آخرین وضعیت اطفا حریق پالایشگاه نفت تهران در روز دوم عملیات/ اطفا آتش در دو مخزن نفت/ استقرار سه ایستگاه تا فردا صبح

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۱۳:۲۷:۰۵
کد خبر: ۱۱۸۸۲۷۹
آخرین وضعیت اطفا حریق پالایشگاه نفت تهران در روز دوم عملیات/ اطفا آتش در دو مخزن نفت/ استقرار سه ایستگاه تا فردا صبح
پالایشگاه نفت تهران شب گذشته طعمه حریق شد که از سوی متولیان مختلف آخرین جزئیات آن و زمان پایان عملیات تشریح شد.

به گزارش برنا؛ شب گذشته موردی از آتش سوزی حوالی پالایشگاه تهران گزارش شد که در پی آن همه شهرستان های استان تهران در آماده باش کامل به سر می برند.

 

ساعت 10:15

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران مطرح کرد:

تکذیب قوی انفجار در پالایشگاه تهران؛ مخزن دفرمه شده است/ خرابکاری در میان نبوده است/ احتمالا حوالی ظهر اطفا کامل صورت می گیرد

شاکر خفایی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با اشاره به آخرین وضعیت پالایشگاه تهران گفت: این حادثه شب گذشته بر اثر نشتی مخزن ضایعات مواد نفتی صورت گرفت. 

او افزود: آتش سوزی بر اثر نشتی ضایعات مواد نفتی بوده و ساعات اولیه مهار و به مخازن دیگر منتقل نشد.

خفایی تصریح کرد: اطفا آن منوط به کل مخزن است. مواد نفتی محتوی مخزن باید تمام شود تا اطفا کامل صورت گیرد.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با اشاره به آخرین زمان اطفا گفت: حوالی ظهر باید اطفا شود اما انتها مخزن به دلیل فشردگی مواد دود غلیظ تر و سخت تر بوده و باید آتش گیرد، روند سوختن و تمام شدن زمان بر است.

خفایی اظهار کرد: جای تشکر از آتش نشانی شهرهای اطراف، پالایشگاه و شرکت های همجوار، شهرداری های همجوار دارد که با درایت فرآیند را فرماندهی می کنند.

او در خصوص اخباری مبنی بر انفجار گفت: انفجاری صورت نگرفته و تنها دفرمه شدن مخزن را شاهد بودیم. مخزن وقتی حرارت می گیرد سوپاپ ها باز می شود صدا می دهد

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران در خصوص احتمال خرابکاری گفت: خرابکاری به هیچ وجه رخ نداده است و گرنه تلفات انسانی می دهیم.

خفایی در پایان افزود: انفجاری در کار نبوده و نشتی رخ داده که به احتراق تبدیل شده است.

 

index

ساعت 11:46

آخرین وضعیت آتش سوزی پالایشگاه نفت تهران + فیلم

پالایشگاه نفت تهران پس از 16 ساعت از حریق همچنان در آتش می سوزد و به گفته مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران تا اتمام مواد موجود در مخزن این آتش سوزی ادامه دارد و جای نگرانی نیست.

 

ساعت 12:31

واکنش معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران به ایجاد هاله سیاه بر فراز آسمان تهران

زهره عبادتی؛ معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره ایجاد هاله سیاه در آسمان تهران در گفتگو با برنا گفت: شاخص آلودگی هوا طی 24 ساعت گذشته تا ساعت 11  در رنج قابل قبول قرار دارد.

او افزود: مقداری شاخص آلودگی هوا در باقرشهر افزایش پیدا کرده که می تواند علاوه بر آتش سوزی بحث ترافیکی هم این شرایط را ایجاد کرده باشد. خوشبختانه شاخص آلودگی هوا در شهر ری در رنج قابل قبول است. هر اتفاقات این دستی بر کاهش کیفیت هوا قطعا اثر می گذارد.

عبادتی تصریح کرد: فعلا داده های لحظه ای را مرتب پایش می کنیم در باقر شهر افزایش آلودگی داریم و رصد می کنیم.

به گفته او به هر حال آتش سوزی پالایشگاه بر کیفیت هوا اثر خواهد داشت.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ادامه داد: خوشبختانه چون ارتفاع آتش سوزی در سطح بالاتری است امیدواریم مقدار قدرت پخش آن بیشتر باشد و احتمال می دهیم این هاله سیاه آنقدر در فضا نماند.

او افزود: شانسی که داریم در فصلی هستیم که با پدیده وارونگی مواجه نیستیم و گرنه نگرانی بیشتر می شد ولی معمولا در این شرایط حرکت هوا و ... را داریم انتظار داریم دود ناشی از آتش سوزی مقداری زودتر رفع شود.

عبادتی در پاسخ به این سوال که آیا هاله سیاه بر فراز آسمان تهران از بین می رود یا چند روز ادامه خواهد داشت؟ گفت: بعید می دانم این لایه ادامه داشته باشد که البته به شرایط جوی مرتبط است و اگر باد داشته باشیم از بین می رود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در خصوص آخرین وضعیت وجود ازون در تهران تاکید کرد: ازون متاثر از افزایش دما است. شاخص ازون را چک کردیم. طی 24 ساعت گذشته افزایش خاصی نداشتیم ولی چون ازون متاثر از دمای هوا است باید منتظر باشیم چه اتفاقی رخ می دهد.

 

ساعت 13:06

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با اشاره به آتش سوزی پالایشگاه نفت تهران:

تلفات اقتصادی قابل توجهی نداشتیم/ بعد از اطفا آتش وارد مدار تولید می شویم/ تجهیزات دچار آسیب نشده است

شاکر خفایی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با اشاره به آخرین وضعیت پالایشگاه نفت تهران و زمان اطفا آتش سوزی به خبرنگار برنا گفت: پیش بینی دقیقی برای زمان اطفا در فرآورده های نفتی نمی توان داشت. باید محتویات مخزن کامل بسوزد و تمام شود به خصوص انتهای مخزن چون سنگین است سوختن آن با دود بیشتری همراه است.

او افزود: ولی تلاش می کنیم تا انشالله فرآیند اطفا با ایمنی کامل انجام شود و بعد از آن سایر واحدها روی مدار بیاید.

خفایی تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون تلفات جانی نداشتیم و تلفات اقتصادی قابل توجهی نیست. پالایشگاه با تولید 250 هزار بشکه فرآورده نفتی فعالیت می کند اما مخزنی که دچار مشکل است 20 هزار بشکه فرآوری می کرد که رقم قابل توجهی نیست.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران در پایان عنوان کرد: بعد از اطفا آتش وارد مدار تولید می شویم. چون تجهیزات ما دچار آسیب نشده و مخزن آسیب دیده است.

 

ساعت 14:24

جلال ملکی: عملیات ادامه دارد/ دودگرفتگی برخی از آتش نشانان

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به حادثه پالایشگاه تهران و عملیات اطفا حریق که از ساعت 19:30 روز گذشته رخ داد و تا کنون ادامه دارد، گفت: ده ایستگاه از سازمان آتش نشانی تهران به همراه چند ایستگاه پشتیبانی شامل تانکرهای آب، بالابر، خودرو حامل کف، دستگاه تنفسی و... در محل حاضر شدند.

او افزود: مجموع خودروهایی که از سازمان آتش نشانی تهران حضور داشتند 60 دستگاه بود که 180 آتش نشان از شب گذشته بدون وقفه کار خود را انجام می دهند.

ملکی تصریح کرد: آتش نشانی شرکت نفت از ابتدا در محل حاضر شد و تمام کارشناسان و متخصصان هم حاضر شدند و آتش نشانی های اطراف، ستاد بحران شهرداری تهران، فرمانداری ویژه ری، راهور، ناجا، اورژانس و... در محل بودند. دوستان راهور در محل حضور داشتند و باعث تردد روان مسیرها شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: در ابتدا اعلام شد یکی از مخازن دچار آتش سوزی شد اما به بخشی از آتش به مخزن بغلی سرایت کرد و حجم زیادی از شعله ها به آسمان می رفت که از فاصله دور دست قابل رویت بود.

ملکی گفت: عملیات از چندین طرف انجام دادند و به خوبی مواد اطفا حریق تامین می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: تا این لحظه تلفات جانی نداشتیم اما برخی از همکاران تهران و شهرستان دچار ضعف و بی حالی و دودگرفتگی شدند که برای چکاپ کامل به آمبولانس های اورژانس مراجعه کردند اما مصدوم سوختگی و بدحال وجود نداشت.

او در پایان تاکید کرد: بخش زیادی از آتش خاموش شده اما مایعات نفتی حرارت بگیرد سخت خاموش می شود و پس از خاموش شدن به خاطر حرارت درونی خود دوباره شعله ور می شود و آتش نشانان عمل اطفا و سرد کردن انجام می دهند. در حال سرد کردن بقیه مخازن هستیم فقط بخشی از یک مخزن در حال اطفا هستند. این عملیات ها عجیب نیست. آتش نشانان در محل مشغول هستند. 

 

14:44

11 مصدوم در پی آتش سوزی پالایشگاه تهران

رئیس مرکز اورژانس تهران از مصدومیت 11 نفر در حرق پالایشگاه خبر داد.

پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران در حاشیه بازدید از نحوه خدمت رسانی نیروهای اورژانس تهران در حادثه حریق پالایشگاه گفت: تا این لحظه 11 نفر مصدوم شدند.

او افزود: از این تعداد ۴ نفر به مراکز درمانی ( ۳ نفر به بیمارستان پارس و یک نفر به بیمارستان شهدا هفتم تیر) انتقال یافتند و ۷ نفر نیز در محل درمان شدند.

رئیس مرکز اورژانس تهران در پایان گفت: ۱۰  دستگاه آمبولانس ، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳ دستگاه موتورلانس با بیش از ۳۰ نفر از تکنسین های اورژانس تهران از روز گذشته در محل حادثه مستقر هستند.

index2

 

ساعت14:42

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران خبر داد:

تداوم عملیات اطفا آتش‌سوزی پالایشگاه تهران تا شب

حامد آرمان فر، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در حاشیه اطفا آتش سوزی مخازن پالایشگاه نفت تهران، گفت: حجم آتش سوزی نسبت به قبل خیلی کاهش پیدا کرده در حال حاضر فقط پنج درصد حجم آتش سوزی اولیه باقی مانده است.

او با اشاره به اینکه تا پایان کامل هیدروکربن های داخل مخازن باید صبور باشیم، خاطرنشان کرد:  تلاش اصلی تیم آتش نشانی و عوامل پالایشگاه جلوگیری از سرایت آتش به مخازن دیگر بود که در این امر بسیار موفق عمل شده است.

آرمان فر اضافه کرد: هم اکنون مخازن کناری محل آتش سوزی کاملا خنک و فشار آنها نیز کنترل شده است و جای هیچگونه نگرانی باقی نمانده است.

او با بیان اینکه از آغاز آتش سوزی برنامه ای برای ذخیره هیدروکربن های داخل مخازن آتش گرفته نداشته ایم، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در اطفای آتش جلوگیری از خسارت بیشتر و سرایت آتش به سایر مخازن بود.

این مسئول گفت: از عصر روز گذشته که آتش سوزی آغاز شده تاکنون که  ۱۸ ساعت از عملیات اطفا می گذرد نیروهای آتش نشانی و عوامل پالایشگاه در صحنه حضور دارند و جلوی خسارات بیشتر را گرفته اند.

index

ساعت 15:20

ادامه آماده باش هلال احمر

محمدی، معاون عملیات هلال احمر در گفتگو با برنا و پاسخ به این سوال که آیا همچنان در آمادگی به سر می برند یا خیر، گفت: هنوز رسمی بحثی مبنی بر پایان عملیات به ما اعلام نشده و ما همچنان به عنوان نیروهای پشتیبان حضور داریم.

 

ساعت 16:23

آخرین وضعیت آتش‌نشانان مصدوم حادثه پالایشگاه تهران

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران آخرین وضعیت سلامتی آتش‌نشانان مصدوم در عملیات اطفای حریق پالایشگاه نفت تهران را پیگیری کرد.

افشین حبیب‌زاده در تماس تلفنی با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ضمن تقدیر از شجاعت و فداکاری آتش‌نشانان حاضر در عملیات اطفای حریق در پالایشگاه تهران، وضعیت سلامت آتش‌نشانان مصدوم در این حادثه را جویا شد.

براساس اظهارات مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، تعدادی از آتش‌نشانان در حین عملیات اطفا دچار حادثه شده اما مصدومیت آنها جدی نیست.

داوری با اشاره به اینکه از زمان وقوع حادثه، آتش‌نشانان بدون وقفه تا امروز درگیر اطفای حریق مخازن و خنک‌سازی سایر مخازن برای جلوگیری از آتش‌سوزی بودند، گفت: فشار کاری نیز موجب شده که تعدادی از پرسنل دچار ضعف، بی‌حالی  و یا دود گرفتگی شوند که همان زمان با توجه به حضور نیروهای درمانی، درمان آنها شروع شده و مشکل خاصی برای آتش‌نشانان پیش نیامده است.

حبیب‌زاده در پایان این تماس تلفنی بر لزوم قدردانی از تلاش آتش‌نشانان که شجاعانه و در نهایت سرعت، به اطفاء کامل حریق و ممانعت از سرایت شعله‌های آتش به سایر مخازن مجاور پرداختند، تاکید کرد.

ساعت ۱۹:۱۳

اطفا دو مخزن آتش/ تا ساعاتی دیگر بیشتر ایستگاه ها به کار خود پایان می دهند

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به آخرین وضعیت آتش سوزی پالایشگاه گفت: خوشبختانه در ادامه روند عملیاتی، مخازن خاموش شده و یک مخزن با حداقل میزان در حال آتش سوزی است که حجمش کم است و جای نگرانی نیست.

او افزود: انشالله تا ساعاتی دیگر ببشتر ایستگاه ها کار خود را تمام می کنند سه ایستگاه آتش نشانی به همراه آتش نشانی پالایشگاه تا فردا صبح به سرد کردن می پردازند تا مجدد شعله آتش ایجاد نشود.

به گفته ملکی در این حادثه خوشبختانه مورد مصدومیت جدی نداشتیم و بیشتر ایستگاه ها تا ساعاتی دیگر باز خواهند گشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز