم از خرید سنجاب و لاک پشت جدا خودداری کنند/ سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیتی دربرابر خرید  و فروش میلیاردی سگ و گربه ندارد
محمد کرمی گفت: به سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و... اعلام کردیم به هیچ عنوان نمی‌توانند آگهی خرید و فروش حیوانات حیات وحش را منتشر کنند و به محض انتشار آگهی با چنین محتوایی باید سریعا نسبت به حذف آن اقدام کنند ضمن اینکه فرد آگهی دهنده نیز تحت جرم خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های حیات وحش باید به مراجع قضایی معرفی و مجازات شود.

به گزارش برنا؛ نگهداری برخی حیوانات طی سال های احیر در بین افراد جامعه به خصوص شهرنشینان رواج پیدا کرده است، حیواناتی مانند گربه، سگ، خرگوش، انواع پرندگان، ماهی‌های آبی زینتی و... جایی برای خودشان در محیط‌های مسکونی باز کرده‌اند. این حیوانات با قد و اندازه گوناگون و با چهره و نژادهای مختلف از کشورهای دیگر یا حتی داخل همین کشور خودمان راهی بازار خرید و فروش می‌شوند، بازاری پر مشتری با سود بالا که از 200 هزار تومان گرفته تا چند میلیارد تومان برای فروشندگان سود دارد و این حیوانات زبان بسته با این مبلغ‌ها مورد داد و ستد در خیابان‌ها یا در بستر فضای مجازی در سایت‌هایی فروش قرار می‌گیرند.

1

2

محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به خرید و فروش میلیاردی سگ و گربه در فضای مجازی گفت: از آنجایی که سالهاست سگ و گربه اهلی انسان شدند، این دو حیوان جزء گونه‌های حیات وحش محسوب نمی‌شوند بلکه شامل گونه‌های اهلی هستند بنابراین ما در سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای در قبال آنها و همچنین خرید و فروش‌شان نداریم.

او افزود: مدیریت و کنترل سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب و ولگرد در شهرها و حریم‌های شهر و حتی حیوانات موذی، برعهده شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور است اما درباره اینکه شخصی یک گربه و سگ از نژاد خاص پرورش دهد و در سایتی مانند دیوار یا شیپور با قیمتی که خودش تعریف کرده به فروش برساند ابتدا باید دید آیا اصلا لازم است با چنین اقدامی مقابله شود یا خیر ضمن اینکه این مسئله ابعاد شرعی نیز دارند چرا که در دین مبین اسلام سگ نجس است بنابراین بنده نمی‌توانم مشخصا درباره چنین موضوعی صحبت کنم چون حیطه وظایف ما در زمینه حیوانات حیات وحش است.

کرمی از برخورد جدی با خرید و فروش حیوانات حیات وحش خبر داد و تصریح کرد: به صورت جدی با خرید و فروش حیوانات تعریف شده در حیات وحش از یک ریال گرفته تا یک میلیارد تومان به شدت برخورد می‌کنیم و در هیچ سایتی امکان خرید و فروش این حیوانات مگر با مجوز رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست، وجود ندارد.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان تهران ادامه داد: به سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و...  اعلام کردیم به هیچ عنوان نمی‌توانند آگهی خرید و فروش حیوانات حیات وحش را منتشر کنند و به محض انتشار آگهی با چنین محتوایی باید سریعا نسبت به حذف آن اقدام کنند ضمن اینکه فرد آگهی دهنده نیز تحت جرم خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های حیات وحش باید به مراجع قضایی معرفی و مجازات شود. 

او درباره جزئیات مجازات کسانی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های حیات وحش می‌کنند، گفت: کسی که به صورت غیرمجاز اقدام به خرید و فروش هرنوع حیوان حیات وحش از مار گرفته تا لاک پشت و... می‌کند، در دو جنبه مورد مجازات قرار می‌گیرد؛ یکی جنبه خصوصی جرم که ما از فرد شکایت می‌کنیم و باید ضرر و زیان و خسارت حبوانی که از حیات وحش گرفته و از طبیعت خارج کرده را بپردازد و دیگر جنبه عمومی جرم که قاضی خودش مبلغی را به عنوان جریمه تعیین می‌کند.

کرمی با بیان برنامه‌های این سازمان برای جلوگیری از خرید و فروش گونه‌های حیات وحش اظهار کرد: همچنان رصد سایت‌ها و فضای مجازی را در اولویت خود قرار دادیم تا به محض مشاهده خرید و فروش گونه‌های حیات وحش در این بستر با فرد آگهی دهنده برخورد کنیم ضمن اینکه اقدامات این سازمان در جهت جلوگیری از قاچاق حیات وحش در شهرهای سراسر کشور ادامه دارد و تصمیم جدی برای جلوگیری از ورود این حیوانات به کشور داریم.

او افزود: قابل ذکر است که گزارشات مردمی یکی از بهترین راه‌های برخورد ما با خاطیان است چرا که خوشبختانه اطلاعات و آگاهی مردم بالا رفته و می‌دانند چه حیواناتی جزء حیات وحش هستند و خرید و فروش آنها ممنوع است بنابراین به محض مشاهده خرید و فروش آنها در خیابان‌ها و بازارها به ما اطلاع می‌دهند یا اینکه حتی مواردی بوده مردم آن حیوان را خریدند و به ما اهدا کردند تا به طبیعت بازگردانیم.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست تهران تصریح کرد: خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم میزان خرید و فروش حیوانات حیات وحش کاهش قابل توجهی داشته است و مردم می‌دانند درصورت خرید اینگونه حیوانات، هم خودشان و هم فروشنده مجرم هستند.

کرمی ضمن هشداری به مردم گفت: لازم به ذکر است که تاکید کنم خرید و فروش سنجاب، لاک پشت، هر نوع مار و سمندر نیز ممنوع است و مردم باید از خرید این نوع حیوانات خودداری کنند هرچند که این روزها اطلاع رسانی قوی صورت گرفته و خداروشکر نسبت به گذشته شاهد کاهش قابل توجه خرید و فروش این حیوانات نیز هستیم.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست تهران در پایان تاکید کرد: مردم آگاه باشند که اگر از خرید و فروش حیوانات گونه حیات وحش خودداری کنند بساط فروشنده آنها که تنها هدف کسب سود دارند جمع خواهد شد امیدوارم با اطلاع رسانی قوی‌تر اگاهی مردم روز به روز بیشتر شود تا جایی که میزان خرید و فروش حیوانات حیات وحش به صفر برسد.

//انتهای پیام:۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز