صفر تا صد آتش سوزی پالایشگاه تهران

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۹:۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۸۰۱۸
صفر تا صد آتش سوزی پالایشگاه تهران
ساعاتی پیش موردی از آتش سوزی حوالی پالایشگاه تهران گزارش شد که در پی آن همه شهرستان های استان تهران در آماده باش کامل به سر میبرند.

به گزارش برنا؛ یکی از مخازن پالایشگاه نفت تهران دچار حریق شد. آخرین وضعیت این حریق به شرح ذیل است؛

انفجار خطوط لوله گاز در منطقه باقرشهر

رییس سازمان امداد و نجات با اشاره به آتش سوزی پالایشگاه تهران گفت: در پی حادثه انفجار خطوط لوله گاز در منطقه باقرشهر و طی پیگیری از جمعیت هلال احمر استان تهران، تیم واکنش سریع و ٣ شعبه آن جمعیت درحال آماده باش کامل هستند.

آماده باش سه بیمارستان تهران

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس تهران با اشاره به این حادثه و ضمن آمادگی اورژانس تهران گفت: در حال حاضر ده دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شده است.

او افزود:در حال حاضر بیمارستان های هفت تیر، فیروز آبادی و شهید مطهری در حالت آماده باش بوده ۵۰تخت برای مصدومین احتمالی تدارک دیده شده است.

خالدی از آمادگی وزارت بهداشت خبر داد و عنوان کرد: تا کنون هیچ مصدومی تحویل داده نشده است.

سخنگوی اورژانس کشور در گفتگو با برنا گفت: یک نفر تا کنون به عنوان مصدوم مراجعه کرده که بیشتر شوکه شده ولی احتمال نبود مصدوم وجود دارد. ما در آماده باش کامل هستیم.

آتش نشانی: اعزام ۶ ایستگاه آتش نشانی به محل

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی طی توضیحاتی گفت: ساعت ۱۹:۱۸ دقیقه عصر امروز یک مورد آتش سوزی در محوطه پالایشگاه تهران حوالی جنوب پایتخت گزارش می‌شود.

او افزود: ۶ ایستگاه آتش نشانی به محل می‌رسد و احتمال افزایش نیروها وجود دارد.

ملکی تصریح کرد: احتمالا یکی از مخازن آتش دیده که آتش نشانان مشغول اطفاء حریق هستند. 

سخنگوی آتش نشانی گفت: اخبار تکمیلی در دست نیست.

تاکنون گزارشی از مصدومیت فردی گزارش نشده است/ آماده باش کامل سه تیم امداد و نجات هلال احمر 

مهدی ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این خصوص اظهار کرد: بعد از ظهر امروز، خطوط لوله گاز پالایشگاه تهران در منطقه باقر شهر دچار آسیب‌دیدگی و حریق شد.

او افزود: در پی این آتش سوزی، یک تیم واکنش سریع و سه تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران به حالت آماده باش کامل درآمدند.

ولی پور گفت: با توجه به حساسیت موضوع، یک تیم ارزیاب و دو تیم عملیاتی از هلال احمر شهرستان ری به محل حادثه اعزام شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: تا این لحظه همکاران ما در آتش نشانی مشغول اطفا حریق هستند و گزارشی بر مصدومیت فردی گزارش نشده است.

علت حادثه پالایشگاه انفجار نیست/ احتمال خرابکاری وجود ندارد

منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به وقوع حریق در یکی از خطوط لوله ارتباطی داخل پالایشگاه تهران گفت: علت حادثه پالایشگاه نفت تهران انفجار نیست.

او افزود: نشتی لوله‌های انتقال که فرآورده‌ها را از یک قسمت به قسمت دیگر منتقل می‌کرده، علت آتش سوزی پالایشگاه نفت تهران بوده است و به انفجار ارتباطی ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استاندار تهران بیان کرد: هنوز آتش اطفاء نشده است اما تلفات جانی نیز نداشتیم.

او درباره احتمال گسترش حادثه تاکید کرد: جلوی منبع انتشار گرفته شده است و اگر بتوانیم زودتر اطفاء کنیم قطعا سرایت بیشتر نخواهد داشت.

درجاتی گفت: نیروهای پالایشگاه آمادگی کامل دارند همچنین کلیه شهرداری‌های اطراف هم آماده هستند.

