درخواست بهزیستی برای واکسیناسیون ۸۰۰ هزار معلول

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۱:۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۱۹۹۷۷۴
درخواست بهزیستی برای واکسیناسیون ۸۰۰ هزار معلول
مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید تحت پوشش سازمان در خانواده حضور دارند، افزود: انتظار داریم جامعه هدف بهزیستی در فاز دوم در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش برنا؛ مصطفی سراج، مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با ارائه آخرین اطلاعات و آمار واکسیناسیون مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی تا روز گذشته (دوشنبه) افزود: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فاز دوم واکسیناسیون عمومی به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای پرخطر ۱۶ تا ۶۴ سال اختصاص داده شده بود و در حال حاضر نیز بیش از ۸۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید تحت پوشش سازمان در خانواده حضور دارند که عمدتا علاوه بر بیماری‌های زمینه‌ای با محدودیت‌های متعددی مواجه هستند. مثلا فرد دارای آسیب نخاعی بسترگرا یا فرد نابینایی که برای تردد به ناچار باید سطوح را لمس کند، یا افرادی که بنا به نوع معلولیت امکان رعایت اصول بهداشتی را به‌طور کامل ندارند، بنابراین انتظار داریم با توجه به ورود واکسن‌های ایرانی به چرخه واکسیناسیون و واردات جدید، جامعه هدف بهزیستی در فاز دوم در اولویت قرار بگیرد.

او خاطرنشان کرد: تعداد کل واکسیناسیون سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان ۱۸ هزار و ۴۷۴ نفر یعنی نزدیک به ۹۰ درصد سالمندان و پرسنل اینگونه مراکز واکسن را دریافت کردند؛ تعداد کل واکسیناسیون سایر گروه‌ها اعم از افراد دارای معلولیت و بیماران روان مزمن ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر حدود ۷۳ درصد است. همچنین واکسیناسیون تمام مراکز اعم از سالمندان و افراد دارای معلولیت ۵۵ هزار و ۵۳ نفر حدود ۷۷ درصد است.

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: تعداد افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت کردند ۲۲ هزار و ۶۴۵ نفر است. لازم به توضیح است که سه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سمنان و دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران، برخی از مراکز توانبخشی حوزه ماموریت آنها هنوز واکسن دوز اول را دریافت نکردند بنابراین درخواست داریم این سه دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌ها در فرآیند واکسیناسیون تسریع به عمل بیاورند و مطابق اطلاعات و آماری که در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دادیم، پیش‌بینی لازم صورت گیرد و ضرورت واکسیناسیون این گروه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شود.

سراج گفت: خبر خوب این است که با انجام واکسیناسیون در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی، میزان ابتلا و فوت به‌طور محسوسی کاهش یافته است که این دستاورد، ضرورت انجام واکسیناسیون مراکز پرخطر را بیش از پیش به ویژه تزریق به‌موقع دوز دوم در مراکزی که دوز اول را دریافت کردند، مشخص می‌کند.

او با قدردانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همکاران معاونت بهداشت وزارت بهداشت، گفت: مدیریت و مهار پایدار بیماری در مراکز مراقبتی باید مورد توجه قرار گیرد. این مراکز ارتباط مستقیمی با واکسیناسیون افراد جدیدی که در مراکز پذیرش می‌شوند که عمدتا افراد مجهول‌الهویه و افراد فاقد سرپرست، دارد؛ این افراد نباید مورد غفلت قرار بگیرند چون این موضوع مشاهده می‌شود که در این بخش در استان‌ها، همکاری موردنظر انجام نمی‌گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز