کارشناس محیط زیست استان خوزستان:

آب کرخه تبخیر شده اما به سمت هورالعظیم رها نمی‌شود!/ استفاده ۳۰ هزار نفر از آب جیره بندی طی ۱۷ سال/ تبخیر آب دریاچه کارون ۳ به اندازه نیاز آب شرب

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۴:۵۸:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۲۹۰۱
آب کرخه تبخیر شده اما به سمت هورالعظیم رها نمی‌شود!/ استفاده ۳۰ هزار نفر از آب جیره بندی طی ۱۷ سال/ تبخیر آب دریاچه کارون ۳ به اندازه نیاز آب شرب
هژیر کیانی درباره آخرین اقدامات مسئولان مربوطه برای مهار نارسایی‌های محیط زیستی استان خوزستان گفت: سد کرخه تبخیر می‌شود، اما آب آن رها نمی‌شود تا هورالعظیم به آب برسد! سازمان آب و برق هم به این مسئله بی‌توجه است این مقوله سو مدیریت را نشان می‌دهد.

به گزارش برنا؛ انگار مشکل آب در استان خوزستان تمامی ندارد. مردم این خطه در تمامی دوره‌ها با مشکلات ناشی از آب، برق، فاضلاب و ... مواجه هستند، اما هنوز عزمی برای مهار مشکلات آن از سوی مسئولان امر اندیشیده نشده است.

برنامه‌ای برای حفظ محیط زیست خوزستان وجود ندارد

هژیر کیانی، کارشناس و صاحب نظر حوزه محیط زیست درباره آخرین وضعیت خوزستان از لحاظ مشکل آب شرب به خبرنگار برنا گفت: وضعیت محیط زیستی این خطه از لحاظ دسترسی به آب مشکلات متعدد و بی‌سابقه ای مواجه است.

 او درباره وضعیت تالاب‌ها در آن خطه افزود: تالاب هورالعظیم رسانه‌ای شده است اما اغلب تالاب‌ها با مشکلات متعدد همراه هستند. برای مثال در شمال خوزستان تالاب میانگران و تالاب بندون خشکانده شده‌اند. امیدواریم تا آخر سال تالاب میانگران هم بتواند در این شرایط دوام بیاورد.

این صاحب نظر حوزه محیط زیست ادامه داد: این شرایط محصول بی‌برنامه‌گی و سوءمدیریت در دستگاه‌های مسئول است. در عمل برنامه‌ای برای حفظ محیط زیست خوزستان وجود ندارد. بروز مشکلات به یک یا دو عامل مربوط نمی‌شود بلکه عوامل متعدد باعث بروز این نارسایی شده است.

مردم منطقه دهدز بعد از 17 سال آب جیره بندی مصرف می‌کنند

کیانی تاکید کرد: مشکلات ناشی از رودخانه‌ها در بالادست، انتقال آب و سدسازی‌ها باعث شده تا تالاب‌ها از بین برود. برای مثال در شمال خوزستان منطقه دهدز به رغم ساخت‌وسازهای فراوان هنوز آب شرب در اختیار مردم قرار نگرفته است. البته در 17سال اخیر 30 هزار نفر در این خطه آب جیره‌بندی مصرف می‌کنند.

در حوزه کارون مردم به شدت تشنه هستند/ برق تولید نمی‌شود

او تصریح کرد: این افراد هر 4 روز یکبار آب جیره بندی مصرف می‌کنند.  در حالی که دو سد بزرگ این خطه را محاصره کرده و آب هم تبخیر می‌شود. در پایین دست هورالعظیم آب ندارد و در حوزه کارون مردم به شدت تشنه هستند و در عمل شاهد تداوم این برنامه‌ریزی‌ها هستیم.

به گفته کیانی به رغم سد زنی‌ها برق هم تولید نمی‌شود. هم‌اکنون در ابتدای تابستان شاهد عدم تولید برق هستیم. با این تفاسیر به رغم صرف سرمایه‌های کلان کشور هیچ خروجی مشاهده نمی‌شود.

نمی‌توان ادعا کرد که مردم در این خطه آب کولر مصرف می‌کنند

این کارشناس و صاحب‌نظر حوزه محیط زیست درباره آخرین وضعیت آب شرب در این خطه افزود: اینکه برخی از رسانه‌ها مصرف آب کولر را در این خطه منتشر کرده‌اند نیاز به مستندات دارد، نمی‌توان به این امر اذعان داشت که همه مردم از آب کولر استفاده می کنند.  مردم در اهواز به آب لوله کشی دسترسی دارند.

مردم  در دشت آزادگان آب خریداری می‌کنند

او درباره وضعیت آب شرب تاکید کرد: آب موجود قابل شرب نیست و مردم  در دشت آزادگان آب تصفیه خریداری می‌کنند یا باید با صرف هزینه‌های گزاف دستگاه‌های تصفیه آب تهیه کنند.

 کیانی با بیان اینکه در هویزه مردم برای آب شرب را خریداری می‌کنند، ادامه داد: آب‌های لوله کشی برای  مصارف بهداشتی استفاده می‌شود.

سند امنیت آب استان خوزستان  تنظیم نشده است

او درباره آخرین اقدامات مسئولان مربوطه برای مهار نارسایی‌های محیط زیستی گفت: سال‌هاست که سند امنیت آب استان خوزستان تنظیم نشده و سازمان آب و برق حاضر به این اقدام نیست.

او افزود: سد کارون 3 ساخته شد و بیش از 10 هزار نفر را بدون سرپناه و شغل آواره شدند. 17 سال است که آب شرب در اختیار آنها قرار داده نمی‌شود. هم اکنون از سطح دریاچه کارون 3 به اندازه نیاز آب شرب از دریاچه تبخیر می‌شود.

 کیانی ادامه داد: این 110 روستا باقی مانده نزدیک کارون و دورترین روستا 200 متر با دریاچه کارون3 فاصله دارد. هرچند هنوز این توانایی وجود ندارد تا یک خط آبی در اختیار مردم قرار دهند.

آب کرخه تبخیر می‌شود اما به سمت هورالعظیم رها نمی‌شود!

این کارشناس محیط زیست گفت: آب سد کرخه تبخیر می‌شود، اما آب آن رها نمی‌شود تا هورالعظیم به آب برسد! سازمان آب و برق هم به این مسئله بی‌توجه است این مقوله سو مدیریت را نشان می‌دهد. 

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز