عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

واکسن آسترازنکا برای نوع آفریقایی ویروس کرونا، مناسب نیست/ احتمال بیمار شدن دریافت کنندگان واکسن کرونا وجود دارد

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۵:۳۵:۵۸
کد خبر: ۱۲۰۱۴۴۲
واکسن آسترازنکا برای نوع آفریقایی ویروس کرونا، مناسب نیست/ احتمال بیمار شدن دریافت کنندگان واکسن کرونا وجود دارد
مردانی با اشاره به آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران گفت: هر واکسنی باید بر روی هر سویه از ویروس آزمایش شود باید گفت که واکسن آسترازنکا بر روی فرم آفریقایی ویروس کرونا، واکسن مناسبی نیست.

به گزارش برنا؛ موج پنجم کرونا در کشور درحالی شکل گرفته است که سویه جدیدی از ویروس کرونا وارد کشور شده است. سویه هندی دلتا نوع جدیدی از ویروس کرونا است که از استان های جنوبی وارد کشور شده و با این حال قگفته می شود در جای جای کشور وجود دارد. به گفته محققان میزان سرایت و مرگ و میر این ویروس چند برابر نوع انگلیسی این ویروس است. 

عادی انگاری و عدم توجه به مسائل بهداشتی همزمان با آغاز واکسیناسیون در کشور موجب شده است، پیروی از شیوه نامه های بهداشتی کمتر رعایت شود و همین باعث شود میزان ابتلا و مرگ و میر از اثر ویروس کرونا در کشور بیشتر شود. چرا که اگر چه واکسیناسیون از نوع شدید و مرگ و میر جلوگیری می کند اما باید توجه داشت که همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی را مدنظر قرار داد.

احتمال زیاد انتقال ویروس دلتا به استان های مرکزی و شمالی کشور

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: سویه رایج در کشور در ابتدای شیوع بیماری کرونا کرونای چینی بود.

او با بیان اینکه قبل از عید نوروز و تا اواخر فروردین 1400، سویه قالب بر کشور نوع جهش یافته ی انگلیسی بود، افزود: درحال حاضر سوش جهش یافته ی هندی(دلتا) از استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان آغاز شده است و تا استان کرمان رسیده است همچنین اگر این روند ادامه دار باشد به استان های مرکزی و شمالی کشور خواهد رسید.

مردانی ادامه داد: آمار تعداد موارد ابتلا به ویروس جهش یافته هندی هنوز به مرگ و میر نرسیده است اما گفته می شود میزان مرگ و میر این ویروس مقداری از سایر سویه های موجود بیشتر است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره بروز ویروس کرونا جهش یافته ایرانی گفت: چنین موردی هنوز مشاهده نشده است.

لزوم رعایت موارد پیشگیری از کرونا

او با اشاره به اینکه راه های پیشگیری از کرونا هندی با راه های پیشگیری از انواع دیگر بیماری کرونا با یکدیگر فرقی ندارند، گفت: فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات باید در اولویت قرار گیرد همچنین استفاده از ماسک به صورت «از خانه تا خانه» باید بدون هیچ قد و شرطی انجام شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره موارد ابتلا به بیماری کرونا بعد از تزریق واکسن افزود: بسیاری از افراد واکسن دریافت کردند اما باز هم با بیماری درگیر شدند به طور مثال مشاهده شده است افرادی که واکسن های فایزر و مدرنا را دریافت کردند، به بیماری مبتلا شدند.

اطلاعات درباره تأثیرگذاری واکسن های کرونا بر روی سویه دلتا بسیار پایین است

مردانی گفت: اطلاعات درباره تأثیر گذاری واکسن هایی که در ایران تزریق می شود بر روی ویروس هندی بسیار پایین است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره شدت بیماری افرادی که بعد از تزریق واکسن به بیماری کرونا مبتلا شدند، گفت: خوشبختانه افرادی که بعد از تزریق بیمار شدند و نیاز بود که در بیمارستان بستری شوند، بعد از چند روز بستری در بیمارستان با حال خوب ترخیص شدند.

او با بیان اینکه در برخی گزارشات اعلام شده واکسن روسی بر روی سویه هندی (دلتا) اثرگذار بوده است اما نتایج این گزارشات متقن و براساس یافته های علمی نیست، ادامه داد: هر واکسنی باید بر روی هر سویه از ویروس آزمایش شود.

مردانی افزود: واکسن آسترازنکا بر روی فرم آفریقایی ویروس کرونا، واکسن مناسبی نیست.

انتهای پیام/4

نظر شما