سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

امکان برگزاری دوباره کنکور برای داوطلبان معترض وجود ندارد/ ورود مجلس به اعتراضات کنکور ریاضی

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۱۱:۴۶:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۳۵۴۳
امکان برگزاری دوباره کنکور برای داوطلبان معترض وجود ندارد/ ورود مجلس به اعتراضات کنکور ریاضی
رضا حاجی پور گفت: ظاهرا سوالات در کنکور ریاضی سخت و انحرافی است تا جایی که بسیاری از معلمان و داوطلبان این سوال‌ها را تاکنون ندیده بودند و پیگیری‌ها برای رسیدگی به روند کنکور ریاضی در حال انجام است.

به گزارش برنا؛ کنکور سراسری 1400 هفته گذشته برگزار شد. یکی از حواشی این مارتن علمی کشور دشواری سوالات برای داوطلبان کنکور ریاضی بود. در این میان بسیاری از مدرسان، معلمان و دانش آموزان نسبت به نحوه طراحی سوالات این آزمون به سازمان سنجش اعتراض کرده اند. هر چند در واکنش به این اعتراضات فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش به خبرنگار برنا درباره آخرین تمهیدات برای داوطلبان معترض گفته بود که مهلت اعتراض به کلیدهای سوالات آزمون سراسری از روز ۱۵ تا ۲۸ تیر در سیستم درخواست الکترونیکی سازمان سنجش به نشانی request.sanjesh.orgاست.

اعتراض مدرسان و داوطلبان به دشواری کنکور ریاضی

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره حواشی کنکور ریاضی و اعتراضات درباره نحوه طراحی سوالات به خبرنگار برنا گفت: باید دانست که اعتراضات به نحوه طراحی سوالات از سوی معلمان تخصصی ریاضی و شیمی مطرح شده است. دانش آموزان نخبه از جمله محصلان در مدرسه البرز تهران هم به نحوی از برگزاری سوالات اعتراض داشتند.

او افزود: در طراحی سوالات کنکور باید سوالات در انواع مختلف خیلی سخت، سخت، متوسط و ضعیف تقسیم بندی شود. هرچند در این آزمون سوالات در دروس ریاضی و شیمی در قالب خیلی سخت طراحی شده است.  این در حالی است که سوالات انحرافی را خارج از کتب درسی در برخی موارد از دانش آموز پرسیده می‌شود، اما نه در کنکور!

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: به باور بنده طراح سوالات به سختی آن دقت نکرده است. برای مثال از بین هزار تا دو هزار سوال 25 سوال برای درس ریاضی  انتخاب می‌شود. باید دانست که سوالات هم در ابعاد متوسط، سخت و خیلی سخت باید تقسیم بندی شود.

حاجی پور تاکید کرد: ظاهرا سوالات در کنکور ریاضی سخت و انحرافی است تا جایی که بسیاری از معلمان و داوطلبان این سوال‌ها را تاکنون ندیده بودند.

به گفته این نماینده مجلس در کمیسیون آموزش مجلس پیگیری‌ها برای رسیدگی به روند کنکور ریاضی را انجام می دهد.

امکان برگزاری دوباره کنکور وجود ندارد

او در پاسخ به این سوال که در روند بررسی امکان برگزاری دوباره آزمون وجود دارد؟ افزود: این آزمون به شکل گسترده برگزار شده و امکان برگزاری دوباره آن وجود ندارد. البته سازمان سنجش باید در این باره تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دهد.

حاجی پور افزود: کم و کیف اقدامات برای داوطلبان کنکور باید در کمیسیون آموزش مجلس، آموزش و پرورش و سازمان سنجش تحت بررسی قرار داده شود تا بتوان به شکل جامع برای این مقوله تصمیم گیری کرد.

تقویت نظارت‌ها در نحوه طراحی سوالات کنکور

حواشی ناشی از دشواری سوالات کنکور در حالی بروز کرده که در یکسال اخیر به دلیل شیوع کرونا در کشور داوطلبان آن طور که باید و شاید تحت آموزش قرار نگرفته و تمامی آموزش‌ها از طریق برخط انجام شده است. در این شرایط انتظار می‌رود تا طراحان و ناظران امر به شکل مناسب مسائل را تحت بررسی قرار دهند تا این آزمون برای داوطلبان استرس در مراحل بعدی را به دنبال نداشته باشد. تحقق این مهم مستلزم نظارت از سوی ناظران امر در روند طراحی سوالات است.

//انتهای پیام:۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز