تأثیرات مثبت چاقی بر بیماری های عفونی

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۱۷:۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۰۳۳۹
تأثیرات مثبت چاقی بر بیماری های عفونی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد BMI بالاتر می تواند با افزایش میزان بقا و بهبود در بیمارانی که به دلیل عفونت‌های شدید باکتریایی در بیمارستان بستری شده اند، ارتباط داشته باشد..

به گزارش برنا؛ گرچه اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شوند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که BMI بالاتر می تواند با افزایش میزان بقا و بهبود در بیمارانی که به دلیل عفونت‌های شدید باکتریایی در بیمارستان بستری شده اند، ارتباط داشته باشد.

محققان دانشگاه گوتنبرگ این تحقیق را انجام داده و مطالعه آنها اکنون در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. لازم به ذکر است که اطلاعات مورد نیاز تحقیق،  قبل از همه گیری Covid-19 جمع آوری شد.

محققان وضعیت بیماران حاضر در این مطالعه را با گذشت زمان، در طول و بعد از بستری شدن در بیمارستان تحت نظر داشتند. نتایج نشان می دهد که احتمال بهبود از بیماری با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) در کوتاه مدت و بلند مدت -به ترتیب در ۲۸ روز و یک سال پس از بستری در بیمارستان ـ افزایش می‌یابد. تفاوت محسوسی در میزان بقا و سلامتی مشخص بود. در گروه با وزن طبیعی، ۲۶ درصد در طی یک سال جان خود را از دست داده بودند. این در حالی است که وضعیت در گروه‌های با BMI بالاتر ۹ تا ۱۷ درصد بود.

بررسی‌های متناوب از گروه های اندکی از بیماران که قبلاً انجام گرفته نیز نتایج مشابهی را نشان داده است. یافته های جدید "پارادوکس بقای چاقی" را روشن و تأیید می کند: این که اضافه وزن و چاقی بدن را در برابر عفونت‌های شدید باکتریایی محافظت می کند. این در حالی است که اضافه‌وزن و چاقی در زمینه بسیاری از بیماری‌های دیگر، مضر است. در مورد انواع مختلفی از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و به ویژه کووید ۱۹  صدق می‌کند که BMI بالاتر با مرگ و میر بالاتر همراه است.

 پزشکان می‌گویند آنچه ما نمی دانیم این است که چگونه اضافه وزن می تواند به بیمار مبتلا به عفونت باکتریایی کمک کند یا اینکه با عملکردهای سیستم ایمنی بدن و نحوه تنظیم آنها ارتباط داشته باشد. بدیهی است که برای پاسخ به این سوالات، دانش بیشتری در مورد چگونگی تاثیر اضافه وزن بر سیستم ایمنی بدن موردنیاز است.

گونار جاکوبسون، مشاور ارشد بیماری‌های عفونی و نویسنده ارشد این مطالعه معتقد است: همه گیری Covid-19 گروه‌های بیمار آسیب پذیر را برای همه برجسته کرده و افراد دارای اضافه وزن به شدت آسیب پذیر هستند.

وی افزود: شاید بتوان از تجربه و مراقبت از بیماران با عفونت های شدید باکتریایی برای بهبود پیش آگهی کرونا و اضافه وزن استفاده کرد. در سطح جهانی ، دانش بیشتری برای روشن کردن این‌ مساله که چگونه وزن بدن بر دفاع از بدن در برابر عفونت تأثیر می گذارد ، لازم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز