در صحن شورا به تصویب رسید:

الزام شهرداری به تعیین "روز پاکبان" و "روز باغبان"

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۳:۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۲۰۵۱۳۷
الزام شهرداری به تعیین روز پاکبان و روز باغبان
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در طی طرحی شهرداری تهران ملزم به تعیین " روز پاکبان" و روز باغبان" در تقویم شهری تهران کردند.

به گزارش برنا؛ در سیصد و نهمین جلسه شورا بررسی طرح " الزام شهرداری تهران به تعیین " روز پاکبان" و " روز باغبان" در تقویم شهرداری تهران" در دستور قرار گفت.

زهرا صدر اعظم نوری در ابتدا در توضیح این طرح گفت: طرحی که تهیه شد توسط عضو محترم کمیسیون سلامت و محیط زیست آقای میلانی ناظر بر این است که دوستان مستحضر هستند تعداد زیادی از کارکنان و کارگران شهرداری در دو حوزه فضای سبز و خدمات شهری  قریب به 35 هزار نیرو مشغول هستند. در حوزه خدمات شهری  این عزیزان از پاسی از شب شروع به فعالیت می کنند که در رابطه با رفت و روب و جمع آوری زباله تا روز بعد فعالیتشان به طول می انجامد.

او افزود: تمام فضای سبز این شهر را که بیش از 2300 بوستان در سطح شهر است و به این حالت آراسته می باشد محصول فعالیت و تلاش این عزیزان است.

نوری ادامه داد: لذا در این راستا پیشنهاد شد از این عزیزان قدر دانی کنیم و روزی را به نام این عزیزان نام گذاری که هم جنبه سمبلیک داشته باشد هم به نوعی با ساز و کارهایی که شهرداری و  معاونت خدمات شهری و اجتماعی دارد از این عزیزان قدر دانی به عمل آید.

صدر اعظم نوری افزود:  در این راستا پیشنهاد شد دور روز را برای این منظور  اختصاص دهیم نخست روز دوم اردیبهشت که  زمین پاک است به نام روز پاکبانان نام گذاری شود یعنی روزی که کره زمین عاری از پسماند و آلودگی هست و این عزیزان هم تمام تلاششان در جهت پاک کردن زمین است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست گفت: روز 25 اسفند نیز که روز افتتاح پارک شهر است و پارک شهر بزرگرترین پارک شهری می باشد و امروز هم از پارک های سرزنده شهر است به عنوان روز باغبانان شهر نام گذاری شود و امیدواریم این موضوع را شورای ششم از طریق شورای فرهنگ عمومی دنبال کنند و یا اگر نتوانستند در تقویم ملی بگنجانند بتواند به عنوان روزهایی باشد که در شهرداری مورد توجه قرار گیرد.

نوری در ادامه و در تشریح ماده واحده این طرح گفت: نظر به نقش ارزشمند کارگران حوزه پسماند و فضای سبز شهرداری تهران در نگهداشت پایتخت و لزوم تقدیر از زحمات این دو قشر شهرداری موظف است روز دوم اردیبهشت (روز زمین پاک) به نام روز پاکبانان  و روز بیست و پنجم اسفند ماه به روز باغابانان شهر اختصاص دهد و  نسبت به انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برای گرامیداشت این دو قشر اقدام و گزارش اقدامات را به شورا ارائه کند.

احمد مسجد جامعی در ادامه گفت: این پیشنهاد خوب است ولی دو ملاحظه داریم نخست اینکه ما در تقویم دو مناسبت را در یک روز نمی توانیم داشته باشیم یعنی روز زمین پاک نمی تواند روز پاکبان باشد و ما  نمی توانیم این را به ثبت شورای فرهنگ عمومی برسانیم چرا که به لحاظ آیین نامه ای  در دستور قرار نمی گیرد.

او ادامه داد: راجع به روز باغبان نیز  قبلا گفته بودم که آقای مختاری  را می توانیم بگوییم باغبان پایتخت چرا که سالهای سال است باغبانی تهران را می کنند. اما در سالهای پیش، سالهای دولت اصلاحات پیشنهادی مطرح کردیم و تصویب هم  شد به عنوان روز گل و گیاه ولی در دولت بعد برداشتند. اینکه این را چگونه برداشتند نمی دانم اما ما چنین سابقه ای هم داریم اگر می خواهیم مستند به شورای انقلاب فرهنگی کنیم چنین سابقه ای داشتیم و میشود  دوباره به آن ارجاع داد.

در ادامه محمد جواد حق شناس گفت: من نیز به سهم خودم از آقای میلانی تشکر می کنم از طرح ارزشمندی که ارایه دادند و  انصافا اگر بخواهیم در شهرداری نمادی را تعریف کنیم که نماد ایثار، زحمت و تلاش و پایداری باشد بهترین فرد کارگرانی هستند که در امر رفت و روب و  نظافت و آرایش شهر تلاش می کنند. یعنی هم باغبانان که  در بوستان ها که موجبات صلابت شهر و موجب ماندگاری حال خوب شهروندان می شود  و هم عزیزانی که آلایش و زدودن آلودگی ها را بر عهده دارند و لذا من فکر می کنم حتی اگر این موضوع مورد استقبال شورای فرهنگ عمومی قرار نگیرد که می گیرد، شهرداری می تواند در حوزه اختصاصی خود در دو نیمه سال یعنی نیمه اول و دوم به این مهم بپردازد و برای تقدیر از این عزیزان این همت را به خرج بدهد.

در نهایت این طرح با 19 رای به تصویب رسید.

نظر شما