عضو اسبق شورای شهر تهران:

مردم در انتخاب شهردار به دنبال یک انتخاب سیاسی نیستند/ مردم شهردار متخصص و مردمی می‌خواهند

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۹:۵۱:۳۹
کد خبر: ۱۲۰۰۱۸۳
مردم در انتخاب شهردار به دنبال یک انتخاب سیاسی نیستند/ مردم شهردار متخصص و مردمی می‌خواهند
فاطمه دانشور گفت: مردم در انتخاب شهردار به دنبال یک انتخاب سیاسی نیستند. بلکه مردم شهرداری را می خواهند که از جنس مردم، متخصص و متعهد باشد و بتواند دغدغه های مردم را حل کند.

به گزارش برنا؛ فاطمه دانشور، عضو اسبق شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار برنا، به شاخص های مدنظر مردم برای انتخاب شهردار از سوی شورای شهر ششم اشاره کرد و گفت: مردم شهرداری را می خواهند که متخصص باشد و تجربه کار در حوزه مدیریت شهری را داشته باشد.

او ادامه داد: مردم تهران شهردار پاکدستی را می خواهند که به دور از مسایل سیاسی انتخاب شود. این فرد باید خلاق باشد. علاوه بر این جوان بودن شهردار تهران مطالبه دیگری است که مردم انتظار دارند اعضای شورای شهر ششم به آن توجه ویژه داشته باشند.

این عضو اسبق شورای شهر، با انتقاد از سیاسی شدن جایگاه شهردار و شورای شهر،تاکید کرد: مهمترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار است. اما سالهاست که در کشور و بویژه کلانشهر تهران انتخاب سیاسی شده و به جایگاه و پست هم شهردار و هم شورای شهر تهران به عنوان یک جایگاه سیاسی نگاه می شود. این موضوع اولین چیزی است که باعث می شود انتظارات و توقعات مردم از مدیریت شهری برآورده نشود.

دانشور به مطالبه مردم از شهردار آینده اشاره کرد و ادامه داد: مردم به دور از ماجراهای سیاسی و وزن کشی های سیاسی می خواهند شهری آرام با هوای تمیز داشته باشند. مردم نمی خواهند در شهر برج سازی شود و باغهایشان ویران شود. مردم می خواهند دسترسی به میادین تره بار استاندارد با قیمت های مناسب داشته باشند و شهرشان ایمن باشد.

او گفت: در دوره چهارم شورای شهر، شهرداری که انتخاب شد جهت گیری سیاسی داشت و بعد از آن هم در انتخابات ریاست جمهوری و سپس مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در نهایت رییس مجلس شد. شاید به لحاظ قانونی بگوییم که شهردار حقش است که به ریاست جمهوری و انتخابات مجلس فکر کند اما منهای بحث حق قانونی، یک شهردار با این مشخصه بخشی از فکر و انرژی اش را معطوف به برنامه ریزی برای شرکت در انتخابات می کند و همین موضوع باعث می شود تمام ذهن و ظرفیتش خرج مدیریت شهری نشود. در حالیکه مردم انتظار دارند فردی شهردار شود که تمام قوا و ظرفیتش برای شهر باشد.

این عضو اسبق شورای شهر، افزود: در دوره چهارم شاید به لحاظ عمرانی اتفاقات زیادی مانند پل صدر و دریاچه چیتگر افتاد اما هزینه های تمام شده آنها بسیار بالا بود. در دوره سوم و چهارم شورای شهر شاهد مدیریت مالی خوبی از سوی شهردار تهران نبودیم و منابع مالی هدر رفت. اما در دوره پنجم شهردار تهران فرد منفعلی بود و مردم هیچ نمودی از عملکردش ندیدند. مردم تغییر را در دوره پنجم حس نکردند.

دانشور، گفت: در دوره ششم هم خواست مردم از شهردار تهران تغییر نکرده و مردم یک زندگی خوب و محیط شهری خوبی را می خواهند. اولین مشخصه چنین فردی این است که به دور از هیاهوی سیاسی انتخاب شود اما بعید می دانم این اتفاق بیفتد چون دوره ششم بازهم متاثر از جریانهای سیاسی بود. در شورای شهر باید فعالین مدنی و اجتماعی و افرادی که برای مردم تلاش می کنند وارد شورای شهر شوند. اما به ندرت پیش آمده فعالین مدنی وارد شورای شهر شوند.

او تصریح کرد: بهتر است که کرسی شورای شهر توسط فعالین اجتماعی،مدنی و افرادی فارق از هیاهوی سیاسی پر شود چون در این شرایط دغدغه مردم است در غیر اینصورت دغدغه ها جریان سیاسی می شود و ممکن است جریان سیاسی حرکتی انجام دهد که به نفع مردم نباشد و اولویتش یک انتخاب سیاسی شود و ممکن است این انتخاب نیاز مردم را برطرف نکند. مردم در انتخاب شهردار به دنبال یک انتخاب سیاسی نیستند. بلکه مردم شهرداری را می خواهند که از جنس مردم، متخصص و متعهد باشد و بتواند دغدغه های مردم را حل کند. اما من فکر می کنم در دوره ششم شاهد انتخاب سیاسی شهردار خواهیم بود.

این فعال اجتماعی با تاکید بر لزوم انتخاب شهردار به درو از مسایل سیاسی، گفت: اگر انتخاب اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار سیاسی باشد، به نظر نمی رسد که انتظارات و توقعات مردم لحاظ شود و بیشتر منافع سیاسی لحاظ خواهد شد. در حالیکه مشارکت مردم در انتخابات اخیر نشاندهنده خستگی مردم از سیاست زدگی در عرصه مدیریتی در حوزه های مختلف است.

دانشور گفت: شهرداری که برای تهران انتخاب می شود باید مردم را موضوع اصلی خود قرار دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز