گزارش برنا از همه کسانی که با کرونا جنگیدند؛

دیده نشدند اما همیشه بودند/ روی ناخوش کرونا به مدافعان مردم شهر

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۵:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۴۵۴۵
دیده نشدند اما همیشه بودند/ روی ناخوش کرونا به مدافعان مردم شهر
کادردرمان فقط آن هایی نبودند که تمام حواسشان به بیماران بود، افرادی هم بودند که جلوتر از خیلی های دیگر با ویروس خطرناک کرونا مواجه بودند اما خیلی حواسمان به آن ها نبود یا مشاغلی مثل کارکنان پسماند و پلیس های انتظامی بودند که هر روز کرونا را از نزدیک می بینند اما کمتر از آن ها صحبت شد.

به گزارش برنا؛  حدود یک سال نیم از آمدنش می گذرد، اما از همان ابتدا پا قدم خوبی نداشت. یک روز که از خواب بلند شدیم خبر رسید که حواستان را جمع کنید، آمدنش ممکن است بلای جانتان باشد. تنها کاری که کردیم، رفتیم در خانه و در ها را بستیم که مبادا دستش به ما برسد، هفته ها می گذشت و ما همچنان در خانه بودیم. نان خریدن، بقالی رفتن و خیلی کارهای دیگر برایمان ترسناک بود. شغل ها تعطیل شد، کسب و کار های خوابید و خیلی ها ضرر کردند. کرونا اما، کار خیلی ها را بیشتر کرد. همان روز هایی که ما می ترسیدیم از خانه بیرون بیاییم، پزشکان و پرستاران بیمارستان ها و بخش های عفونی و... افرادی بودند که کارشان از همه بیشتر شد و خودشان هم می دانستند که باید قدم هایشان را محکم کنند چرا که حالا حالاها قرار است، بایستند.

اما دریغ از اینکه کرونا، پزشک، پرستار و آدم عادی نمی شناخت. از یک جایی به بعد آنقدر خطرناک شد که پزشک و پرستار را نیز تشخیص نداد و جان آن ها را هم گرفت و شهید مدافع سلامت نامشان شد. اما کادردرمان فقط آن هایی نبودند که تمام حواسشان به بیماران بود، افرادی هم بودند که جلوتر از خیلی های دیگر با ویروس خطرناک کرونا مواجه بودند اما، خیلی حواسمان به آن ها نبود ولی بهتر بود در کنار همه ی کرونا هراسی ها، پای صحبت هایشان می نشستیم.

رادیولوژیست هایی که اشعه و کرونا می خورند و حرفی نمی زنند

یکی از رادیولوژیست های بیمارستان شریعتی می گوید: در موضوع همه گیری کرونا، آن چیزی که بیشتر از مورد توجه قرار گرفت، نام پرستار و پزشک بود و خیلی کمتر به سایر افرادی که با کرونا درگیر بودند، پرداخته شد و تنها مقام معظم رهبری در بیانات خود نامی از همکاران ما برد.

او با بیان اینکه در بخش های دولتی و غیر دولتی حداقل 100 هزار گروه پرستاری داریم که دارای پلتفرم نظام پرستاری و معاونت پرستاری در وزارت بهداشت است، این درحالی است که در سراسر کشور معاونت دیگری برای رشته های دیگر وجود ندارد و حتی در وزارت بهداشت نیز معاونت پزشکان، رادیولوژی و... وجود ندارد، افزود: قیمت دستگاه هایی که در رادیولوژی، هسته ای و... استفاده می شود میلیاردی هستند و تمام سر و کار ما با اشعه است.

این رادیولوژیست ادامه داد: برای امر بی دلیل که دستور رادیولوژی صادر می شود پول بیمه و خون بازسازی شده در بدن بیمار جبران می شود، اما اشعه هایی که به پرسنل وارد می شود برای خود او و حتی نسل های آینده نیز جبران ناپذیر است و این امر در طول روز بارها تکرار می شود.

او با بیان اینکه در وزارت بهداشت حتی اداره کوچکی نیز برای ما وجود ندارد و عنوان می شود دلیل وجود معاونت پرستاری فقط تعداد زیاد این افراد است، ادامه داد: حقوق یک رادیولوژی در اروپا 4 هزار تا 4 هزار و 500 یورو است که در مقابل یک پرستار 2 هزار تا 2 هزار و 300 یورو حقوق دریافت می کند. بین 20 تا 30 درصد کادر پرستاری کار اداری و مدیریتی می کنند درحالی که دیده می شود کمک بهیار و خدماتی به سربالین بیماران حاضر می شوند.

این رادیولوژیست افزود: بیمارانی که در آی سیو بیمارستان ها بستری شدند باید سی تی اسکن انجام دهند و ما روزانه با چندین نفر از این افراد در ارتباط هستیم که در صورت ارتباط با چنین بیمارانی عفونت و ویروس به ما مستقیما منتقل می شود.

او با بیان اینکه چند سال آینده که کرونا برای همه تبدیل به خاطره می شود، گفت: سرطان های به وجود آمده برای ما کادر رادیولوژی تازه شروع می شود چرا که با اشعله بسیار سر و کار داشتیم.

این کادر بیمارستان شریعتی تاکید کرد: در آزمون بهمن ماه 20 هزار گروه پرستاری استخدام می شود و در مقابل 600 هزار نفر در گروه رادیولوژی و رادیوتراپی استخدام می شوند.  همچنین رادیولوژی و رادیوتراپی تنها رشته ای است که در دانشگاه های دولتی ارائه می شود و دانشگاه های آزاد نیز آن را ندارند.

این رادیولوژیست بیان کرد: شایسته سالاری وجود ندارد چرا که بهترین های این رشته در حال حاضر دنبال کار هستند و در طرفی دانشجویان پرستاری هنوز مهر مدرکشان خشک نشده، می توانند سرکار بروند. همچنین برای آزمون استخدامی رادیولوژی امتیاز کرونا در نظر گرفتند و مشاهده شد دانشجویان پرستاری با زدن چند تست درس عمومی توانستند به صورت پیمانی استخدام شوند و در مقابل آزمون استخدامی برای رشته رادیولوژی در بعضی از شهر های کشور برگزار نشده است.

او با بیان اینکه براساس قانون بهره وری شیفت های شب پرستاران یک ونیم برابر بیشتر محاسبه می شود و برای ما این میزان به همان اندازه ساعت های شیفت حساب می شود، گفت: قانون بهره وری به کادر رادیولوژی تعلق نمی گیرد چرا که اعلام می کنند شما قانون حفاظت دارید که بر مبنای این قانون براساس حقوق و مزایای حق اشعه دریافت می کنید و یک ماه علاوه بر مرخصی ای که همه دریافت می کنند، حق مرخصی دارید و تا 25 درصد نیز ساعت کاری برای شما محاسبه می شود.

این رادیولوژیست ادامه داد: حق اشعه ما را 8 سال قطع کردند و این درحالی است که هیئت علمی رشته ما 10 تا 15 میلیون ماهانه حق اشعه دریافت می کند درحالی که با اشعه درارتباط نیست. شغل ما در زمره ی کار های سخت و زیان است چرا که هم با اشعه و هم با مریض بد حال سر و کار داریم اما حق دریافتی سختی کار برای ما نصف یک نیروی اورژانس هم نیست.

او با بیان اینکه در 300 هزار پرستار مرتبط با کرونا 100 پرستا فوت شدند و 50 درصد از آن هم درگیر کرونا شدند، افزود: از 8هزار پزشکی هسته ای، رادیولوژی و رادیوتراپی 10 شهید سلامت وجود دارد و بیش 70 درصد این افراد درگیر کرونا شدند.

در کنار آن ها اما مشاغلی هم بودند که مغفول ماندند. پلیس های نیروی انتظامی و راهور، مأمورین جمع آوری و بازیافت پسماندهای بیمارستانی، نظافت چیان مترو و اتوبوس، صاحبان مشاغلی که به اصلاح جز گروه یک بودند و نبودنشان زندگی عادی مردم را مختل می کرد. پای صحبت با هر کدام که می نشینی صحبت هایشان از طرفی رنگ و بوی دلسوزی داشت از طرفی هم صدایشان صدای کسی بود که حالا بعد از چندین ماه خسته به نظر می رسید.

پلیسی که با مردم در شهر سروکار دارد

یکی از مأموران پلیس راهور از ابتدای کرونا سر یکی از چهارراه های مرز شهر تهران پست می دهد.  او می گوید: شاید فکر کنید کار هر روزه ی من در فضای باز است و کمتر با کرونا درگیرم، ولی واقعا آن طور نیست. هر روز با اقشار مختلف مردم درارتباط هستم درحالی که کرونا در شهر هر روز به طرز وحشتناکی جولان می دهد.

 

پسماند

در مقابل افرادی هم هستند که هر روز چشم در چشم کرونا نان آور خانواده و خانه هستند، این افراد برایشان فرقی نداشت کرونا باشد یا نباشد چرا که وظیفه ای داشتند که حتی در قرنطینه های اجرا شده ی کشوری هم باید پای کار می ایستادند و تعطیلی حتی برایشان معنا نداشت. کارکنان اداره پسماند در شرایط عادی کاری نیز با انواع و اقسام بیماری ها و آلودگی ها مواجه اند و کرونا برایشان خطرناک تر از همیشه بود.

 

آقای بناگر یکی از کارکنان شرکت ارائه دهنده مدیریت پسماند شهری است، او می گوید: شرکت ما سازمانی خدماتی است و تعطیلات در آن معنا دارد.

او با بیان اینکه کار کردن در شرکت پسماند برای نیروها در حالت عادی به شدت آلودگی دارد و در موضوع کرونا این امر ضربدر 100 شد، افزود: اوایل همه گیری کرونا رعایت بهداشت برای مردم راحت نبود و اغلب در خیابان ها مشاهده می کردیم که ماسک و دستکش رها می شود و ماموران پسماند مسئول جمع آوری این آلودگی ها بودند.

بناگر گفت: کل زباله های تهران به مرکز پردازش و دفع هدایت می شود و کارکنان شرکت پسماند به صورت 24 ساعته آنجا فعالیت می کنند و هر روز با حجم عظیمی از پسماند کرونا مواجه هستند.

او با بیان اینکه مصوبات جدید برای دورکاری برای شرکت پسماند معنایی ندارد و اغلب همکاران سرکار حاضر می شوند، ادامه داد: 20 تا 30 تن به پسماند ویژه ی بیمارستانی ما اضافه شده است و  دو نفر از کارکنان سازمان پسماند در همه گیری کرونا شهید شدند.

بناگر تأکید کرد: بیش از 50 درصد پرسنل سازمان به کرونا مبتلا شدند.

این افراد بخش کوچکی از کسانی هستند که روزانه خود و خانواده خود را خطر می اندازند تا بتوانند روزمره خود را بگذرانند و حتما حرف های نگفته ی دیگری نیز دارند. به نظر می رسد لازم است با نگاه جدی تری به این افراد حمایت هایی ویژه ای برایشان اختصاص داده شود تا آن ها هم دیده شوند و مشکلاتشان التیام پیدا کند.

انتهای پیام/6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز