با حضور مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان آیین زبان و ادب فارسی برگزار شد؛

رونمایی از سردیس و پلاک کوبی خیابان دکتر بدر الزمان قریب در منطقه۹

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۹:۳۹:۳۴
کد خبر: ۱۱۹۸۲۲۱
رونمایی از سردیس و پلاک کوبی خیابان دکتر بدر الزمان قریب در منطقه۹
آیین رونمایی از سردیس و پلاک کوبی خیابان دکتر بدر الزمان قریب در مرکز آموزش های شهید حیدری(خانه مشق) منطقه با حضور، مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه۹، ائمه جماعات و مدیران شهری، ۹ انجام شد.

به گزارش برنا؛ سید مصطفی موسوی شهردار منطقه در ابتدای این نشست که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد  ضمن خوشامد گوئی به حاضرین در جلسه، با اشاره به اینکه  نامگذاری خیابان اجتماعی به بدر الزمان قریب با هماهنگی شواری اسلامی شهر تهران، صورت گرفته است، گفت: طبق توافقات انجام شده شهرداری تهران با وزارت دفاع به منظور استفاده از بخشی از پادگان جی برای مسیرهای ترافیکی، معبری در انتهای بلوار استاد معین با  ۴باند ایجاد شد که  ۲باند آن به فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص داده شد.

او افزود: در این راستا خیابانی که تا پیش از این خیابان اجتماعی خوانده می شد، پس از همفکری و ارسال پیشنهاداتی که به مجموعه شهری در منطقه۹ رسیده بود به کمیته نامگذاری شورای شهر، مقرر شد تا این خیابان به نام بانو بدر الزمان قریب که از مفاخر ایران زمین هستند، نامگذاری شود.

شهردار منطقه۹ در خاتمه عنوان کرد: خاندان قریب از مفاخر این مرز و بوم هستند، ضمن اینکه دو خیابان نیز جهت نامگذاری ۲شهید والامقام مد نظر کمیته نامگذاری معابر در قسمت غربی پایتخت قرار گرفته است، تا ادای دینی باشد به مقام والای شهدای ایران اسلامی.

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران: نامگذاری شایسته معابر شهری جزو حقوق شهروندی است.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اهمیت نام و نامگذاری در مدیریت شهری، گفت: یکی از وظایفی که از  آغاز پدید آمدن شهرها بر عهده مجموعه شهری گذاشته شد و از حقوق شهروندی است، انتخاب نام شاسته و مناسب است.

او افزود: نام ها یک نشانه و بخشی از حقیقت هستند که گواه آن کتاب عظیم الشان قرآن می باشد که با نام الله شروع شده است که اهمیت نام و نامگذاری را می رساند.

رئیس کمیته نامگذاری معابر شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: شورای پنجم، خود را شعبه ایی از فرهنگستان زبان می داند، و تمام تلاش خود را بر آن داشته تا از اسامی شهدای والا مقام این مرز و بوم و مفاخری که در جهت اعتلای ایران زمین فعالیت داشته اند، در نامگذاری معابر و میادین شهری استفاده کند.

حق شناس در خاتمه یاد آور شد: در نامگذاری معابر شهری، سعی مجموعه مدیرت شهری بر آن بوده تا تناسب در نامگذاری به جهت محل زندگانی شهدا و مفاخر رعایت شود، ضمن آنکه نسبت به دوره پیشین فعالیت شورای شهر شاهد تغییرات کمتری در نامگذاری معابر پایتخت بوده ایم.

همچنین دکتر قریب از خاندان قریب با تشکر از مجموعه شهری، که در راستای پاسداشت خدمات بانو بدر الزمان قریب اقدام به نامگذاری خیابان اجتماعی به نام وی کرده اند، آن را اقدامی فرهنگی و ارزشمند دانست؛ که برای حفظ حرمت و گرامیداشت مفاخر علمی و فرهنگی کشور موثر است.

 استفاده از گنجینه مفاخر ادب و فرهنگ ایران در نامگذاری، اقدامی پسندیده است

غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه جلسه،  تغییر نام اماکن و مراکز عمومی بعد از انقلاب را نشان دهنده تغییر ارزشها دانست و عنوان کرد: بسیاری از کوچه ها و معابر شهرها به نام شهدا مزین شده است تا از یاد نبریم امنیت و آسایش امروز ما مدیون خون شهداست.

او در ادامه گفت: شایسته است از گنجینه مفاخر علمی و ادبی کشور در نامگذاری معابر استفاده شود، چنانچه شاهد اقدام پسندیده شهرداری منطقه 9 هستیم که خیابانی مهم به نام بانو بدرالزمان قریب نامگذاری شده است.

 حداد عادل با اشاره به خدمات خاندان قریب به فرهنگ ایران زمین عنوان کرد: به عنوان عضو فرهنگستان زبان و ادب از این اقدام شهردار منطقه 9 در نامگذاری خیابانی بنام بانو بدرالزمان قریب قدردانی می کنم.

 مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ابراز امیدواری کرد: این اقدام شهرداری، می تواند الگویی برای تکریم بزرگان و پاسداشت یاد و نام مفاخر فرهنگ ایران اسلامی باشد.

 

نظر شما