دومین آتش سوزی بزرگ هورالعظیم خاموش شد

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۱۲:۳۸:۰۵
کد خبر: ۱۱۹۰۳۹۲
دومین آتش سوزی بزرگ هورالعظیم خاموش شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دومین آتش سوزی هورالعظیم در هفته جاری، عصر سه شنبه خاموش شده است.

به گزارش برنا؛ محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این آتش سوزی حدود ساعت ۱۴ دیروز (سه شنبه) در مخازن یک و ۲ تالاب رخ داده بود که بعد از حدود ۲ ساعت خاموش شد.

او افزود: وسعت این آتش سوزی هنوز برآورد نشده، اما نسبت به آتش سوزی که ۱۲ خرداد در این تالاب رخ داد بسیار کمتر گزارش شده است.

اشرفی اضافه کرد: آتش سوزی چند روز پیش در ابتدا سه هزار هکتار برآورد شده بود که تصاویر ماهواره‌ای وسعت آن را کمتر و در حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار نشان داد.

او همچنین با بیان اینکه در تابستان انتظار آتش سوزی در نیزار‌های تالاب را داریم، گفت: برخی از این آتش سوزی‌ها طبیعی و به دلیل گرمی هوا، خشک شدن نی‌ها و انتشار گاز متان است، بعضی دیگر از حریق‌ها نیز عمدی و به دلیل اقدام صیادان و دامداران برای آتش زدن نیزار است.

اشرفی افزود: برخی از دامداران نیزار‌های خشک را آتش می‌زنند تا نی‌های تازه سبز شود و بتوانند دام خود را تعلیف کنند.

او ادامه داد: نگرانی ما از آتش سوزی نیزار‌ها بابت خطری است که متوجه حیات وحش و پرندگانی است که در تالاب زندگی می‌کنند، به ویژه اینکه در فصل جوجه‌آوری پرندگان هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: نگرانی دیگر به دلیل آلودگی هوا ناشی از این آتش سوزی‌هاست که سطح وسیعی را دربرمی‌گیرد، البته در آتش سوزی‌های اخیر وسعت دود زیاد نبود، اما رصد و پایش نشان می‌دهد که خاکستر ناشی از این آتش سوزی به مناطق اطراف شهر رفیع رسیده است.

آتش سوزی هور و بالگرد‌های ناکارآمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: در پی کاهش ورودی آب به هورالعظیم در ماه‌های اخیر، سطح خیس این تالاب نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه ورودی به تالاب از رودخانه کرخه کم است و جوابگوی نیاز تالاب نیست، افزود: در حال حاضر حدود ۷۳ درصد از سطح تالاب خیس و یا آبدار است که میزان آب در قسمت‌های مختلف تالاب متفاوت است.

اشرفی با بیان اینکه آتش سوزی در هورالعظیم به دلیل خشکی تالاب نبوده است، گفت: با توجه به اینکه این آتش سوزی‌ها در قسمت‌های آبدار تالاب رخ داده، دسترسی به آن‌ها وجود ندارد و تنها راه اطفای حریق استفاده از بالگرد است.

او افزود: متاسفانه امکانات کافی برای اطفای حریق در این شرایط وجود ندارد و بالگرد‌های موجود کارآیی لازم را برای خاموش کردن آتش در تالاب ندارند.

اشرفی اضافه کرد: تجربه آتش سوزی در هورالعظیم در سال ۹۷ که به یک بحران ملی تبدیل شد، نشان داد که بالگرد‌های موجود تاثیرگذاری چندانی در اطفای حریق نداشته و نتیجه مثبتی نگرفتیم.

او با اشاره به طرح مساله آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی در نشست دیروز ستاد بحران خوزستان، بیان کرد: مشکلات اطفای حریق در این نشست مطرح شده است.

به گفته او، بر اساس یک توافق ملی، منابع طبیعی باید درخواست بالگرد را به وزارت دفاع اعلام کند.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب بوده و در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داد، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر ماه ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یک صد کیلومتر فراتر رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان، رودخانه کرخه (منبع تغذیه هورالعظیم) از نظر آبی در شرایط نامطلوبی است و آورد این رودخانه نسبت به سال‌های نرمال ۴۷ درصد کاهش داشته است همچنین سد کرخه با حجم مفید یک میلیارد مترمکعب، ۷۲ درصد کمتر از نرمال ذخیره آبی دارد.

هورالعظیم به دلیل ساختن جاده‌های متعدد به پنج قسمت تقسیم شده که حوضچه یا مخزن نامیده می‌شود.

نظر شما