چمران:

شهر فروختن و نفروختن یک شعار است/ تجدید نظر در خصوص لغو مصوبه برج باغات؛ نمی شود در باغات ساخت و ساز نکرد/ همه شهرداری ها به درآمد ساخت و ساز متکی هستند و ما هم استفاده خواهیم کرد/ به دنبال شفافیت واقعی هستیم نه شعاری

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۱:۵۴:۵۲
کد خبر: ۱۱۹۶۶۵۹
شهر فروختن و نفروختن یک شعار است/ تجدید نظر در خصوص لغو مصوبه برج باغات؛ نمی شود در باغات ساخت و ساز نکرد/ همه شهرداری ها به درآمد ساخت و ساز متکی هستند و ما هم استفاده خواهیم کرد/ به دنبال شفافیت واقعی هستیم نه شعاری
منتخب شورای اسلامی شهر تهران گفت: حتما قانون باغات را تجدیدنظر می کنیم چون جلوی تمام ساختمان سازی ها را گرفتند. سال 99 یک عدد پروانه باغات صادر نشد قاعدتا اینجوری نمی‌شود. قانون باغات این است که هیچ درختی نباید قطع شود نه اینکه فقط 2 طبقه بسازند طبیعتا هیچکس نمی‌آید در ملک بزرگ فقط دو طبقه بسازد بنابراین حتما تجدیدنظر خواهیم کرد.

به گزارش برنا؛ مهدی چمران، منتخب شورای اسلامی شهر تهران و رئیس سابق شورای شهر تهران در نشست خبری که رو سه شنبه 1 تیرماه برگزار شد، گفت: طی ادوار گذشته 6 باغ بزرگ که خسروشاهی ملک از جمله آنهاست خریدیم و هم اکنون بوستان های عمومی است که مردم استفاده می‌کنند. پروژه هایی اجرا کردیم که مورد نیاز شهر بوده و اگر پل ها، اتوبان ها، خیابان ها نبود ترافیک وحشتناک تر از امروز می‌شد هرچند وضعیت ترافیک اصلا مناسب نیست اما اگر این پروژه ها اجرایی نمی شد، شرایط قطعا بدتر میشد.

او افزود: پروژه های کوچک خیلی خوب است و کسی مخالف آن نیست  اما در زمان مدیریت ما، اصلا این پروژه های کوچک را به حساب نمی‌آوریم و خودِ شهردار منطقه انجام می‌داد و در اختیار مردم می‌گذاشت. ما ده ها برابر این دوره پروژه اجرا کردیم اما تبلیغ نمی‌کردیم. به طور کلی پروژه ها اگر نیاز شهر باشد و از روی شهوت پل ساختن، خیابان ساختن و... نباشد، باید ساخته شود.

چمران تصریح کرد: آنچه ما با حسابرسی رسمی انجام دادیم و در اختیار وزارت کشور قرار دادیم، 16 هزارمیلیارد تومان بدهی شهرداری بود بنابراین از بانک ها قرض می‌گرفتیم تا پروژه ها تمام شوند و وقت و انرژی و عمر مردم کمتر تلف شود. همیشه این بدهی ها بوده است.

او گفت: کسی که می‌گوید افتخار می کنم یک عدد خانه هم نساختم باعث شده قیمت اجاره بها افزایش پیدا کند، ساختمان سازی بخوابد و رکورد مسکن ایجاد شود و حتی وقتی وزیر عوض شد هرکاری کردند نتوانستند وضعیت را به حالت عادی بازگردانند. شهر فروشی در دهه هفتاد صورت پذیرفت گفتند تراکم می فروشیم و وقتی شهرداری آمدیم جلوی این کار را گرفتیم.

رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: تهران طرح جامع و قانون نداشت و هر شهرداری هرکاری میخواست انجام می‌داد. 28 مهندس مشاور گرفتیم، برای هر منطقه یک مهندس مشاور ترافیک، تاسیسات و... گرفتیم و در یک فرصت کوتاه طرح ها را آوردیم و در نهایت طرح جامع بعد از 24 جلسه به تصویب رسید و الان شهر قانون و قاموس دارد و این طرح جامع و تفصیلی بود که باعث شد این اتفاق رخ دهد.

منتخب شورای ششم بیان کرد: اگر جایی باید 4 طبقه بسازند و مجوز دهند قانونی است اگر بیشتر ساخته شود، تخلف است و فرد باید به دادگاه معرفی شود بنابراین شهر فروختن و نفروختن یک شعار است.

چمران گفت: باید تشویق کنیم مردم بسازند برای مثال برای تشویق به این کار گفتیم در بافت فرسوده یک ریال هم عوارض نباید دریافت شود و پیرو آن مجلس قانون گذاشت در بافت فرسوده فقط 50 درصد عوارض بگیرند تا شهرداری های ضعیف به مشکل برنخوردند.

منتخب شورای ششم عنوان کرد:  حتما قانون باغات را مورد تجدیدنظر قرار می دهیم چون جلوی تمام ساختمان سازی ها را گرفتند. سال 99 یک عدد پروانه باغات صادر نشد قاعدتا اینجوری نمی‌شود. قانون باغات این است که هیچ درختی نباید قطع شود نه اینکه فقط 2 طبقه بسازند طبیعتا هیچکس نمی‌آید در ملک بزرگ فقط دو طبقه بسازد بنابراین حتما تجدیدنظر خواهیم کرد.

او افزود: از همه افراد در شهرداری چه قدیمی چه جدید اگر توانمند هستند باید استفاده کرد اما اینکه به اندازه یک مدیر 15 ساله حقوق بدهیم خارج از عرف اداری است. باید روی نیروهای شهرداری فکر کنیم قاعدتا نمی‌خواهیم به این افراد آسیب برسد از طرفی به شهرداری هم نباید آسیب برسد.

چمران گفت: مدیرانی که توانمند هستند باید به کار خود ادامه دهند اینکه همه عوض شوند اصلا درست نیست.  من هرجایی رفتم از نیروهای قبلی استفاده کردم که برای عده ای تعجب آور بود من کسی را همراه خود به شورا نبردم و حتی برای منشی هم از کارمندان همان شورا استفاده کردم.

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت : درآمدهای پایدار تصویب نشده و همه شهرداری ها به درآمد ساخت و ساز متکی هستند و ما هم استفاده خواهیم کرد.

او ادامه داد: شهید دکتر چمران نسبت به من علاقه بسیار زیادی داشت و خیلی از اوقات که احساس خطر می کرد من را به دلایلی از منطقه دور میکرد. اگر الان زنده بودند قطعا به من رای میدادند.

منتخب شورای ششم عنوان کرد: پروژه های نیمه تمام را باید تمام کنیم و طبق برنامه ریزی که کردیم بتوانیم وضعیت را درارتباط با پروژه های عمرانی و فرهنگی به اتمام برسانیم چون شهرداری فقط نهاد خدماتی نیست یلکه نهاد اجتماعی و فرهنگی است. اولین کار تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

او ادامه داد: برخی شهرها که قومی و قبیله ای هستند تعداد زیادی از دوستان خود را می‌آوردند و بعدی که می‌آید دچار مشکل می‌شود اما این روش درستی نیست هرکسی با خودش عده ای را بیاورد که حضور افراد لازم نیست. من شخصا نمی‌پسندم فردی که بگذاریم که ما می‌رویم باشند و حقوق بگیرد. الان در شهرداری نیروی کافی وجود دارد مگر نیروی تخصصی که کمبود وجود داشته باشد. مدیر باید بتواند از نیروهایش کار بگیرد اگر مثل الان باشد، پروانه صادر نشود  و نیروها فعال نباشند، باید گفت نصف نیروها مازاد هستند.

او با اشاره به ارتباطش با آیت الله ابراهیم رئیسی بیان کرد: ارتباط بنده از قدیم با آقای رئیسی خوب بود، چه در قوه قضاییه بودند چه در آستان قدس ما با ایشان مدام جلسه داشتیم و انشالله ارتباط خود را برقرار خواهیم کرد.

چمران درباره ریاست شورا گفت: نمی‌دانم کاندید ریاست شورا می شوم یا خیر این بستگی به تشخص دوستان دارد و تابع تصمیم آنها هستم.

او تصریح کرد: خارج از همه ضوابط اولین کاری که در شورای دوم کردیم، نامگذاری بزرگراه شهید صیاد شیرازی بود اما اولین مصوبه ما همین بود در این دوره هم خانواده های شهید ارزشمند هستند و قطعا ادامه خواهیم داد.

منتخب شورای ششم عنوان کرد: قاعدتا مصوبات که تصویب می‌شود، کسی لغو نمی‌کند اما درمواردی که نیاز به اصلاح باشد حتما انجام می‌دهیم.

او افزود: آنچه قبلا درباره شفافیت کار کردیم همین را اضافه تر می کنیم و شفاف تر میکنیم تا میزان شفافیت بیشتر شود البته شفافیت واقعی نه شعاری.

چمران در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی براینکه برنامه شما درباره شورای عالی استانها چیست؟ گفت: درباره شورای عالی استانها فعلا نمی توان فکر کرد چون 6 ماه بعد است اما قاعدتا چون بسیار مهم است باید برای آن برنامه ریزی خوبی تدوین کرد چون شورای عالی استانها فقط مربوط به تهران مربوط نیست و باید از همه استانها بیایند و به جمع بندی برسند تا کسی مستقر شود که ارتباط خوبی با دولت و مجلس شورای اسلامی داشته باشد..

منتخب دوره ششم عنوان کرد: دوره قبلی 5 هزارمیلیارد تومان برای مترو گذاشتیم اما تجربه نشان داده دولت ها سهمیه خود برای مترو را نمی‌پردازند. از 90 میلیارد فقط 25 میلیارد تومان پرداخت کردند هرچند ما به زور از دولت پول می‌گرفتیم. الان مشکل مترو خط و ایستگاه نیست مشکل واگن است پس باید بخریم که البته گران است و حتما باید از کمک دولت استفاده شود و ما قطعا در خرید واگن از دولت کمک خواهیم گرفت.

چمران درباره انتخاب شهردار گفت: باید در این زمینه دوستان بررسی کنند. گزینه های گمانه زنی شده در فضای مجازی برای ما عزیز هستند اما اعضای شورای شهر باید تصمیم بگیرند.

نظر شما
پرونده ویژه