یک نماینده مجلس با اشاره به ریزگردها مطرح کرد:

لزوم توجه دولت آینده به مسئله ریزگردها، خشکی دریاچه هامون و بادهای ۱۲۰روزه / حقآبه هامون از سوی کشور افغانستان پرداخت نشده است

۱۴۰۰/۰۳/۲۸ - ۰۵:۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۱۹۱۵۲۸
لزوم توجه دولت آینده به مسئله ریزگردها، خشکی دریاچه هامون و بادهای ۱۲۰روزه / حقآبه هامون از سوی کشور افغانستان پرداخت نشده است
اسماعیل حسین زهی گفت: طی سالجاری با توجه به مشکلات محیط زیستی و خشکی دریاچه هامون، بادهای 120 روزه در سیستان و بلوچستان و زابل امان از مردم بریده است و دولت آینده توجه ویژه به این مسئله داشته باشد.

به گزارش برنا؛ خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای هوای ایران است. هم‌اکنون وسعت کانون‌های داخلی گردوغبار 34/6 میلیون هکتار است و وسعت کانون‌های خارجی نیز ۳۳۰میلیون هکتار برآورد شده است تا بیش از ۳۶۰میلیون هکتار کانون ریزگرد با کمترین جریان بادی، در آسمان ایران گردوخاک کند.  در گام نخست برای مهار ریزگردها باید منابع آنها را با تامین حقابه مهار کرد. باید برای مهار نارسایی‌های زیست محیطی موجود در عرصه‌های مختلف وارد عمل شده  و بتوان در این باره اقدامات مناسب را در دستور کار قرار داد.

ریزگردها امان مردم را بریده است

اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین و عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت مهار ریزگردها در سیستان  و  بلوچستان به خبرنگار برنا گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط کشاورزی و خشکسالی‌های عدیده‌ای که در 18 سال اخیر شاهد هستیم، در برخی از شهرها ریزگردها امان مردم بریده است.

او افزود: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مراکز استان واقع شده و در زمان هجوم ریزگردها روند درمان  مرز نشینان دشوار است.

اقدامات اجرایی در اولویت قرار بگیرد

 این نماینده مجلس ادامه داد: در شرایط کنون اقدام خاصی برای ریزگردها انجام نشده است، اما قرار بر اقدامات در این زمینه بوده که باید در زمینه اقدامات اجرایی در اولویت قرار می‌گرفت.

حسین زهی گفت: هم‌اکنون در استان و شهرستان‌های خاش و بخش‌هایی از ایرانشهر باید اقدامات اجرایی در اولویت قرار می‌گرفت و با پیش‌بینی اعتبارات بررسی می‌شود. هرچند تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده است.

دولت آینده توجه ویژه به مسئله ریزگردها، خشکی دریاچه هامون و بادهای 120روزه داشته باشد

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان در تمامی دوره‌ها در انتخابات حضور گسترده دارند، گفت: طی سالجاری هم با توجه به مشکلات محیط زیستی و خشکی دریاچه هامون، بادهای 120 روزه در سیستان و بلوچستان و زابل امان از مردم بریده است. دولت آینده توجه ویژه به این مسئله داشته باشد.

 او افزود: در بودجه 1400 پیش بینی‌های مناسبی انجام شده است. امیدوارم تخصیص داده شود و در زمینه ریزگردها اقدامات مناسب در دستور کار قرار گیرد.

اقدامات در زمینه ریزگردها گسترده‌تر انجام شود

 حسین زهی تاکید کرد: برای مهار ریزگردها اقدامات انجام شده است، اما نیازمند فعالیت‌های گسترده هستیم. در این خطه ( سیستان و بلوچستان) به دلیل گستردگی باید اعتبارات بر مبنای وسعت استان تخصیص داده شود.

حقآبه هامون از سوی کشور افغانستان پرداخت نشده است

این نماینده مجلس درباره دلایل خشکی دریاچه هامون ادامه داد: این خشکی به عوامل داخلی و خارجی مربوط است. با توجه به توافق نامه با کشور افغانستان حقابه از سوی این کشور پرداخت نشده است.

او ادامه داد: از سوی وزارت نیرو و وزارت خارجه به جد خواستار پیگیری این مسئله هستیم. اخیرا به دلیل اقدامات انجام شده آبریز هامون انجام شده و باید با پیگیری‌های دولت بتوان در شهرستان‌ها و مراکز استان آب شرب تامین شود.

حسین زهی تاکید کرد: طی سالجاری با پدیده خشکسالی در کشور مواجه هستیم. امسال آبی وارد نشده و نیازمند پیگیری برای تامین حقآبه هستیم.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز