رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران:

مهمترین مولفه پیشگیری از جرایم سایبری افزایش آگاهی شهروندان است

۱۴۰۰/۰۴/۰۴ - ۱۴:۴۷:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۷۹۹۹
مهمترین مولفه پیشگیری از جرایم سایبری افزایش آگاهی شهروندان است
رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: مهمترین مولفه در پیشگیری از وقوع جرایم سایبری افزایش آگاهی شهروندان و تلاش و همت جمعی است.

به گزارش برنا؛ سردار"وحید مجید" در خجسته زاد روز علی ابن موسی الرضا (ع) با حضور در بارگاه منور رضوی، در حاشیه زیارت شمس الشموس اقدامات پلیس فتا خراسان رضوی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد و نسبت به تبیین سیاست‌های راهبردی پلیس فتا مطالبی را در جهت پیشبرد هرچه بهتر اهداف ماموریتی بیان داشت.

در این نشست سردار مجید از نزدیک در جریان عملکرد سه ماهه مرکز استان خراسان رضوی و شهرستان‌های تابعه، ادارات مبارزه با جرایم رایانه ای، تشخیص و پیشگیری از وقوع جرم، آزمایشگاه ادله فنی و  دیگر ادارات پلیس فتا استان قرار گرفت.

سرهنگ جواد جهانشیری رییس پلیس فتا استان هم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سه ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته از افزایش ۲۴ درصدی وقوع جرایم سایبر از ابتدای سال در سطح استان خبر داد که از این مقدار ۵۷ درصد سهم جرایم اقتصادی و ۲۳ درصد نیز سهم جرایم علیه اخلاق و مابقی سایر جرایم است.

به گفته سرهنگ جهانشیری،‌در حوزه جرایم اقتصادی، شیب جرایم به سمت رمز ارزها بوده و در اکثر وقوعات، عدم آگاهی کافی شهروندان در مواجهه با فرصت‌های فضای سایبر از جمله مهمترین علل و انگیزه بسیاری از حوادث سایبری محسوب شده، همچنین گزارشات دریافتی از شهروندان حاکی از رضایت شهروندان نسبت به راه اندازی مرکز فوریت های سایبری در استان شده است.

در ادامه این نشست سردار مجید با تاکید بر اولویت پیشگیری از وقوع جرم، مهمترین مولفه در پشگیری از وقوع جرایم سایبری را افزایش آگاهی شهروندان و تلاش و همت جمعی را در رسیدن به این مهم موثر دانست و گفت: هنر کارشناسان پلیس فتا تحلیل تهدید در چشم انداز سه سال آینده و تبدیل آن به فرصت در فضای مجازی است.

وی از کارشناسان درخواست کرد؛ رمیدگی فضای سایبر که نه تنها در کشور ایران بلکه در تمام دنیا از دغدغه خاطر دولتمردان است را شناسایی و در جهت حفظ و برقراری امنیت در سطح فضای سایبری از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده و با افزایش آگاهی و سرعت بخشیدن در حل و فصل پرونده های متشکله در پلیس فتا موجبات خاطر باری تعالی و شهروندان را مهیا کنند.

 این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: با اولویت بندی سطوح جرایم و ایجاد اصول مبنایی جرایم خاص سایبری یا جرایم محض سایبری را شناسایی و با پیگیری‌های علمی و فنی در جهت شناسایی و رفع خلا های قانونی کوشا باشند.

سردار مجید با اشاره به نظام مقابله با حوادث رایانه‌ای گفت: رسیدگی سریع و آنی به حملات یا حوادث رایانه ای از جمله انتظارات مسئولین از مدیران لایه میانی در جهت حفظ و صیانت از اموال و سرمایه های اجتماعی شهروندان است.

وی با اشاره به چابک‌سازی ماموریت‌های محوله از ارجاع ماموریت‌های غیر مرتبط به مبادی ذیربط خبر داد و افزود: با انجام ماموریت های مختص پلیس فتا به چابک سازی این پلیس توانمند علمی کمک کرده و با افزایش دانش علمی شهروندان علاوه بر سرعت رسیدگی به جرایم از شدت وقوع جرایم سایبری کاسته می‌شود.

رییس پلیس فتا با اشاره به ورود فناوری اطلاعات و تغییر سبک زندگی بویژه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و... که در آینده نزدیک بخش جدانشدنی زندگی بشر شده و در صورت عدم رعایت امنیت و آموزش استفاده صحیح از بستر فناوری؛ مخاطرات جبران ناپذیری را رقم خواهد زد، گفت: پرداخت و اینده نگری پلیس علمی جوان فتا و نگاه راهبردی به ماموریت‌های آینده در خصوص وقوع جرایم سایبری را تخصص و هنر کارشناسان پلیس فتا نامید که با تحلیل تهدیدات از وقوع جرایم پیشگیری نماید.

نظر شما