مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان:

کم آبی در این فصل از سال، یک روند طبیعی است/ حقآبه هورالعظیم تامین نمی شود/ مخزن آب کرخه وضعیت مناسبی ندارد

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۰۴:۵۴:۵۹
کد خبر: ۱۲۰۰۹۱۳
کم آبی در این فصل از سال،  یک روند طبیعی است/ حقآبه هورالعظیم تامین نمی شود/ مخزن آب کرخه وضعیت مناسبی ندارد
محمد جواد اشرفی درباره خشکی تالاب هورالعظیم گفت: با توجه به شیب منطقه و کم شدن آورد، گرما و تبخیر شدید یک روند طبیعی برای تالاب هورالعظیم در ضلع شمالی این تالاب در حوزه چزابه است.

به گزارش برنا؛ مشکلات تالاب هورالعظیم تمامی ندارد. حقآبه این تالاب سال‌هاست که آن طور که باید و شاید پرداخت نمی‌شود. از  سوی دیگر با انتقال فاضلاب شهری به رودخانه روند تلفات از بین رفتن گونه‌ها در این خطه شدت گرفته است. البته به باور کارشناسان محیط زیستی سدسازی‌های بی‌محابا در دوران گذشته باعث تشدید بروز مشکلات زیست بوم تالاب‌های کشور به ویژه هورالعظیم شده است.

سطح  آبگیری تالاب هورالعظیم ۷۵ درصد است

محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره آخرین وضعیت تالاب هور العظیم به خبرنگار برنا گفت: بر اساس بررسی آخرین تصاویر هوایی در تیر ۱۴۰۰ از تالاب هورالعظیم  سطح  آبگیر کلی تالاب هورالعظیم حدود ۷۵ درصد بوده است.

او درباره میزان ذخایر آبی در هورالعظیم افزود: آب در  مخازن ۲ ، ۳ و ۴ به میزان ۸۰ تا ۸۶  درصد آبگیر است. در مخزن شماره یک واقع در ضلع شمالی تالاب به دلیل کاهش آورد رودخانه کرخه و همچنین شیب زمین و تبخیر  بالا به‌دلیل گرمای شدید منطقه در خرداد و تیر سطح آب در این بخش از تالاب  (مخازن شماره یک) حدود ۵۰ درصد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: کم آبی در این فصل از سال،  یک روند طبیعی است. هر ساله در فصل تابستان ما شاهد حداقل آبگیری مخزن شماره یک هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره تصاویری که از خشکی تالاب هورالعظیم در فضای مجازی در حال بازنشر است، افزود: با توجه به شیب منطقه و کم شدن آورد، گرما و تبخیر شدید یک روند طبیعی برای تالاب هورالعظیم در ضلع شمالی این تالاب در حوزه چزابه است.

آخرین وضعیت تامین حقآبه هورالعظیم

او درباره میزان تامین حقآبه تالاب تاکید کرد: حق آبی تالاب هورالعظیم بر اساس نیاز آبی تالاب تامین نمی‌شود. برای تامین حقآبه هورالعظیم در این  فصل سال چندین بار  به صورت موجی آب رها سازی  شده تا آب به تالاب برسد.

مخزن تامین کننده دریاچه سد کرخه شرایط مناسبی ندارد

اشرفی  با اشاره به کاهش بارش‌ها در یکسال اخیر گفت: امسال سال آبی مناسبی پیش رو نداریم و آب موجود و قابل برنامه‌ریزی در مخزن دریاچه سد کرخه که به عنوان تامین کننده آب تالاب هورالعظیم  شرایط مناسبی ندارد.

خشکی تالاب نیازمند مدیریت

او افزود: خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان بخشی از زندگی زیست بوم در تمام آب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق خاصی نیست. اگرچه ما باید مدیریت کنیم تا نیاز آبی تالاب به ویژه در فصل تابستان که میزان تبخیر زیاد است و باعث کاهش اکسیژن موجود در آب می شود را تامین کنیم تا شاهد اتفاقات ناگواری از جمله تلف شدن ماهیان و آبزیان و سایر گونه‌ها در تالاب نباشیم.

//انتهای پیام: 3

نظر شما