او درباره احتمال خرابکاری اظهار کرد: بنده احتمال خرابکاری نمی‌دهم البته اگر بعدا در تشخیص و علت یابی کارشناسان به این نتیجه برسند، به من ربطی ندارد.

رفت و آمد در اتوبان رجایی عادی است

مرکز اطلاع رسانی پلیس اعلام کرد: در حوالی و ورودی پالایشگاه نفت محدودیت وجود دارد اما رفت و آمد در اتوبان رجایی در حالت عادی است.

فرماندار ویژه ری​: خرابکاری را تکذیب می‌کنیم/ منطقه تحت کنترل آتش نشانی است

حسین توکلی کجانی، فرماندار ویژه ری در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آتش سوزی پالایشگاه ری گفت: بررسی ها نشان می‌دهد آتش‌سوزی در کنار یکی از مخازن پالایشگاه رخ داده و پس از آن آتش به مخزنی که حاوی مشتقات نفتی بوده سرایت کرده و موجب آتش‌سوزی در این مخزن شده است.

او افزود: خرابکاری را تکذیب می‌کنیم. در حال حاضر عملیات اطفای حریق ساعاتی است که در این محل در حال انجام است و خوشبختانه از سرایت آتش به سایر مخازن توسط عوامل امدادی و نیروهای آتش‌نشانی جلوگیری شده است.

فرماندار ویژه ری تصریح کرد: تاکنون مصدوم جانی نداشتیم و منطقه تحت کنترل عوامل آتش نشانی است.

عضو شورای شهر تهران: چهل دستگاه خودروی آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در توئیتی به آتش سوزی در پالایشگاه ری اشاره کرد و نوشت: «در پی آتش سوزی مهیب پالایشگاه تهران بیش از چهل دستگاه خودرو آتش نشانی اعزامی از تهران در تلاش برای مهار آتش هستند. از پلاسکو تا پالایشگاه هر جا که زندگی در خطر است آتش نشانان قهرمان در صف اول خدمت هستند، همه ما برای زندگی باید قدردان ایثار و تلاش آتش نشانان عزیز شهرمان باشیم.»

منطقه محل حادثه مسکونی نیست/ تاکنون درخواست کمک از هلال‌احمر نشده است

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران گفت: در پی وقوع آتش سوزی در پالایشگاه جنوب تهران، با توجه به مسکونی نبودن منطقه‌ی حا‌دثه امدادگران هلال‌احمر شعب ری، تهران و ورامین به همراه تیم واکنش سریع استان تهران به حالت آماده باش درآمده و دو تیم ارزیاب هم اعزام شده اند.

او افزود: ستاد فرعی فرماندهی و هماهنگی عملیات اضطراری در شهرری با حضور مدیرعامل و معاون امداد هلال احمر استان تهران و رئیس هلال‌احمر شهر ری نیز تشکیل شده تا با فرض ادامه داشتن آتش سوزی و عدم اطفای آن تا فردا، اقدامات لازم برای ادامه عملیات نیروهای هلال‌احمر بررسی و در دستور کار قرار گیرد.

فتحی تصریح کرد: با توجه به مسکونی نبودن محل حادثه و نداشتن مصدوم تاکنون فرمانداری شهرستان ری و اداره کل بحران استانداری درخواست کمکی از هلال‌احمر نداشتند.

هلال احمر هنوز درگیر عملیات نشده است/ نیازی به پرواز بالگرد نیست 

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اینکه هلال احمر هنوز به عملیات ورود پیدا نکرده است، گفت: نیروهای هلال احمر در محل حادثه مستقر هستند اما هنوز درگیر عملیات نشدند و پشت پالایشگاه هستند.

او افزود: در حال حاضر کار دست عوامل آتش نشانی است و ما فقط در حوزه امداد و نجات انسان ورود پیدا می‌کنیم که تاکنون مصدومی نداشته است.

قوسیان تصریح کرد: ورود به محوطه خطرناک است و درصورت کمک به نیروی انسانی ما وارد عملیات خواهیم شد اما هنوزاحتیاجی به حضور ما نشده است و به پرواز بالگرد نیز نیازی نیست.

احتمال تخلیه منازل اطراف وجود دارد/ احتمالا تا صبح آتش اطفاء نشود

رضا کرمی محمدی، رئیس مدیریت بحران استان تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آتش سوزی پالایشگاه گفت: آتش سوزی در چند نقطه رخ داد، یکی نزدیک‌تر بود که خداروشکر گسترش پیدا نکرد و در حال حاضر مهار شده است اما نیروهای آتش نشانی همچنان مشغول هستند و باقی ارگان‌ها که می‌توانند کمک کنند، در حال آماده باش هستند.

او افزود: در حال حاضر آتش اطفاء نشده است و تمام تلاش بر این است که گسترش پیدا نکند.

کرمی تصریح کرد: خوشبینانه‌ترین حالت این است که به مرور زمان آتش اطفاء شود اما بدبینانه‌ترین حالت نیز وجود دارد که درباره آن صحبتی نمی‌کنم.

رئیس مدیریت بحران استان تهران در ادامه گفت: نیروهای آتش نشانی کاملا ایمن هستند و برای انجام چنین عملیاتی آموزش تخصصی دیدند.

کرمی محمدی درباره پیش بینی‌ها از زمان خاموش شدن آتش بیان کرد: آتش در مخازن سوخت است و احتمال دارد تا صبح هم اطفاء نشود. 

او درباره احتمال تخلیه منازل اطراف پالایشگاه گفت: هشدار داده شده تا منازل اطراف پالایشگاه تخلیه شوند به عبارت دیگر مردم نزدیکی محل حادثه در حال آماده باش هستند.

ستاد مدیریت بحران با حضور شهردار منطقه ۲۰ تشکیل شد/ آماده باش همه نواحی هفتگانه منطقه

رئیس مدیریت بحران استان تهران درباره میزان خسارت‌ها عنوان کرد: هنوز نمی‌توان درباره خسارت وارد شده صحبت کرد و درمورد خرابکاری نیز نمی‌توانم چیزی بگویم هرچند که بعید میدانم حادثه خرابکاری باشد.

ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۰ با حضور شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه و با حضور رباطی مسوول موتوری سازمان پسماند در محل حادثه آتش‌شوزی پالایشگاه تهران تشکیل شد.

با هماهنگی این جلسه ۲۵ تانکر آب به محل اعزام و با همه اعضای عمومی و  تخصصی ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۰ هماهنگی‌های لازم انجام شد.

همچنین هماهنگی‌های لازم با Eoc سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران جهت هماهنگی با مناطق معین جهت ارسال ادوات مورد نیاز جهت اطفاء حریق انجام شد. 

گفتنی است، همه نواحی هفت گانه شهرداری منطقه ۲۰ در آماده‌باش کامل هستند.

ساعت ۲۲:۵۰

مردم از تجمع و حضور در محدوده پالایشگاه تهران خودداری کنند

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای با اشاره به اقدامات انتظامی انجام شده در محل حادثه پالایشگاه تهران، اظهار کرد: مردم از تجمع و حضور در محدوده پالایشگاه تهران خودداری کنند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ افزود: پس از این حادثه شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده که به هیچ عنوان صحت ندارد لذا از شهروندان تهرانی می‌خواهیم به این شایعات توجه نکنند.

این مقام انتظامی متذکر شد: هیچ مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده لذا شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت گاز مایع (CNG) جلوگیری کنند.

ساعت ۲۳:۰۷

تشکیل ستاد فرعی فرماندهی عملیات حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران

معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران، تاجیک نوری در گفتگو با برنا گفت: در هلال احمر در حال آماده باش هستیم و حادثه مصدومی نداشته و در منطقه مسکونی نبوده است.

او افزود: ستاد فرعی فرماندهی عملیات حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در هلال احمر شهر ری تشکیل شده است.

تاجیک تصریح کرد: استانداری تعداد مصدومین و کشته شدگان احتمالی را اعلام می کند و ما به عنوان آماده باش به صورت پشتیبان حضور داریم.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران در خصوص زمان این آماده باش گفت: تا زمانی که نیاز است و اعلام شود آماده باش هستیم و تا این لحظه زمان اتمام عملیات عنوان نشده است.

IMG_20210602_202520_840

پالایشگاه

نظر شما