رئیس کمیته محیط زیست و خدمت شهری شورای شهر تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت آرادکوه مطرح کرد؛

آرادکوه تا پنج سال آینده منتقل نمی‌شود/ انجام مطالعات برای جایابی محل دفن پسماند

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۵:۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۸۹۴۱۹
آرادکوه تا پنج سال آینده منتقل نمی‌شود/ انجام مطالعات برای جایابی محل دفن پسماند
سید آرش حسینی میلانی با اشاره به آخرین وضعیت محل دفن پسماند پایتخت در جریان بازدیدی که از این منطقه داشته است، تاکید کرد: تغییرات زیادی در مرکز آرادکوه صورت گرفته که این امر تغییراتی موضعی بوده اما جابه‌جایی آراد کوه در افق زمانی کوتاه مدت صورت نمی‌گیرد و حداقل ظرف پنج سال آینده انجام نمی‌شود.

به گزارش برنا؛ سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت مجتمع آراد کوه (مرکز پردازش و دفن زباله پایتخت) گفت: باید تصمیم جمعی در خصوص آراد کوه گرفته شود. شهرداری در حال حاضر و پیش از انتقال آراد کوه باید فرآیند پردازش را اصلاح کند تا بدین ترتیب، راندمان کار برای کاهش دفن و افزایش چرخه بازیافت افزایش پیدا کند. 

او با اشاره به وضعیت بو در مرکز آرادکوه اظهار کرد: بوی نامطلوب آرادکوه چند منبع دارد که یکی بحث شیرابه‌ها است. به منظور کاهش و حل این معضل، تصفیه‌خانه‌ای در مجتمع آرادکوه احداث و ایجاد شده که تاثیر بسزایی در کاهش این معضل شده و بخشی به آن دلیل، حل شده است. سیستم هوادهی هم جز سایر موارد است. بدین ترتیب بنا است تا هوادهی برای فرآیندهای بعدی آماده شود. 

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اصلاحاتی در مرکز آرادکوه انجام شده البته اصلاحات موضعی است، افزود: دستگاه‌های همزن زباله در این میان تعمیر شده و یک دستگاه جدید هم بناست خریداری شود. یکی دیگر از موارد، اصلاحی خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط با خطوط پردازش است. با ابتکاراتی موفق شده‌اند که راندمان بازیافت مواد را در فرآیند سرند کردن افزایش دهند. 

به گفته حسینی میلانی، پسماندهای حجیم مانند مانند اقلام لوازم خانگی، لاستیک و سرشاخه‌های درختان پیش از ورود به مرکز آرادکوه تفکیک و به دیگر مراکز منتقل می‌شوند. همچنین راندمان ایستگاه‌های میانی طی دوره پنجم مدیریت شهری بهبود بخشیده شده است. 

او با بیان اینکه با پیگیری شورای پنجم احداث ایستگاه پایش بو در مرکز آرادکوه در دستورکار قرار دارد، خاطرنشان کرد: قسمت هواشناسی در مرکز آرادکوه راه‌اندازی شده و قسمت بو هم در حال راه‌اندازی است تا با پایش برخط بتوان پاسخگویی سیستم را افزایش داد.  

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه پساب تصفیه شده فاضلاب کهریزک به مرکز آرادکوه منتقل می‌شود، افزود: استخر ذخیره پساب در مرکز آرادکوه ایجاد شده است. این حوضچه پساب توسط خط لوله پنج کیلومتری، فاضلاب کهریزک را جمع‌آوری کرده و از آن، برای آبیاری فضای سبز حوالی آرادکوه استفاده می‌شود که اقدام محیط زیستی مهمی است و برای حفظ فضای سبز در این مجموعه اهمیت زیادی دارد. 

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت حضور گونه‌های مختلف در محدوده آرادکوه بیان کرد: موش، پرندگان مهاجر و سگ‌های بلاصاحب در این محل حضور دارند و از زباله‌ها تغذیه می کنند اما شکل‌گیری اکوسیستم خاصی باید مورد بررسی قرار گیرد. 

او در پاسخ به این سوال که تکلیف انتقال آردکوه به کجا خواهد رسید، گفت: بر اساس تکالیف طرح جامع پسماند، مشاور در حال مطالعه امکان‌سنجی و مکان‌یابی انتقال است که یک سال دیگر خروجی این کار مشخص می‌شود. شهرداری هم‌اکنون مطالعه امکان‌سنجی تغییر محل دفن را انجام می‌دهد تا نگرانی شهر ری و کهریزک رفع شود. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به تصویب طرح جامع پسماند عنوان کرد: در دوره بعدی، بعید است کسی بخواهد این طرح را متوقف کند چراکه با مکانیسم‌های علمی پیش رفته است. 

حسینی میلانی با بیان اینکه گزارش‌های آرادکوه و مطالعات طرح جامع پسماند برای محیط زیست تهران، فرمانداری و استانداری ارسال شده است، گفت: بر اساس مصوبه شورا، کمیته راهبری طرح جامع پسماند متشکل از دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود و دستگاه‌های مرتبط با کمیته راهبری در ارتباط هستند. ان‌شالله با تغییر مدیریت، خللی در این طرح رخ نمی‌دهد. 

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی آرادکوه منتقل خواهد شد، اظهار کرد: جابه‌جایی آراد کوه در افق زمانی کوتاه مدت صورت نمی‌گیرد و حداقل ظرف پنج سال آینده انجام نمی‌شود. مقدمات آن باید پیش رود که یکی از این مقدمات، مطالعات لازم برای جانمایی و بهینه‌ترین زمان انتقال آراد کوه است که نتایج طی یک سال آینده منتشر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز