مدیر کل سابق شرکت برق مطرح کرد؛

راه های کاهش آسیب به وسایل برقی هنگام قطعی برق/ چگونه مصرف برق را کم کنیم؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۴:۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۰۲۴۸۸
راه های کاهش آسیب به وسایل برقی هنگام قطعی برق/ چگونه مصرف برق را کم کنیم؟
یک کارشناس حوزه برق با اشاره به لزوم کاهش مصرف برق ادارات ومراکز تجاری گفت: نوسانات برق معمولا زیاد نیست اما در لحظات اولیه که برق وصل می‌شود، بهتر است در زمان قطعی برق وسایل برقی از پریز خارج شوند، مگر اینکه محافظ‌های تایمردار برای آنها اختصاص داده شود. در صورت استفاده از محافظ‌های تایمردار نوسانات برقی مشکلی ایجاد نمی کند.

به گزارش برنا؛ این روزها قطعی برق دردسرهایی ایجاد کرده اما در این میان با توجه به کمبود انرژی باید بدانیم چگونه مصرف برق را کاهش دهیم تا با قطعی های کمتری مواجه شویم.

بخش های تجاری و اداری در کاهش مصرف برق تلاش کنند

بیژن قاسمی، مدیر کل سابق شرکت برق و کارشناس حوزه برق  گفت: به دلیل نارسایی‌های برق در این ایام می‌توان از نور طبیعی روز استفاده کرد.

 او افزود: در این شرایط بخش‌های تجاری و اداری بیشتر باید در زمینه برق رسانی و کاهش قطعی‌های مکرر کمک کننده باشند.  مردم در منازل  مصرف  برق چندانی ندارند. برای مثال  اغلب در منزل تلویزیون، یخچال  و وسایل روز مره با مصرف برق اندک به کارگیری می‌شود. اگر افراد از کولر گازی استفاده  می‌کنند باید درجه آن  24 -25 درجه قرار بگیرد. کولرهای آبی هم در دور کند قرار داده شود.

قاسمی با بیان اینکه مصرف مدیریت شده و اندک برق موثر است، تصریح کرد: مصرف آهسته و پیوسته برق این روزها اهمیت دارد افراد توجه کنند کولر در دور کند قرار بگیرد، چون در دور تند کولر مصرف برق افزایش پیدا می کند.

سازمان‌ها در تامین برق مردم کمک کنند

مدیر کل سابق شرکت برق افزود: ادارات باید کمک کننده باشند. ادارات دولتی، کارخانجات و صنایع از بخش‌های پر مصرف برق محسوب می‌شوند. این سازمان‌ها باید به موازات مصرف کولرها و سیستم‌های خنک کننده مرکزی  را کاهش داده و در تامین برق مردم کمک کننده باشند.

 این کارشناس حوزه برق تاکید کرد:  مسئولان تاسیسات در ادارات در نحوه مصرف برق دقت کنند تا تمامی مردم از آسایش برخوردار شوند چرا که میزان قطعی برق در کشور افزایش یافته است.

او درباره نگهداری وسایل برقی که در صورت نوسانات برق امکان مستهلک شدن دارند، افزود: نوسانات برق معمولا زیاد نیست اما در لحظات اولیه که برق وصل می‌شود، بهتر است در زمان قطعی برق وسایل برقی از پریز خارج شوند، مگر اینکه محافظ‌های تایمردار برای آنها اختصاص داده شود. در صورت استفاده از محافظ‌های تایمردار نوسانات برقی مشکلی ایجاد نمی کند.

قاسمی تصریح کرد:  افراد در صورتی که دستگاه محافظ ندارند وسیله برقی را از برق خارج کنند. در این شرایط یخچال را ۵ دقیقه بعداز وصل برق میتوان به برق متصل کرد و سایر لوازم مانند تلویزیون و کامپیوتر 2 دقیقه بعد از وصل برق را به پریز برق وصل کرده و  از دستگاه استفاده کنند.

 این کارشناس حوزه برق درباره زمان به کارگیری وسایل پرمصرف خانگی  گفت: هم اکنون از ساعت8 تا 24  کشور دچار پر مصرفی  برق شده است. در شرایط گرما نیرو گاه های حرارتی فشارهای متعدد را متحمل می‌شوند و خطوط انتقال برق هم  گرمای انتقال خطوط را تحمل می‌کند و گرمای بیرونی به سیم‌ها و ولتاها باعث افت ولتاژ می‌شود.

وسایل برقی خانگی 12 شب به بعد استفاده شود

قاسمی افزود: مردم در این شرایط می‌توانند همکاری کرده و وسایلی همچون اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی و دیگر وسایل پرمصرف را از ساعت 12 شب به بعد استفاده کنند. 

او درباره روند استفاده از برق در کارخانه‌ها ، وزارت خانه‌ها  و دیگر سازمان‌ها تاکید کرد: سازمان‌ها حداقل مصرف را داشته باشند.  این مراکز حدامکان مصرف برق را کاهش داده و شدت مصرف وسایل سرمایشی را هم کاهش دهند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما