آیا واقعا شکل ماه هر شب تغییر می‌کند؟

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۲۲:۵۳:۰۲
کد خبر: ۱۱۹۷۳۵۲
آیا واقعا شکل ماه هر شب تغییر می‌کند؟
با هر بار نگاه به آسمان حس می کنید ماه تغییر شکل داده است. شما تنها کسی نیستید که سوال "چرا ماه همیشه به یک شکل دیده نمی شود" را در ذهن دارید.

به گزارش برنا؛ ما همیشه در طول زمان های مختلف تغییراتی را در شکل ماه می بینیم. شکل ماه بستگی به فاصله ای دارد که به آن نگاه می کنیم؛ یعنی هر چقدر فاصله ما از ماه کم و زیاد شود، شکل آن هم در چشم ما تغییر می کند. در واقع بازتاب نور خورشید که روی ماه می افتد، باعث می شود تا ما ماه را ببینیم.

جالب است بدانید که ماه هیچ گاه بزرگتر یا کوچکتر نمی شود. بلکه میزان قسمتی که ماه قابل مشاهده است، در طول زمان تغییر می کند و به همین دلیل است که ما احساس می کنیم ماه تغییر شکل داده است. ماه به دور زمین در حال سفر است. زمین هم به دور خودش در حال چرخش می باشد.

این که شما بتوانید شب ها از کره زمین، یعنی از منزل خودتان ماه را مشاهده کنید، به دو چیز بستگی دارد:

اینکه در کجای قسمت چرخه هستید و اینکه خورشید هم اکنون در چه فاصله ای با شما قرار گرفته است. اگر ماه روبروی خورشید قرار گرفته باشد، یعنی هنگامی که شب پدیدار می شود، احتمالاً ماه را به طور کامل روشن می بینید زیرا نور خورشید آن را روشن کرده است که به آن ماه کامل می گویند، حتی زمانی هم که خورشید غروب می کند، باز هم نور آن در تمام جهات تابش دارد اما بیشتر نور آن روی ماه می افتد و شما می توانید آن را ببینید.

حال اگر ماه به طور کامل روبروی خورشید قرار نگرفته باشد، شما ماه را نصفه و نیمه می بینید و همین باعث می شود که احساس کنید ماه تغییر شکل داده است. پس نتیجه می گیریم که شکل ماه هیچ تغییری ندارد. تنها چیزی که تغییر می کند، میزان تابش خورشید روی ماه است که باعث می شود ما ماه را به شکل های مختلف ببینیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز