رییس انجمن مددکاری ایران:

«خشونت» یکی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی کروناست/ خدمات رسانی ۱۵ هزار مددکار اجتماعی در سراسر کشور

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۵:۲۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۹۵۸۴۵
«خشونت» یکی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی کروناست/ خدمات رسانی ۱۵ هزار مددکار اجتماعی در سراسر کشور
سیدحسن موسوی چلک گفت: آماری که سازمان‌ها اعلام کردند نشان می‌دهد «خشونت» یکی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی کروناست و حتی آمار پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید می‌کند چون مردم طولانی مدت کنار یکدیگر ماندند و بسیاری از اختلافات آنها در این میان نمایان شد

به گزارش برنا؛ سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری ایران در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه طرح حمایت روانی و اجتماعی از راه دور همچنان بر قوت خود باقیست، گفت: طرح «حمایت روانی و اجتماعی از راه دور» تعطیل نشده و همچنان از طریق سامانه 4030، سامانه 1480، مراکز خدمات اجتماعی، اورژانس اجتماعی، سازمان‌های ارائه دهنده خدمات در بخش دولتی و غیردولتی مانند نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید، سازمان زندان‌ها، هلال احمر و شهرداری تهران در حال انجام است.

او افزود: خدماتِ حمایت روانی و اجتماعی ویژه پاندمی کرونا بسته به نوع مراجعه کننده توسط روانشناس و مددکاران اجتماعی ارائه می‌شود و در حال حاضر 15 هزار مددکار در سراسر کشور درحال خدمت رسانی هستند.

موسوی چلک در پاسخ به این سوال که اقبال مردم از این خدمات چقدر بوده است؟ تصریح کرد: یک طیف از خدمات گیرندگان ما سازمان‌ها هستند اما مردم نیز از طریق مراجعه به مراکز درمانی و همچنین ارتباط با خطوط تلفنی می‌توانند از این نوع خدمات استفاده کنند و خوشبختانه در سال‌های اخیر اقبال مردم نسبت به دریافت خدمات اجتماعی و روانی افزایش پیدا کرده است و در پاندمی کرونا نیز چه افرادی که کرونا گرفتند چه باقی افراد از این خدمات به خوبی استفاده کردند و همچنان درحال استفاده هستند گرچه بنده معتقد هستم باید روز به روز به سمت توسعه خدمات کیفی و کمی خدمات روانی برویم.

رییس انجمن مددکاری ایران با اشاره به بیشترین موضوع و مشکلی که مردم در تماس‌ها و مراجعات بیان می‌کنند، گفت: می‌توان گفت اخیرا تنش‌ها و ناسازگاری‌ها میان خانواده‌ها افزایش پیدا کرده است و بیشتر مراجعه کنندگان و تماس گیرندگان خواهان دریافت مشاوره برای حل این ناسازگاری‌ها هستند حال این تعارض می‌تواند میان زن و شوهر یا والدین و فرزندان باشد. 

او افزود: آماری که سازمان‌ها اعلام کردند نشان می‌دهد «خشونت» یکی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی کروناست و حتی آمار پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید می‌کند چون مردم طولانی مدت کنار یکدیگر ماندند و بسیاری از اختلافات آنها در این میان نمایان شد از طرفی در همین حال مراکز خدماتی هم بیکار نماندند و سامانه‌های 4030، 1480 و سایر مراکز حمایتی بیش از همیشه به میدان آمدند و خودشان را به مردم معرفی کردند و از همان ابتدا به بُعد تاثیر روحی و روانی کرونا توجه کردند و معتادان خیابانی، کودکان کار، بی خانمان‌ها، زندان‌ها و... را تحت پوشش خود قرار دادند.

موسوی چلک در ادامه به خدمات اجتماعی و روانی که انجمن مددکاران اجتماعی تاکنون ارائه دادند، گفت: ارتباط با سازمان‌های مرتبط در سطح ملی و استانی، ارائه خدمات توسط شعبات استانی به صورت داوطلبانه به مردم در محلات و مراکز درمانی، کمک به مردم برای دریافت اقلام اولیه بهداشتی، توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و وبینارهای مختلف به ویژه برای مددکاران اجتماعی، آموزش خودمراقبتی در بحران‌ها به مردم، انجام چند پژوهش، برگزاری جلسات مجازی با مجامع جهانی و منطقه ای، انتقال تجارب مشترک و بیان دغدغه‌ها، اطلاع رسانی به مردم، از جمله کارهایی است که در این مدت انجام دادیم و همچنان درصدد انجام آنها هستیم. 

رییس انجمن مددکاری ایران ادامه داد: ابتدای شیوع کرونا از کشور ایتالیا ماسک دریافت کردیم که همه آنها را در اختیار مددکاران قرار دادیم تا میان نیازمندان و افرادی که تحت پوششان هستند، توزیع کنند درواقع باید گفت مددکاران اجتماعی پا به پای متخصصان در کنار مردم از جمله زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، مصرف کنندگان مواد مخدر، سالمندان و... بودند و التیام بُعد روحی و روانی آنها را نشانه گرفتند.

موسوی چلک در ادامه از همکاری با ستاد مبارزه با کرونای تهران خبر داد و بیان کرد: تاکنون چندین جلسه با ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران جلسه داشتیم و حسب مورد با ستاد ملی نیز ارتباطاتی برقرار کردیم که پیرو آن پروتکل‌ حمایت‌های روانی و اجتماعی و خدمات مددکاری اجتماعی را با محوریت وزارت بهداشت و درمان تدوین کردیم.

رییس انجمن مددکاری ایران در پایان گفت: این پروتکل در حال حاضر تدوین شده و حتی بعد از پاندمی کرونا نیز اجرا خواهد شد چون بحران‌ها مدت زمان ندارند و اتفاقا پس از به اتمام رسیدن تاثیر روحی و روانی خود را نشان می‌دهند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
پرونده ویژه