عیسی کلانتری:

ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای است/ کشور بدون حفظ محیط‌زیست ادامه حیات ندارد

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۱۱:۳۱:۳۳
کد خبر: ۱۱۹۱۹۷۹
ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای است/ کشور بدون حفظ محیط‌زیست ادامه حیات ندارد
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: باید بتوانیم فرهنگی که برای عموم مردم در حفاظت از محیط‌زیست در نظر گرفته‌ایم را به سیاست‌گذاران هم تعمیم دهیم و بگوییم که بدون حفظ محیط‌زیست کشور قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

به گزارش برنا؛ عیسی کلانتری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که به‌ صورت آنلاین و با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: مردم می‌دانند که باید برای ادامه زندگی فرزندان خود در این سرزمین به حفظ محیط زیست توجه کنند، نیاز داریم که این توجه را به تصمیم‌گیران نیز منتقل کنیم تا منافع بلند مدت کشور قربانی نشود.

او با بیان اینکه ۴۰ سال پیش ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم و اکنون ۴۰ میلیارد مترمکعب از آن کاهش یافته، افزود: این یعنی توجهی به توسعه پایدار نداریم و توسعه پایدار را شوخی گرفته‌ایم در حالی که انسان برای ادامه حیات خود به طبیعت نیاز دارد، مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت و این نسل و آن نسل نیست.

کلانتری اظهار کرد: متاسفانه در کشور اهداف کوتاه مدت بر منافع بلند مدت غالب شده و حاضر هستیم که برای تولید چهار کیلو مواد غذایی محیط زیست را قربانی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آخرین گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی بیانگر این است که به طور متوسط سالانه در کشور ۲۵۰ میلیمتر نشست زمین صورت می گیرد، گفت: این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست است.

کلانتری تصریح کرد: مسائلی از جمله کاهش منابع آب، فرسایش خاک، فرسایش ژنتیک، مرگ و میر در اثر آلودگی هوا و ... غیر قابل جبران هستند، زمانی بیرجند شهر تمیز کشور بود اما اکنون مشهد و تبریز نیز به جمع شهرهای تمیز اضافه شده، این مساله نشان می‌دهد که توسعه فرهنگ عمومی در مسائل محیط زیستی اثرگذار است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه کاش همانگونه که مردم از راهنمایان محیط زیست تبعیت می‌کنند، سیاست‌گذاران نیز اینطور باشند، گفت: در برنامه ششم توسعه آمده است که کشور ۹۵ درصد در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد، این یعنی بیلان منفی آب سه برابر امروز شود.

کلانتری افزود: از این‌رو نیاز داریم که در موازات فرهنگسازی برای مردم برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران هم فرهنگسازی کنیم، در سال ۱۹۷۰ غرب تصمیم گرفت که صنایع آلاینده را برای حفظ محیط زیست خود به کشورهای شرقی ارجاع دهد، در این زمان ایران نیز به‌ دنبال مهد توسعه و صنعتی شدن بود.

او با بیان اینکه در این جریان از این نکته غفلت شد که محیط زیست کره زمین به هم پیوسته است و اگر مزرعه‌ای در عراق رها شود، گرد و غبار آن تا ایران خواهد آمد و از ایران به سمت چین خواهد رفت، گفت: از سوی دیگر آب شدن یخ‌های قطبی نیز مشکلی است که بر محیط زیست دنیا اضافه شده به طوری که کارشناسان اعلام کرده اند که با ذوب شدن این یخ ها کشورهای ساحلی به زیر آب خواهند رفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای هستیم و اجلاس پاریس را نیز نپذیرفته‌ایم، افزود: رهبر انقلاب از ۲۵ سال پیش در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید کرده‌اند که شدت انرژی باید در کشور کاهش یابد، این یعنی انرژی کمتری باید در کشور مصرف شود تا از آلودگی کره زمین جلوگیری کنیم.

کلانتری گفت: باید بتوانیم فرهنگی که برای عموم مردم در حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته‌ایم را به سیاست‌گذارن هم تعمیم دهیم و بگوییم که بدون حفظ محیط زیست کشور قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

نظر شما