آخرین جزئیات از امضای تفاهم همکاری کاخ‌موزه نیاوران با موزه پوشکین

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۶:۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۱۹۰۵۴۳
آخرین جزئیات از امضای تفاهم همکاری کاخ‌موزه نیاوران با موزه پوشکین
پروانه اسکاش گفت: موزه پوشکین با سوابق تاریخی غنی و ظرفیت های موزه می‌تواند تعاملات فرهنگی و پژوهشی خوبی با مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برقرار کند تا بتوان با این همکاری مشترک، هم‌افزایی ایجاد کرد.

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر سند تفاهم‌نامه همکاری بین موزه‌ دولتی الکساندر پوشکین روسیه با کاخ‌‌موزه نیاوران ایران همزمان با سفر علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان به مسکو، در مراسمی به امضای امیر رضا شریف‌نیا، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و مارینا لوشاک، رئیس موزه دولتی پوشکین رسید.

پروانه اسکاش، رییس روابط عمومی کاخ‌موزه نیاوران درباره ماحصل این تفاهم نامه به خبرنگار برنا گفت: با توجه به تفاهم نامه‌ها و مفاد آن، فعالیت ها و تغییرات قابل توجهی اتفاق می‌افتد. از این رو برای تحقق بندهای این تفاهم نامه نیز می توان اظهار امیدواری کرد.

او افزود: هم اکنون این یادداشت تفاهم همکاری میان مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و موزه پوشکین امضا شده است. البته قبل از انعقاد این تفاهم، مراودات و رایزنی‌هایی با موزه پوشکین انجام شد. این اتفاق ظرفیت جدیدی را برای کاخ‌موزه نیاوران ایجاد کرده تا در بعد بین‌المللی از طریق ارتباطات بین موزه ای و در موضوعات فرهنگی و پژوهشی گام موثر برداشته شود.

رییس روابط عمومی کاخ‌موزه نیاوران ادامه داد: این تفاهم نامه در 7 بند در زمینه برگزاری نمایشگاه و هفته‌های فرهنگی مشترک، تبادل کارشناسان در حوزه‌های فنی و موزه‌داری، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، برگزاری همایش و کنفرانس، تبادل انتشارات و تولیدات علمی، همکاری در زمینه تهیه و تدوین استانداردهای موزه ای در خصوص حفاظت موزه‌ای، مدیریت بحران، پشتیبانی های فنی و ... در دستور کار قرار گرفته است. 

اسکاش تاکید کرد: یکی از رسالت های مهم و اصلی موزه‌ها، معرفی و آشناسازی ملت‌ها با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم اقوام است. این همکاری‌های مشترک بین موزه‌ای در سطح ملی و استانی برای مجموعه فراهم بوده است. اما در بعد بین‌المللی این اقدام در راستای تحقق شعار در قالب ایجاد صلح و دوستی بین دولت‌ها و ملت‌ها و تحکیم روابط بین دو کشور است تا از طرق آن بتوان در جهت نشان دادن حسن روابط دیپلماتیک میان دو کشور و نمایش و معرفی غنای آثار موزه ای و هویت تاریخی، فرهنگی و هنری آنها اقدام نمود.

رئیس روابط عمومی کاخ‌موزه نیاوران افزود: روابط ایران و روسیه از دیرباز در حوزه‌های مختلف مناسب بوده است. مجموعه نیاوران با توجه به پیشینه تاریخی و غنای آثارش دارای ظرفیت های خوبی برای همکاری های فرهنگی مشترک است از این رو موزه پوشکین را انتخاب کرد، چرا که این موزه نیز از لحاظ غنای آثار یکی از بهترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود و با حدود 670 هزار شی تاریخی دارای آثاری از دوران باستان تا عصر حاضر است و به لحاظ محتوایی با بخشی از آثار موجود در این مجموعه دارای اشتراکات هنری و تاریخی است. 

اسکاش افزود: موزه پوشکین با سوابق تاریخی غنی و ظرفیت های موزه می‌تواند تعاملات فرهنگی و پژوهشی خوبی با مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برقرار کند تا بتوان با این همکاری مشترک، هم‌افزایی ایجاد کرد.

او درباره رعایت استانداردهای بین المللی در نگهداری آثار تاریخی و میراثی گفت: نیاوران از سال ۱۳۶۵ به موزه تبدیل شده است. دستورالعمل‌ها و ضوابط ابلاغی از سوی وزارت میراث فرهنگی بر اساس استانداردهای بین المللی تدوین شده که در موزه های این مجموعه نیز اعمال شده است. 

رییس روابط عمومی کاخ‌موزه نیاوران در ادامه با اشاره به پذیرش گردشگران گفت: قمیت بلیط موزه بر اساس مصوبه هیات وزیران و سطح بندی موزه‌ها تعیین می‌شود و برای توریست خارجی تفاوت قیمت وجود دارد. 

او درباره آخرین وضعیت پذیرش در موزه‌ها گفت: به دلیل شیوع کرونا در حال حاضر پذیرش حضوری گردشگر در موزه‌ها وجود ندارد اما این به معنای تعطیلی سایر فعالیت های این مجموعه نیست چرا که مجموعه نیاوران با تبدیل تهدید به فرصت، از این تعطیلی‌های اجباری و البته مقطعی و موقت به‌دلیل شیوع کرونا برای تقویت موزه ها در زمینه امور پژوهشی، ساماندهی اموال، انجام اقدامات مرمتی و پروژه های عمرانی مورد نیاز بهره برده که این اقدامات در حال حاضر با سرعت بیشتری در حال انجام است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز