آیا تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامیست؟

۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۲۰:۱۹:۰۳
کد خبر: ۱۱۹۰۸۷۹
آیا تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامیست؟
چند وقت است که اختلافات و بحث پیرامون برگ سبز خودرو بالا گرفته و سبب سردرگمی افراد شده است.

به گزارش برنا؛ برگ سبز، یک سند تک‌برگی است که پس از تعویض پلاک و دریافت تأییدیه‌های مربوط به وسیله نقلیه و هویت مالک، از سوی راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود. این سند به رنگ سبز روشن است و به همین دلیل نیز در میان مردم با عنوان برگ سبز، معروف شده است.

در بخشی از برگ سبز که مربوط به ویژگی‌های خودرو است، اطلاعاتی مانند نوع خودرو، ظرفیت، رنگ، تعداد سیلندر، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور و شناسه وسیله نقلیه، درج می‌شود. در بخش دیگر نیز مشخصات شناسنامه‌ای مالک خودرو از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، محل صدور شناسنامه، شماره شناسنامه و تاریخ تولد می‌آید.

خریداران پس از دریافت این سند تک برگی، کارت شناسایی دیگری را نیز با عنوان کارت شناسایی خودرو دریافت می‌کنند که اطلاعات فنی خودروی خریداری شده در آن درج شده است.

در بخش بالایی برگ سبز خودرو و زیر عنوان «شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه» با خطی ریز‌تر، عبارت سند مالکیت خودرو نوشته شده است. معمولاً افراد پس از انجام امور مربوط به راهنمایی و رانندگی، به دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه می‌کنند و کار‌های مربوط به انتقال سند را انجام می‌دهند.

آیا برگ سبز، سند رسمی خودرو تلقی می‌شود؟

سال‌ها است که بین دفاتر اسناد رسمی کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد.

پلیس راهنمایی و رانندگی بر این باور است که قانون، این سازمان را به‌عنوان تنها مرجع صدور پلاک خودرو، گواهینامه رانندگان و تأیید مالکیت خودرو می‌داند و به همین دلیل، سند صادر شده از سوی آنها یک سند رسمی به حساب می‌آید و لزومی ندارد که خریداران جهت ثبت مالکیت خودرو به دفاتر اسناد رسمی بروند.

این موضوع، مخالفت شدید سازمان اسناد و املاک کشور را در بر داشته و این سازمان اعلام کرده است که بین سند صادره از دفاتر اسناد رسمی و برگ سبز خودرو، تفاوت وجود دارد و برگ سبز خودرو، نوعی سند عادی (شبیه قولنامه) تلقی می‌شود!

حتی قوه قضاییه نیز در واکنش به این موضوع تصریح کرده است از آن‌جا که در قانون، ناجا مرجع صالح صدور مالکیت خودرو به‌حساب نمی‌آید، بنابر این سند صادره، عادی تلقی می‌شود و در صورتی‌که کار به اختلاف و دادگاه کشیده شد، اولویت با فردی است که سند رسمی خودرو را در اختیار دارد.

هرچند راهنمایی و رانندگی، دوباره اعلام کرد که مراجعه به دفترخانه جهت نقل و انتقال خودرو، اختیاری است و ضرورتی ندارد، تأکید پلیس بر کفایت این سند، سبب شد که افراد بسیاری از رفتن به دفاتر ثبت اسناد، خودداری و این کار را تنها پرداخت مبلغ اضافی قلمداد کنند. این موضوع در نهایت، به تشکیل هزاران پرونده الزام به سند رسمی خودرو در قوه قضاییه منجر شد.

رأی دیوان عدالت اداری پیرامون ثبت نقل و انتقال خودرو چه مفهومی دارد؟

این اختلاف‌ها کماکان ادامه داشت تا هنگامی که رأی صادره دیوان عدالت اداری پیرامون ثبت نقل و انتقال خودرو خبرساز شد و بسیاری از افراد، رأی صادره را به‌عنوان کفایت برگ سبز جهت مالکیت خودرو تفسیر کردند، اما معاون نظارت دیوان عدالت اداری در برنامه‌ای رادیویی حاضر شد و به اختلاف‌نظر‌ها در این‌باره پایان داد.

مولابیگی، گفت: «رأی اخیر دیوان، هیچ دلالتی بر این موضوع که برگ سبز جهت اثبات مالکیت خودرو کافی است، ندارد؛ زیرا خواسته، رأی ابطال یک بخشنامه بوده است که وکالت‌ها در فروش خودرو را محدود کرده بود. یعنی به دفاتر اسناد رسمی، ابلاغ شده بود که شما وکالت در توکیل به دیگران ندهید و دیوان عدالت اداری، تنها این بخشنامه را ابطال کرده است.»

به بیانی ساده‌تر، تا قبل از این، اگر اقدام به تنظیم سند رسمی نکرده بودید، نمی‌توانستید خودروی خود را به‌صورت وکالتی به شخص دیگری واگذار کنید و رأی جدید دیوان، تنها این محدودیت را برداشته است و هیچ ارتباطی با برگ سبز خودرو ندارد.

بنابر این، اگر قصد خرید خودرو دارید، بهتر است حتماً نسبت به ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی اقدام کنید و تنها به داشتن برگ سبز صادره از راهنمایی و رانندگی، اکتفا نکنید.

نظر شما