رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی در خصوص رویکرد رئیس جمهور آینده به میراث فرهنگی مطرح کرد:

اصلاح تصویر ایران نزد جهانیان با رونق گردشگری/ مهمترین حاصل رونق گردشگری اصلاح تصویر تلخ و تیره ایران نزد جهانیان است

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۴:۳۳:۱۰
کد خبر: ۱۱۹۱۵۰۸
اصلاح تصویر ایران نزد جهانیان با رونق گردشگری/ مهمترین حاصل رونق گردشگری اصلاح تصویر تلخ و تیره ایران نزد جهانیان است
سید محمد بهشتی گفت:طی ۴۲ سال اخیر هر خارجی که به ایران آمده کشور ما را شگفت‌زده ترک کرده است و از همین تجربه ۴۲ سال اخیر می‌توان نتیجه گرفت که برای اصلاح تصویر ایران نزد جهانیان هیچ اقدامی موثرتر، ارزان‌تر و عملی‌تر از رونق گردشگری نیست.

به گزارش برنا؛ تاکنون به اولویت‌های گردشگری کشور آن طور که باید توجه نشده است. خصوصا در یکسال و نیم اخیر به دلیل شیوع کرونا صنعت گردشگری مشکلات متعدد را تجربه کرده  و برخی از این صنعت متضرر شده‌اند.

تغییر رویکرد در زمینه گردشگری را خواستاریم

سید محمد بهشتی، رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره ضرورت توجه شایسته به موضوع میراث فرهنگی در دولت آینده به خبرنگار برنا گفت: ایران در معرض عوارض سنگین ناشی از تحولات زیست محیطی از جمله آثار ناشی از خشکسالی و بحران آب است. بنابراین اهمیت شناخت بستر تاریخی، فرهنگی، طبیعی ایران صد چندان می‌شود.

بهشتی افزود: شناخت  بدون رجوع به شواهد عینی تاریخی و مطالعه در آنها ممکن نیست. طی سال‌های آتی چاره‌ای نداریم جز اینکه با تغییر رویکرد دوباره  مختصات تاریخی،فرهنگی، طبیعی سرزمین ایران نماییم.

تلقی‌های عوامانه درباره میراث فرهنگی ممنوع

او ادامه داد: این تغییر رویکرد است که منجر به اصلاح تلقی مدیران و برنامه‌ریزان می‌شود و در این صورت دست از تلقی عوامانه که میراث فرهنگی را صرفا مقصد گردشگری به جا می‌آورد، برمی‌دارد.

مسئولان عدم‌تجانس میراث فرهنگی و گردشگری را جدی بگیرند

بهشتی ادامه داد: با این تغییر رویکرد تازه جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری مشخص می‌شود.

رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه از زمان ادغام میراث فرهنگی و گردشگری نهاد متولی این دو موضوع به عنوان حیات خلوت سیاسی و مدیریتی دولت درآمده است.

بهشتی افزود: رئیس جمهور و یارانش مدیریت این نهاد را به عنوان بدهی به طلبکاران پرداختند و هیچ‌گاه با توجه به اقتضای به جا آوردن تخصصی این موضوعات و توجه به پیچیدگی‌های علمی این دو موضوع مسئولان فاقد تخصص را در رأس این نهاد گماردند.

او ادامه داد: مدیریت کشور موضوع گردشگری را صرفا موضوعی اقتصادی و آن هم از نوع اقتصاد زود بازده به شمار می‌آورد. هر زمان در زمینه کسب در آمد نفتی خللی پدید می‌آید برنامه‌ریزان به یاد گردشگری می‌افتند و به محض رفع مشکل رونق گردشگری از اهمیت خارج می‌شود. باید دانست وجه امنیتی توسعه گردشگری اولویتی به مراتب بیشتر از وجه ملموس اقتصادی آن دارد.

رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: یکی از مهمترین مشکلات ایران در سطح جهانی تصویری است که رسانه‌های معاند از ایران تشبیه کرده تلخ و تاریک است و بسیاری از درها را به روی ما بسته و ما را از بسیاری فرصت‌های جهانی محروم کرده است. اصلاح این تصویر از جمله مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد.

 هر گردشگر خارجی بعد از بازدید از کشور شگفت‌زده شده است

بهشتی تاکید کرد: طی ۴۲ سال اخیر هر خارجی که به ایران آمده کشور ما را شگفت‌زده ترک کرده است. از همین تجربه ۴۲ سال اخیر می‌توان نتیجه گرفت که برای اصلاح تصویر ایران نزد جهانیان هیچ اقدامی موثرتر، ارزان‌تر و عملی‌تر از رونق گردشگری نیست. بی‌شک این پیامد توسعه گردشگری از محصول اقتصادی ملموس آن گران‌قیمت‌تر است.

رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی  ادامه داد: در داخل کشور شاهد سوء تدبیر نسبت به تنوع فرهنگی فراوان به ترتیبی که هر دو شهر یا دو روستا یا دو قلمرو فرهنگی در کشور را نمی‌شناسیم که دچار کدورت و سوءظن نسبت به یکدیگر نباشند. در حقیقت سوءمدیریت یک قرن اخیر زمینه‌ساز نقارملی میان این تنوع فرهنگی بوده است. با رونق سفر با قصد به جا آوردن یکدیگر در داخل کشور می‌شود. این نقار را به وفاق تبدیل کرد.

به گفته او اگر توسعه گردشگری را به کشت گندم تشبیه کنیم، همچنان که کشاورز مقصودش از این کشت حاصل کردن گندم است و البته کاه هم بدست می‌آورد، مقصود از رونق گردشگری اصلاح تصویر ایران نزد جهانیان و برخورداری از آثار این اصلاح و در داخل کشور تبدل نقار به وفاق ملی است و البته محصولی جانبی مثل کاه هم بدست می‌آید. آنچه که تحت عنوان اقتصاد گردشگری می‌شناسیم. یادمان باشد کشاورزی که کاه بکارد کاه درو نمی‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز