سخنگوی سازمان غذا و دارو:

واکسن کرونا برای کودکان در راه است/ کودکان مبتلا به بیماری زمینه‌ای برای دریافت واکسن کرونا مشکلی نخواهند داشت

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۱۱:۵۶:۲۹
کد خبر: ۱۲۰۱۱۶۳
واکسن کرونا برای کودکان در راه است/ کودکان مبتلا به بیماری زمینه‌ای برای دریافت واکسن کرونا مشکلی نخواهند داشت
کیانوش جهانپور درباره آخرین اقدامات برای تولید واکسن برای افراد زیر 18 سال گفت: خوشبختانه در ایران مجوز یکی از واکسن ها با نام پاستور -کووک صادر شده که همزمان فاز سه کارآزمایی بالینی این واکسن برای افراد 5 تا 17 سال در کوبا مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش برنا؛ بر اساس اظهارات وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش قرار است در مرداد ماه اساتید، معلمان و کادر آموزش تحت تزریق واکسن کرونا قرار گرفته و سال تحصیلی 1400-1401 به شکل حضوری برگزار شود. البته در این بین دانشجویان نیز از قاعده واکسیناسیون به دور نیستند  و  قرار است در روند تزریق واکسن برای این افراد تا پاییز 1400 به اتمام برسد.« بر اساس اظهارات محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش  معلمان بعد از ماه‌ها ارتباط متفاوتی با دانش آموزان دارند. دانش آموزان نیز بعد از ماه‌ها دوری از مدرسه می‌خواهیم دوباره مهرماه به مدرسه بیاوریم. » مهر 1400 در حالی به شکل حضوری مدارس برگزار می‌شود که بر اساس گفته‌های پزشکان  و مختصصان کودکان ناقلان قهاری هستند و می‌توانند بدون عارضه و به شکل غیر قابل باور جمعیت قابل توجهی را به کرونا مبتلا کنند. چندی قبل هم علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران درباره ابتلای کودکان به کرونا گفته بود که «کودکان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند؛ میزان متوسط درگیری کودکان در مجموع جمعیت‌‌های سنی 1.7 تا 2 درصد است همچنین کمتر از نیم تا دو درصد کودکان در آی سی یو بستری می‌شوند.» کودکان در صورت ابتلا به بیماری تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و کمتر بدحال می‌‌شوند « بیشترین میزان ابتلا در گروه سنی زیر 18 سال مربوط به پسران 15 تا 17 سال است، اما بیشترین موارد بستری معمولاً در کودکان زیر 10 سال است. مطالعه‌ای که در تهران داشتیم نشان داد که 77 درصد کودکان زیر 10 سال که در بیمارستان‌‌های تهران به علت کرونا بستری شدند، بیماری زمینه‌ای داشتند. کودکان پخش کننده بسیار مهم ویروس هستند. اخیرا در آلمان مطالعه‌‌ای انجام و مشخص شده سطح آنتی بادی‌ کودکان مورد مطالعه 6 برابر بالاتر از حدمعمول بوده یعنی به بیماری مبتلا شده اند اما ضعیف بوده و در همان فاصله بیماری را منتقل کرده‌اند.»

تاکنون واکسن کرونا برای کودکان و نوجوان و زنان باردار در کل دنیا تهیه نشده است. حال با توجه به بازگشایی مدارس به شکل حضوری برخی خانواده‌ها به ویژه والدین کودکان مبتلا به نقص ایمنی نگرانی‌هایی دارند. کیانوش جهانپور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین اقدامات برای تولید واکسن کرونای افراد زیر 18 سال به خبرنگار برنا گفت: واکسن‌های فعلی عموما برای گروه سنی کودکان و نوجوانان کارآزمایی بالینی و مطالعه نشده است.

 او افزود: خوشبختانه در ایران مجوز یکی از واکسن ها با نام پاستور -کووک صادر شده که همزمان فاز سه کارآزمایی بالینی این واکسن برای افراد 5 تا 17 سال در کوبا مورد بررسی قرار گرفته است.

جهانپور تصریح کرد: به محض اینکه مطالعه کارآزمایی بالینی این گروه در کوبا موفق شود حداقل واکسن پاستور کووک برای گروه سنی کودکان و نوجوانان خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: واکسن برکت هم تا امروز برنامه‌ریزی کرده تا بعد از کارآزمایی بالینی برای کودکان و نوجوانان هم مجوز اخذ کرده  و اقدامات در دستور کار  قرار دهد.

به گفته او دغدغه‌ای از این لحاظ نداریم و فکر می‌کنم که ما در دنیا واکسن مورد نیاز کودکان و نوجوانان را خواهیم داشت.

جهانپور در پاسخ به این سوال که در این شرایط کودکان مبتلا به بیماری زمینه‌ای چه اقداماتی باید انجام دهند؟، افزود: بیماران زمینه‌ای عموما مشکلی برای دریافت واکسن نخواهند داشت البته ممکن است برخی واکسن ها برای بعضی بیماران خاص، اختلالات و نقص ایمنی ایجاد کند  و قابل استفاده نباشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز