سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خبر داد:

بررسی حضانت ولایت مادری و بیمه زنان خانه‌دار در جلسه فراکسیون زنان

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۹:۵۵:۲۹
کد خبر: ۱۲۰۰۶۱۰
بررسی حضانت ولایت مادری و بیمه زنان خانه‌دار در جلسه فراکسیون زنان
سارا فلاحی از بررسی موضوع حضانت و شئون ولایت مادری و بیمه زنان خانه‌دار در چهارمین جلسه فراکسیون زنان مجلس خبر داد.

به گزارش برنا؛ سارا فلاحی، سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در تشریح چهارمین جلسه فراکسیون زنان گفت: فراکسیون زنان و خانواده در راستای نقشه راه و انجام وظایف خود، چهارمین جلسه خود را در موضوع حضانت و شئون ولایت مادری برگزار کرد. با توجه به مطالبه برخی از خانواده‌ها، به ویژه خانواده‌های محترم شهدای مدافع حرم، فراکسیون این موضوع را از سال گذشته در دستورکار قرار داد.

او ادامه داد: اجرای حق ولایت قهری جد پدری و حق حضانت مادر (یا هر شخصی که حضانت طفل در صورت نبود یا عدم توانایی والدین به او اعطاء شده است) در عمل ممکن است به دلیل اختلاف نظر بین ولی قهری و مادر، با یکدیگر تزاحم پیدا کند و محل اختلاف شود. این اختلاف قطعاً منافی مصالح فرزند هم است.

او با اشاره به بررسی‌های این موضوع در مجلس و مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: در آخرین جلسه سال گذشته مقرر شد مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به نکات جلسات کارشناسی برگزار شده، پیش‌نویسی را در این موضوع آماده کند. این پیش‌نویس آماده شده و به صورت یک ماده واحده درآمد. در این جلسه، این ماده واحده به همراه مقدمه توجیهی آن با حضور مسئولان قوه قضاییه، کارشناسان حقوقی، قضایی و فقهی به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گفته فلاحی، در نهایت مقرر شد با توجه به نکات گفته‌ شده، این پیش‌نویس با حضور کارشناسان و مسئولان حاضر در این جلسه، مجدد در جلسه دیگری اصلاح، موسع و نهایی شود.

او همچنین از بررسی موضوع بیمه زنان خانه‌دار در فراکسیون زنان مجلس خبر داد و تصریح کرد: از تصویب بیمه زنان خانه‌دار و تکلیف دولت‌ها جهت اجرای آن، سال‌های طولانی می‌گذرد اما متاسفانه به جهت مسائل بودجه‌ای همچنان به مرحله اجرا نرسیده است. حتی در برنامه توسعه نیز پیش‌بینی‌هایی برای اجرای پلکانی آن شد که به نتیجه نرسید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با توجه به اهمیت نقش‌های خانوادگی زنان، ارزش افزوده کار زنان برای خانواده و همچنین ایجاد پشتوانه حداقلی اقتصادی برای زنان خانه‌دار، بیمه زنان خانه‌دار نیازمند بررسی بیشتر و تلاش برای نزدیک شدن به مرحله اجراست، خاطرنشان کرد: از این جهت فراکسیون زنان بررسی این موضوع را در دستورکار مرکز پژوهش‌های مجلس قرار داد. در گام نخست تمام نظرات موجود پیرامون بیمه زنان خانه‌دار در داخل کشور احصاء و دسته‌بندی مضمونی شد. ضمن آن‌که مطالعات تطبیقی نیز درباره آن صورت گرفت.

فلاحی افزود: در جلسه‌ای که در این رابطه برگزار شد گزارشی از پژوهش‌های صورت‌گرفته در موضوع زنان خانه‌دار، مسائل این زنان و نیازمندی‌ها و مطالبات ایشان ارائه شد و مقایسه‌ای با وضعیت زنان شاغل صورت گرفت. در ادامه، طرح مرکز پژوهش‌ها ارائه و نمایندگان نکات و نظرات خود را ارائه دادند و مقرر شد براساس نظرات ارائه‌شده، مجددا طرح مورد بررسی قرار گیرد و در جلسه دیگری بررسی شود.

نظر شما