کاندیدای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

وجود ۴ هزار و ۹۰۵ هکتار بافت فرسوده در تهران/نوسازی بافت فرسوده تهران اولویت مدیریت شهری آینده/تجدید نظر در مدیریت پسماند پایتخت و رفع مشکلات زیست محیطی

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۶:۰۳:۴۵
کد خبر: ۱۱۹۲۶۷۳
وجود ۴ هزار و ۹۰۵ هکتار بافت فرسوده در تهران/نوسازی بافت فرسوده تهران اولویت مدیریت شهری آینده/تجدید نظر در مدیریت پسماند پایتخت و رفع مشکلات زیست محیطی
ابوالفضل قناعتی گفت: یکی از مشکلات اساسی شهر تهران به ویژه جنوب شهر این است که زباله‌های شهر به سمت جنوب هدایت می‌شوند. بنابراین باید تلاش کرد در دوره بعدی شورای شهر پهنه زباله سوزی و تفکیک زباله فقط متمرکز به یک نقطه نباشد تا مردم جنوب شهر تهران بیش از این آسیب نبینند.

 به گزارش برنا؛ ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران  و کاندید ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با برنا درباره برنامه‌های خود برای شهر تهران در شورای اسلامی شهر تهران گفت:  کلانشهر تهران را به عنوان پایتخت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران اسلامی می‌شناسیم و از همین راستا این شهر اهمیت بالایی دارد،  از سوی دیگر شاهد افزایش جمعیت در شهر تهران هستیم،  بنابراین باید نوع خدمات ارائه دهنده با توجه به افزایش جمعیت نگران کننده  خدمات را به شهروندان تا سال 1404 مورد توجه قرار بگیرد.

او افزود: بنابراین در زمینه پیشرفت پایتخت باید چشم انداز موفقیت آمیز آن از طرف اعضای آینده شورای شهر ترسیم شود. در همین زمینه بنده چند پیشنهاد و رویکرد اساسی برای تهران تا 1404 دارم. هرچند در ابتدا باید نقش مهم شورای شهر تهران را در اداره پایتخت یادآور شوم.

تهران باید شهری اجتماعی با رویکر ایرانی-اسلامی باشد

 قناعتی بیان کرد: توسعه اجتماعی  باید  به عنوان یک اصل جدی در دستور کار  اعضای شورای شهر آینده قرار بگیرد این موضوع  به عنوان یک اصل راهبردی در زمینه‌های اجتماعی به دنبال تحقق زندگی با سبک ایرانی _اسلامی باشد. به عبارت دیگر توجه به اصل تهران شهری که  در زمینه فرهنگ ایرانی_ اسلامی  و رویکرد اجتماعی محور برای شهروندان باشد می‌تواند کمک شایانی در اداره شهر کند و این موضوع گام بلندی برای توسعه شهر تهران است که بنده توجه به موضوعات اجتماعی را لازم می دانم.

بافت فرسوده بلای جان شهروندان

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران  گفت: وجود بافت فرسوده در تهران این‌روزها بلای جان شهروندان شده که باید در این زمینه مدیریت شهری آینده تهران  به صورت جدی ورود کند، با یک نگاه کلی به منظر شهر تهران می ‌توان متوجه شد که ما در کلانشهر تهران ساختمان های بسیاری داریم که نا ایمن هستند.

او تصریح کرد: موضوع تاب آوری و ایمن سازی پایتخت یکی از ماموریت‌هایی است که در چهار سال اخیر مغفول مانده و باید شورای ششم به صورت جدی به این موضوع ورود کند، نوسازی بافت فرسوده در تهران باید یک مطالبه جدی باشد. زیرا با توجه به خطر وجود بحران‌های طبیعی مانند زلزله بافت فرسوده می‌توان آسیب جدی به شهر وارد کند. بنابراین به عنوان راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده را از اولویت‌های مهم شورای شهر آینده تهران می‌دانم.

قناعتی تاکید کرد: لازم به ذکر است تا سال 99  مجموعا 4 هزار و 905 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد.

حل مشکل آلودگی هوا

او ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات شهر تهران معضل آلودگی هوا است که باید مورد توجه قرار بگیرد،  این مشکل به سلامت شهروندان و به محیط زیست شهر تهران آسیب جدی وارد کند. تاکنون نیز آسیب‌های جدی را وارد کرده است،  علت اصلی آلودگی هوای شهر عدم وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ریلی است، به طوری که میزان متروی احداث شده با جمعیت تهران متناسب نیست.

قناعتی تاکید کرد: بنابراین مهم ترین برنامه باید توسعه حمل و نقل ریلی باشد.

او افزود:  اگر این مهم انجام پذیرد باعث می‌شود روزانه  3 میلیون سفر به سفرهای تهران افزوده شده و این امر می‌تواند به کاهش آلودگی هوا موثر باشد. اضافه کردن واگن به خطوط 3، 6 و 7 باید در اولویت باشد و بخشی از واگن‌های فعلی فرسوده شدند و باید اورهال و بازسازی بشوند و به چرخه حمل و نقل باز گرددند.

 نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: این روزها حال ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران خوب نیست به گونه‌ای که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی کاملا فرسوده رو به رو شوید  که روز به روز ضعیف‌تر می شود و چشم انداز دقیقی نیز نمی‌توان با توجه به شرایط مالی و تحریم‌های ظالمانه‌ای برای آن متصور شد مشکل حمل و نقل عمومی هر آن ممکن است گریبان شهر تهران را بگیرد، تهران بالغ بر ۵۷۰۰ دستگاه اتوبوس و  ۱۵۰۷ واگن مترو و قریب به ۸۰ هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت.

قناعتی تصریح کرد: در حوزه مترو ۴۰۰ دستگاه واگن قطار ما نیازمند اورهال بوده، در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به ۶۰ درصد ناوگان فرسوده است و تنها ۴۰ درصد ناوگان را می‌توان تا پنج سال آینده استفاده کرد. همچنین قریب به ۴۰ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیازمند نوسازی است. وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست که باید در شورای شهر ششم ضمن تعامل با دولت آینده نسبت به این موضوع هرچه سریع‌تر ورود کنیم.

نظارت دقیق بر کنترل ساخت و ساز در شهر تهران

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید سالیانه در سطح شهر تهران ساخت و سازهای زیادی انجام می‌شود که در برخی از آنها تخلفاتی صورت می‌گیرد،  شورای شهر ششم تهران به عنوان یک نهاد نظارتی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و در راستای اجرای شدن طرح جامع شهر تهران و طرح تفصیلی و همچنین نظارت و اجرایی شدن آن  گام‌های مهمی بردارد.

تجدید نظر در مدیریت پسماند پایتخت و رفع مشکلات زیست محیطی

قناعتی با اشاره به لزوم رسیدگی به موضوع پسماند شهر تهران گفت: در گذشته چیزی حدود 7 هزار تن زباله در تهران تولید می‌شد، اما در حال حاضر گفته می‌شود که این حجم کاهش یافته و به 4 تا 5 هزار تن رسیده است. البته کم شدن 2 هزار تنی زباله هم خوب است و هم بد. بد به این دلیل که برخی از کارشناسان معتقدند کاهش این حجم زباله، می‌تواند نشانه‌ کاهش توان خرید مردم باشد که در نتیجه مصرف کمتری دارند. البته گفته می‌شود شیوع کرونا هم بی‌تاثیر نبوده، چرا که مردم سعی می‌کنند، کمتر خرید کنند. در واقع خروجی زباله می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت اقتصاد شهری هم باشد و این موضوع  به صورت جدی‌ مورد توجه قرار گرفته است.

پهنه زباله سوزی و تفکیک زباله فقط متمرکز به یک نقطه نباشد

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران  ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی شهر تهران به ویژه جنوب شهر این است که زباله‌های شهر به سمت جنوب هدایت می‌شوند. بنابراین باید تلاش کرد در دوره بعدی شورای شهر پهنه زباله سوزی و تفکیک زباله فقط متمرکز به یک نقطه نباشد تا مردم جنوب شهر تهران بیش از این آسیب نبینند.

او گفت:  باید در بحث درآمدزایی به موضوع پسماند ورود کرد. برای مثال تحقیقات آماری کارشناسی نشان می‌دهد که در منطقه یک تهران بحث بازیافت زباله و پسماند روزانه دو میلیارد تومان درآمد دارد که برخی افراد پیمانکار این هزینه را دریافت می‌کنند که با مدیریت یکپارچه می‌توان این درآمد را مدیریت و ساماندهی کرد.

ضرورت بازبینی ریل‌گذاری مجموعه‌های فرهنگی

قناعتی گفت:  مجموعه‌های فرهنگی زیادی در شهر فعالیت دارند و هزینه‌های زیادی را برای انجام فعالیت‌های خود مصرف می‌کنند، اما همه این اقدامات جدای از هم هستند در حالی که همچون پازل به یکدیگر متصل می‌شوند. این اقدام باید در مجموعه بزرگتری هدف‌گذاری و ریل‌گذاری شود. به همین دلیل نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم.

توجه به تهاجم فرهنگی جزو اولویت قرار بگیرد

او افزود:  همه هزینه‌هایی که برای توسعه فرهنگی صورت می‌گیرد باید در یک نقطه جمع شوند براساس منویات مقام معظم رهبری، آرمان و اهداف انقلاب اسلامی، هزینه شود که مهمترین هدف آن اسلامیت نظام است. چندین سال است که مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی را مطرح می‌کنند  که می‌توانیم با توجه به متمرکز کردن مراکز فرهنگی و توجه به آنها در برابر تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران  گفت: در حال حاضر  شاهد پراکندگی در موضوعات فرهنگی شهر هستیم، به همین دلیل است که شاهد رشدی در عرصه فرهنگی نیستیم، اگر همه اقدامات فرهنگی بر اساس هدف‌گذاری اولیه‌ای مطرح شد فعالیت کنند، قطعا مشکلات کمتری در راستای فرهنگسازی داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز