مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در واکنش به وعده‌های انتخاباتی:

کودکان چون حق رای ندارند حتی صحبتی هم از آنها نشد/ رئیس جمهور بعدی لایحه منع ازدواج کودکان کمتر از ۱۳ سال را به جریان بیندازد/ حذف کارِ کودک امری شدنی اما نیازمند برنامه است

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۵:۳۱:۵۰
کد خبر: ۱۱۹۲۵۹۲
کودکان چون حق رای ندارند حتی صحبتی هم از آنها نشد/ رئیس جمهور بعدی لایحه منع ازدواج کودکان کمتر از ۱۳ سال را به جریان بیندازد/ حذف کارِ کودک امری شدنی اما نیازمند برنامه است
فرشید یزدانی گفت: کودک همسری نوعی خشونت علیه کودکان است، خشونتی که جنبه جنسی نیز دارد بنابراین از موضوعات بسیار مهمی است که رئیس جمهور بعدی باید به آن ورود پیدا کند و ذیل لایحه منع ازدواج زیر 13 سال یا به صورت مستقل این موضوع را به جریان بیندازد.

به گزارش برنا؛ کودکی از مهمترین و موثرترین دوره‌های زندگی به شمار می‌رود که در آن شخصیت فرد شکل می‌گیرد و این مهم نشان می‌دهد کودکان نه تنها به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند بلکه تمامی ابعاد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی آنان به عنوان عوامل تعیین کننده و اساسی زندگی، نیازمند رشد و پرورش هستند. کودکان سرمایه‌های اجتماعی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند لذا توجه به حقوق و نوع زیست کودکان یک اصل بنیادین محسوب می‌شود و از دولت سیزدهم انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به انواع و اقسام مسائل کودکان از جمله کودک همسری، کودکان کار، تحصیل کودکان، آموزش به آنها و مسائلی از این قبیل داشته باشد.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری کاملا در حوزه کودکان ساکت بودند، گفت: اولویت‌های حوزه کودکان از مسائل و مشکلات آنها برمی‌آید، مسائلی که به آن پرداخته نشده و مغفول مانده است. گرچه امید جدی به برطرف کردن آنها نداریم اما به هرحال مطالبات خود را بیان می‌کنیم بلکه شنیده شود.

او افزود: متاسفانه تاکنون هیچکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری یک کلام از کودکان نگفتند چون آنها حق رای ندارند بنابراین برای نامزدها بی‌اهمیت هستند اما این نشانه بسیار بدی‌ست که نگاه ما در مسائل اجتماعی معطوف به رای دادن باشد برای مثال الان می‌بینیم که زنان مهم شدند چون می‌توانند رای دهند اما از آنجایی که کودکان حق رای ندارند نامزدها درمقابل آنها ساکت بودند.

یزدانی با تاکید بر لزوم ایجاد شورای ملی کودکان باید در دولت سیزدهم، تصریح کرد: تقویت نهادهای مرتبط با حوزه کودکان یکی از موضوعاتی است که باید در دستور کار رئیس جمهور بعدی قرار گیرد و پیرو آن «شورای ملی کودکان» زیرنظر نهاد ریاست جمهوری با حضور نهادهای حاکمیتی و مدنی تشکیل شود هرچند الان مرجع حقوق کودک داریم اما بیشتر نگاه حقوقی دارد درحالی که حقوق کودکان، مسئله اجتماعی‌ست و این  30 درصد از جمعیت کشور، نیاز به چنین تشکلاتی دارند تا جایگاه حقوقشان مشخص و احیاء شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با تاکید بر اینکه حذف کار کودک باید در دستور کار دولت بعدی قرار گیرد، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در اولویت کار رئیس جمهوری بعدی قرار گیرد، برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت حذف کودکان کار با اولویت بدترین اشکال آن است. براساس آخرین آمارهای رسمی که سال 1390 منتشر شد، یک میلیون و 900 کودک کار به صورت رسمی شناسایی شدند که مشخصا باتوجه به گسترش فقر در پاندمی کرونا تعداد آنها بسیار افزایش پیدا کرده است و حتی برخی از آنها بدترین نوع کار مانند زباله گردی و کار در کارگاه‌های آسیب رسان را انجام می‌دهند که حذف آن نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد و امری‌ شدنی‌ست.

او ادامه داد: درحال حاضر سازمان بهزیستی با رویکردی منفعل درحال جمع آوری کودکان کار است اما فایده‌ای ندارد هرچند که بیشتر از این هم نمی‌تواند کار کند و انتظاری هم نیست بنابراین باید در سطوح بالاتری برای حذف کودکان کار فکری شود یعنی در وهله اول باید فقر کودکان را از بین برد تا به مرور زمان فقر عمومی در سطح جامعه کمتر شود. منظور است رفع فقر کودکان یعنی آنها از آموزش، حق تحصیل، تغذیه سالم، درمان، بهداشت، مسکن و... بهره مند باشند چون اگر یک کودک آموزش ببیند و مهارت داشته باشد در آینده نیز فقیر نخواهد بود و بدیت ترتیب فقر به مرور زمان از بین خواهد رفت.

یزدانی با تاکید بر برنامه ریزی جهت اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: مطالبه ما این است که رئیس جمهور آتی برنامه ریزی جدی برای اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که پس از سال‌ها مغفول ماندن سرانجام در خردادماه سال 1399 به تصویب رسید، داشته باشد چون این قانون مواد اجرایی مناسبی دارد و قانونی است که پتانسیل‌های خوبی جهت حمایت از کوکان در آن وجود دارد درواقع مسائلی چون پیشگیری از کودک آزاری، رسیدگی و کنترل آن و همچنین کاهش خشونت علیه کودکان در این قانون موردتوجه قرار گرفته است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به اجرای عدالت آموزشی بیان کرد: اصلاح نظام آموزشی از نابرابری به برابرسازی باید مورد توجه رئیس جمهور قرار گیرد و نگاه اقتصادگرانه و تجاری از روی آموزش برداشته شود متاسفانه ما برخی مدارس را داریم که عصرها مرکز تجارت می‌شوند یا اینکه حتی چندسال پیش گفتند مدارس از یکدیگر تفکیک شوند بنابراین نگاه اقتصادی باید برداشته شود و عدالت آموزشی برای تمام کودکان اجرا شود.

او در ادامه با تاکید بر بخش سلامت حوزه کودکان گفت: حوزه سلامت یعنی تغذیه، بهداشت و درمان کودکان باید مدنظررئیس جمهور بعدی قرار گیرد چون 7 میلیون نفر از جمعیت ایران، جزء نیروی کار غیررسمی هستند و بیمه ندارند پس طبیعتا بچه‌هایشان از خدمات اجتماعی برخوردار نمی‌شوند درحالی که همه کودکان به خصوص مناطق محروم باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

یزدانی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور آتی باید وارد مسئله کودک همسری شود، افزود: کودک همسری نوعی خشونت علیه کودکان است خشونتی که جنبه جنسی نیز دارد بنابراین از موضوعات بسیار مهمی است که رئیس جمهور بعدی باید به آن ورود کند. متاسفانه جدا از کودک همسری، ما کودکان 14_15 ساله مطلقه داریم که این موضوع بسیار آسیب زاست به همین دلیل درخواست ما از رئیس جمهور بعدی این است ذیل لایحه منع ازدواج زیر 13 سال یا به صورت مستقل به این موضوع ورود پیدا کند هرچند که درباره همان لایحه هم ما بحث داریم چون زیر 13 سال هم کم است و باید دو سال به آن اضافه شود اما هرچی باشد قدمی روبه جلوست و هم اینکه رئیس جمهور درتعامل با مجلس موضوع کودک همسری را روی میز بیاورد، جای امیدواری دارد.

او ادامه داد: این روزها صحبت از افزایش جمعیت می‌شود اما سوال اینجاست یک کودک 14 ساله که خودش کودکی نکرده چگونه می‌تواند باردار شود و خطرات بارداری در سنین پایین را تحمل کند؟ چگونه می‌تواند بچه داری کند و یک فرزند بزرگ کند؟ نگاه ما به رشد جمعیت باید افزایش جمعیتی سالم باشد یعنی یک خانم‌هایی بچه دار شوند که به لحاظ فیزیکی، جسمی، روانی، عاطفی صلاحیت مادری را داشته باشند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به لزوم تدوین برنامه کنترل و پیشگیری از خشونت علیه کودکان گفت: این روزها در پاندمی کرونا خشونت علیه کودکان بسیار افزایش پیدا کرده است اما به همان اندازه به شدت مغفول باقی مانده و باوجود اینکه در چندماه گذشته خودکشی کووکان افزایش پیدا کرده است اما هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای ندیدیم پس ضروری است رئیس جمهور دولت سیزدهم برنامه ملی کنترل و کاهش خشونت علیه کودکان را تدوین کند تا در کنار قانون حمایت از اطفال و نوجوانان بتواند حقوق کودکان را احیاء کند.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز