رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد:

انتقاد از عدم ثبت روز محیط بان همزمان با میلاد امام رضا (ع) در تقویم/ خلع سلاح محیط بان امکان پذیر نیست/ طی ۲۰ سال آینده آب نداریم

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۰:۵۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۹۶۵۵۳
انتقاد از عدم ثبت روز محیط بان همزمان با میلاد امام رضا (ع) در تقویم/ خلع سلاح محیط بان امکان پذیر نیست/ طی ۲۰ سال آینده آب نداریم
عیسی کلانتری ضمن انتقاد از عدم ثبت روز محیط بان همزمان با میلاد امام رضا (ع) در تقویم نسبت به کمبود آب در آینده هشدار جدی داد.

به گزارش برنا؛ همایش روز ملی محیط بان با حضور عیسی کلانتری؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به همراه محیط بانان نمونه کشور صبح امروز سه شنبه اول تیر در سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست برگزار شد.

کلانتری در جریان این همایش گفت: متاسفانه هنوز روز ولادت امام رضا به عنوان روز محیط بان در تقویم ثبت نشده است.

او افزود: هدف سازمان محیط زیست محیط طبیعی و انسانی است و در محیط طبیعی هدف حفاظت نیست. محیط زیست به این دولت و آن دولت مربوط نیست بلکه برای حفظ طبیعت باید تلاش شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه خلع سلاح محیط بان امکان پذیر نیست ادامه داد: محیط بانان تلاش می کنند تا از خطرات انسان بد به محیط زیست جلوگیری کنند.

کلانتری تصریح کرد: سالانه قرار است۲۰۰ محیط بان جذب شود. چون با ارزیابی میزان بازنشستگی سالانه ۳۰۰ نفر باید استخدام شوند. طی سال۹۶ سازمان محیط زیست فقیر ترین سازمان بود حتی کمتر از وزارت آموزش ‌وپرورش پرداختی داشت اما در سه سال گذشته  شاهد افزایش ۱۱۵درصدی پرداختی ها بودیم.

به گفته او سازمان محیط زیست اقدام اساسی در حوزه اصلاح قوانین انجام داد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان محیط زیست ۸هزارنفر پرسنل دارد، تاکید کرد: امروزه روند بهبود شرایط در سازمان را شاهد هستیم. خوشبختانه دیگر امضای طلایی نداریم و برای دسترسی به اطلاعات سازمان محیط زیست نیازی به واسطه نیست.

کلانتری افزود: در گذشته فساد در امضای طلایی بود اما با اصلاح وضع کمتر یکی تا دو‌ درصد تخلف بین محیط بانان را شاهد هستیم.

او تصریح کرد: محیط بانان معلمان محیط زیست هم هستند. سازمان موفق بوده و تلاش شده تا درس محیط زیست در دانشگاه های کشور داده شود ‌امسال در ۱۲ دانشگاه کشور به شکل پایلوت این اتفاق می افتد.

کلانتری ضمن انتقاد از برخی قوانین موجود گفت:  معادن فلزات هر بلایی سر محیط زیست می آوردند. برخی از قوانین مخل محیط زیست است.

معاون رئیس جمهور افزود: برخی از رسانه ها تعطیلی اقدامات در دریاچه ارومیه را مطرح می کنند. در حالی که دولت صد درصد بودجه این پروژه را تخصیص داده است.

او با بیان اینکه امروز باید از آب محافظت کرد، گفت: امروزه در بخش آب کشور خوب عمل نشده است. هنوز بالای ۱۰۰درصد از آب های تجدبدپذیر استفاده می شود. آیندگان از نسل خودخواهی همچون ما متضرر می شوند.

کلانتری با اشاره به اینکه با ادامه این روند در ۲۰ سال آینده آب نداریم، عنوان کرد: برای نسل آینده آبی باقی نمی ماند. هوای آلوده را می توان احیا کرد اما آب را نمی توان تامین کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: برخی از کاندیدهای ریاست جمهوری می گفتند می توانند برای ۵۰۰ میلیون غذا در کشور تولید کنند این شعار عوام فریبی است. با سیاستهای نادرست میلیون ها کل و قوچ را از بین می برند.

او افزود: رییس جمهور منتخب چندی قبل گفت هزار هکتار خاک از بین می رود اما در واقع ۳۰۰ هزار هکتار خاک از بین می رود. هیچ ارگانی در کشور در پی حفظ منافع نسل های آینده به غیر از سازمان محیط زیست نیست. باید به اصول پایه توجه شود. امروز باید به سراغ خودروسازها رفت اما آنها به دنبال لابی برای تولید خودروها یورو‌۴ و ۵ است.

کلانتری گفت: سمن های محیط زیستی نباید جابزنند. محیط زیست در حد توان فعالیت کرده و مجوز ۷۰۰خودروی تویوتا را گرفتیم اما توان نداشتیم. وقتی همه مسایل را به ۲۰۳۰ ربط می دهند نمی توان کاری از پیش برد.  ۱۶۰۰ میلیارد تومان بودجه محیط زیست است. در حالی که در کاپ فرانسه سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای فعالیتهای محیط زیست اختصاص داده می شود.

او‌ گفت: کارشکنی های فراوانی در بنیاد شهید انجام شد تا شهدای محیط بان شهید محسوب نشوند اما با پیگیری های رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید اقدامات موثری انجام شد.

 کلانتری در ادامه و در جمع خبرنگاران با اشاره اقدامات انجام شده گفت: رییس جمهور در ابتدا در زمینه گرد و غبار کشور و تالاب‌های کشور و هوا و پسماندهای کشور دستور اقدام دادند تا توسعه پایدار انجام شود.

او افزود: امروز تمامی مناطق غبار خیز۳۲ میلیون هکتار است و اولویت با رسیدگی به شهرهای کلان است. حق آبه ۳۵ تالاب پرداخت شده و اولویت آب کشاورزی و ۳۸ تالاب تعیین تکلیف می شود.

کلانتری ادامه داد:در شمال کشور از گیلان تا گرگان با مشکل مواجه بودیم و ۱/۳ میلیارد دلار اختصاص داده شد  اما این بودجه جای دیگر اختصاص یافت.

به گفته او آلودگی هوای کلانشهرها سوخت و موتورهای غیراستاندارد وجود داشت که  ۹۵ درصد سوخت کشور حداقل استاندارد یورو ۴ را دارد.

او افزود: پیشرفت خوبی در زمینه موتورها داشتیم. ۱۱۰۰۰۰خودرو در کشور تولید می شود و کشور نباید موتور یورو ۵ داشته باشد بلکه باید یورو ۶ باشد. 

نظر شما
پرونده ویژه