فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مطرح کرد:

شناسایی ویروس‌های خطرناک در کشور /معرفی استان‌های در وضعیت خطر/ خیز پیک پنجم کرونا خطرناک است

۱۴۰۰/۰۳/۲۸ - ۰۴:۵۳:۲۸
کد خبر: ۱۱۹۲۶۱۰
شناسایی ویروس‌های خطرناک در کشور /معرفی استان‌های در وضعیت خطر/ خیز پیک پنجم کرونا خطرناک است
علیرضا زالی گفت: عمدتا استان‌های جنوبی درگیر دو ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستند و عمده شهرهای قرمز و تنها مرکز استان بندرعباس است. استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود بنادر و مراودات بین المللی پرخطر هستند.

به گزارش برنا؛ هر گونه بی‌احتیاطی و کم‌احتیاطی خطر افزایش و شیوع پیک پنجم کرونا را به دنبال داشته است. در این شرایط به رغم واکسیناسیون جمعیت اندک در جامعه امیدواریم ساده انگاری در مورد ابتلا به کرونا در بین افراد بروز نکند و تشدید وضعیت کرونایی را به دنبال نداشته باشیم.

خیز پنجم منوط بر شکل‌گیری ویروس‌های جهش یافته است

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره شیوع پیک پنجم کرونا به خبرنگار برنا گفت: با توجه به اینکه الگوی قالب پیک چهارم از نوع واریانت انگلیسی بود تا زمانی که نوع‌های جهش یافته کرونا به گونه‌ای خاص عمل نکرده و باعث تغییر الگوی نوع کرونا را به دنبال داشته باشد پیک پنجم هم به همان جهش ربط پیدا می کند.

او افزود: تکان‌های ویروسی در 4 پیک قبل کرونا موجب شده تا بخشی از مردم به ایمنی‌های اندک دست بیابند.

زالی تصریح کرد: خیز پنجم منوط بر شکل‌گیری ویروس‌های جهش یافته است.

شناسایی ویروس‌های خطرناک در کشور

 فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: هم اکنون با دو خطر ویروس آفریقای جنوبی و هندی مواجه هستیم. البته ویروس‌های جهش یافته‌ دیگری هم موجود است، اما به دلیل حجم اندک مراودات بین‌المللی خطر ناشی از آنها در ایران اندک است.

کدام استان‌های کشور در وضعیت خطر قرار دارند؟

 زالی تصریح کرد: اغلب استان‌های جنوبی درگیر این دو ویروس هستند و  تنها مرکز استان بندر عباس در وضعیت قرمز قرار دارد. استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود بنادر و مراودات بین‌المللی پرخطر هستند.

 به گفته او اگر ویروس‌های هندی و آفریقای جنوبی به دیگر استان‌های کشور منتقل شود و اختلال ویروس اتفاق بیافتد بروز خیز پنجم را شاهد هستیم.

خیز پیک پنجم کرونا خطرناک است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره زمان خیز پیک پنجم نیز تاکید کرد: این مقوله به عوامل متعدد همچون رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی، سرعت در انجام واکسیناسیون، رعایت برنامه‌ها، نوع رفتارهای اجتماعی و دیگر فاکتورها بستگی دارد. به هر حال همواره باید خیز پنجم بیماری را به عنوان یک خطر تلقی کرده و نگذاریم تا این خطر بروز پیدا کند.

  به گفته او درباره زمان قطعی در بروز پیک پنجم نمی‌توان اظهار نظر کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره بیماری قارچ سیاه افزود: این یک نوع بیماری قارچی است و قبل از شیوع کرونا شناسایی شده بود. قارچ سیاه برای مبتلایان به دیابت و نقص ایمنی در سینوس‌های اطراف بینی بروز و موجب بیماری و تخریب می‌شود.

او تاکید کرد: البته این بیماری به شکل مستقیم با کرونا در ارتباط نیست، چون کرونا سیستم ایمنی را تضعیف یا داروها در روند ابتلا به کرونا سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

زالی تصریح کرد: امکان ابتلا به قارچ سیاه در بیماران نقص ایمنی یا دیابتی وجود دارد و جای نگرانی نیست. به هر حال با روند درمان جراحی و مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه