برنا بررسی می‌کند؛

این روزها برگزاری یک جشن عروسی ساده چقدر هزینه دارد؟

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۴:۵۴:۰۲
کد خبر: ۱۲۰۵۲۸۶
این روزها برگزاری یک جشن عروسی ساده چقدر هزینه دارد؟
این روزها هزینه جشن عروسی، خیلی از عروس و دامادها را به وحشت می‌اندازد بنابراین قطعا یکی از مشکلات زوجین جوان، برگزاری جشن عروسی مناسب و کم‌خرج است تا بتوانند وارد زندگی مشترک خود شوند.

به گزارش برنا؛ وقتی خبر افزایش وام ازدواج آمد، همه زوج‌های جوان که در آستانه آغاز زندگی مشترک بودند خوشحال شدند اما بالارفتن ناگهانی قیمت‌ها و تفاوت‌های فاحش نرخ اجاره و خرید مسکن، نرخ لوازم خانگی و ملزومات برگزاری جشن برای آغاز یک زندگی مشترک نسبت به سال گذشته، اجازه نداد که از شیرینی افزایش وام ازدواج‌ خیلی لذت ببرند چون قطعا با این مبلغ نمی‌توان تمام وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه و یک جشن عروسی هم برگزار کرد درکنار این مشکلات متاسفانه خانواده‌ها نیز به شدت درگیر برگزاری مراسم عروسی و خرید جهیزیه چشم دربیار هستند هر چند که ظهور شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویر از مراسم‌های لاکچری عجیب و غریب در تغییر این سبک زندگی بی‌تاثیر نیست اما این شیوه از زندگی باعث شده مردم به دردسر بیفتند و حتی برخی از جوانان از ازدواج منصرف شوند. در این مطلب صفر تا صد هزینه‌های ازدواج یعنی از خواستگاری تا مراسم شب عروسی را به لحاظ کمی رصد خواهیم کرد.

خواستگاری

close-up-handsome-young-man-holding-beautiful-bouquet-flower-his-girlfriend_21980-128

برای رفتن به خواستگاری نیاز به یک جعبه شیرینی و دسته گُل دارید. در حال حاضر قیمت یک دسته گل بسیار معمولی و کوچک با 3 شاخه گل رُز از 150 هزار تومان آغاز می‌شود و به 20 میلیون تومان می‌رسد همچنین یک جعبه شیرینی تَر در جنوبی‌ترین منطقه تهران از کیلویی 55 هزار تومان آغاز می‌شود و براساس منطقه و نوع قنادی به 150 هزار تومان هم می‌رسد و معمولا برای مراسم خواستگاری حداقل به 2 کیلو شیرینی نیاز است.

بله برون

Untitled-1-2

معمولا پس از برگزاری مراسم خواستگاری درصورت به نتیجه رسیدن خانواده‌ها مراسم بله برون برگزار می‌شود که در آن خانواده‌ها بر سر مسائلی چون مهریه، شروط ضمن عقد، شیربها، مسکن، تاریخ عقد و عروسی و... با یکدیگر گفتگو می‌کنند. رسم است در این مراسم خانواده داماد انگشتری را به عنوان نشان برای عروس خریدار کنند و مادر یا داماد به دست او بندازند. قیمت دفتر بله برون که توافقات خانواده عروس و داماد در آن نوشته می‌شود از 40 هزار تومان آغاز می‌شود و نهایت به 100 هزار تومان می‌رسد. برای خرید انگشتر نشان هم بسته به رسم و رسوم و توان مالی خانواده‌ها می‌توان یک انگشتر حداقل 1 میلیون و 500 هزار تومانی یا یک انگشتر نشان معمولی 5 میلیونی و نهایت 100 میلیون تومان خریداری کرد. ضمن اینکه در این مراسم معمولا خانواده داماد هدایایی تزئین شده مانند کیف، کفش، چادر رنگی و...  تهیه کرده که بستگی به رسم و رسوم آنها دارد. درحال حاضر قیمت یک کیف و کفش بسیار معمولی از 200 هزار تومان آغاز می‌شود و حتی به 2 الی 3 میلیون تومان هم می‌رسد همین قیمت‌ها برای چادر رنگی هم صادق است و معمولی‌ترین پارچه برای خرید چادر الان 200 هزار تومان قیمت دارد.

هزینه‌های پیش از عقد

Engagement-ring-profile-photo-6

پس از برگزاری مراسم بله برون، عروس و داماد باید به اتفاق یکدیگر به خرید بروند تا وسایل مورد نیاز سفره عقد را بخرند. در این مرحله اولین قدم خرید حلقه عروس و داماد و آینه و شمعدان است. قیمت یک حلقه ساده تو خالی 2 میلیون تومان و حلقه‌های دیگر 30 تا حتی 100 میلیون تومان هم می‌شود. قیمت یک آینه و شمعدان ساده و معمولی هم از 2 میلیون و 500 هزار تومان شروع می‌شود تا 50 میلیون تومان می‌شود. البته در این مرحله سرویس طلای عروس هم خریداری می‌شود که باید گفت باتوجه به قیمت طلا حداقل هزینه یک سرویس طلا معمولی 40 میلیون تومان و حداکثر 300 میلیون تومان است که البته باز هم بستگی به توانایی مالی خانواده داماد دارد و ممکن است افرادی باشند که بیشتر از این قیمت هزینه کنند. 

مراسم عقد

honaz-sofre-aghd-gol-araei-f

از آنجایی که در برخی خانواده‌ها مراسم عقد با خانواده دختر است برگزاری آن می‌تواند متفاوت باشد. برخی ترجیح می‌دهند فامیل درجه یک را به رستوران برده و شام دهند و برخی نیز سالن می‌گیرند و با تشریفات خاص مراسم‌شان را برگزار می‌کنند. درهرصورت مراسم عقد به هرشکلی که باشد باید سفره عقدی در آن چیده شود. سفره عقد ساده، لاکچری و سنتی تقسیم بندی‌هایست که در سایت‌های تشریفات گذاشته‌ شده است و هرکدام قیمت‌های متفاوتی دارند به طورکلی برای چیدن یک سفره عقد با وسایل بسیار ساده و معمولی مانند عسل، بادام، نان و پنیر، نقل و... باید حداقل 2 میلیون تومان هزینه کرد ضمن اینکه برخی طراح ها هستند که 50 الی 60 میلیون برای تزئین سفره عقد لاکچری دریافت می‌کنند. چه خانواده‌ها مراسم عقد برگزار کنند یا نکنند برای طی مراسم شرعی عقد باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرد. درحال حاضر دفاتر اسناد رسمی برای انجام عقد، 700 الی 900 هزار تومان دریافت می‌کنند که این قیمت بستگی به موقعیت مکانی و امکانات دفتر اسناد رسمی دارد.

جهیزیه

2820323

این روزها بازار لوازم خانگی دائما درحال نوسان است اما در این قسمت قیمت برخی وسایل ضروری را بررسی خواهیم کرد. یخچال ایرانی بین 15 تا 100 میلیون تومان، ماشین لباسشویی بین 5 تا 2 میلیون تومان، اجاق گاز بین 3 تا 40 میلیون تومان، ماشین ظرفشویی بین 12 تا 40 میلیون تومان، چرخ گوشت بین 3 تا 10 میلیون تومان، سرویس آشپزخانه شامل سرویس چینی، قابلمه، قاشق و چنگال، جای ادویه، کتری و قوری و... به توجه به سلیقه فرد و برند آنها بین 7 تا 40 میلیون تومان، پلوپز و مخلوط کن بین 1 تا 7 میلیون تومان، مایکرویو بین 7 تا 20 میلیون تومان، هر فرش ماشینی 9 متری بین 4 تا 11 میلیون تومان، سرویس مبلمان بین 10 تا 70 میلیون تومان، پرده بین 3 تا 15 میلیون تومان، ساعت دیواری بین 500 تا 3 میلیون تومان، لوستر بین 2 تا 7 میلیون تومان، میز ناهار خوری حداقل 5 و حداکثر 20 میلیون تومان، جاکفشی و میز عسلی بین 500 تا 2 میلیون تومان، جاروبرقی برندهای ایرانی بین 750 هزار تومان تا 7 میلیون تومان، سرویس خواب بین 5 تا 50 میلیون تومان، تلویزیون از 7 تا 60 میلیون تومان. به طورکلی برای خرید یک جهیزیه بسیار ساده و معمولی که فقط شامل وسایل ضروری باشد باید حداقل 180 میلیون تومان هزینه کرد. البته خانواده‌هایی هستند که در قسمت خرید جهیزیه چمدانی پُر از وسایل برای عروس و داماد نیز خریداری می‌کنند که چمدان عروس شامل لباس زیر و لباس خواب، سشوار، اپی لیدی، دستگاه‌های حالت دهنده مو، ست کامل لباس شامل مانتو، شلوار، روسری، کیف و کفش، عطر یا ادکلن، ست کامل لوازم آرایش، قرآن و جانماز، پارچه و... می‌شود که خرید این وسایل آن هم با برند ایرانی حداقل 10 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان قیمت دارد. جانماز، کت و شلوار، پیراهن ست کت و شلوار، کراوات، پیراهن مجلسی، کاپشن – بارونی، کفش مجلسی، کفش راحتی، کمربند، کیف پول، لباس زیر، لباس خواب، سشوار، ریش تراش، ست برس وشانه، حوله، ست حمام، عطر و ادکلن، ژل – تافت، مام، لباس راحتی، دمپایی رو فرشی، جوراب، شلوار راحتی، شلوار مجلسی، واکس کفش، تی شرت، لباس ورزشی و گرم کن، خمیر ریش، ژیلت و ساعت وسایلی‌ست که شامل چمدان داماد می‌شود که قیمت آن دست کمی از قیمت چمدان عروس ندارد. طبیعتا هرکدام از وسایل داخل چمدان حذف شود قیمت آن کاهش پیدا می‌کند اما معمولا این رسمی‌ست که سال‌هاست در بین اقوام مختلف ریشه دوانده و گویا باید حتما اجرا شود.

مسکن

images (1)

یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوانان و لازمه شروع یک زندگی مشترک، مسکن است. این روزها قیمت مسکن سر به بیابان گذاشته و حتی اجاره آن هم آرزو شده است. قیمت مسکن در پایتخت از یک خانه 50 متری با 120 میلیون تومان پول پیش و ماهی 3 الی 4 میلیون تومان اجاره آغاز می‌شود و حتی به خانه‌ای با 2 میلیارد تومان رهن کامل می‌رسد.

لباس عروس

dbb8dbb5-d985d8afd984-d984d8a8d8a7d8b3-d8b9d8b1d988d8b3-dbb2dbb0dbb2dbb1-d8a8d8b1d8a7db8c-d8b9d8b1d988d8b3-d8aed8a7d986d985-d987d8a7_5f97ec5f7bcb1-780x470

هزینه کرایه لباس عروس از 2 میلیون تومان در شهرهای بزرگ شروع می‌شود اما در شهرتهران کف این هزینه را باید 3 میلیون تومان قرار داد که بر اساس نوع پارچه و به روز بودن مدل لباس، می‌تواند تا 5 میلیون تومان هم افزایش پیدا کند. البته زوجینی که قصد خرید لباس عروس دارند باید حداقل 4 و حداکثر 50 میلیون تومان هزینه کنند که البته اگر بخواهند برند خاصی بخرند یا اینکه از کشور خارجی بیاورند باید بیش از اینها هزینه کنند.

کیف و کفش عروس

unnamed

قیمت یک کیف و کفش عروس معمولی از 500 هزار تومان آغاز می‌شود و باتوجه به برند و کیفیت آن تا 20 میلیون تومان هم می‌رسد.

لباس داماد

Screenshot_20190822-230103

لباس دامادی یا همان کت و شلوار از 5/1 میلیون شروع می‌شود تا 40 میلیون تومان نیز می‌رسد.

کفش داماد

10026952o1d3gfi114150r1snd11pstahukdn.jpg

بین 500 تا 5 میلیون تومان قیمت کفش آقای داماد است که البته براساس جنس کالا متغیر است.

هزینه آرایشگاه عروس

unnamed (1)

هزینه آرایش عروس هیچ قیمت ثابتی ندارد و هر آرایشگاهی باتوجه به شهرتش قیمتی را تعیین می‌کند اما به طورکلی حداقل هزینه آرایشگاه را می‌توان از 3 میلیون تومان تا 60 میلیون تومان برآورد کرد.

آرایشگاه داماد

images

هزینه آرایش داماد دراین سال‌های اخیر دست کمی از هزینه آرایش عروس ندارد. این هزینه شامل اصلاح صورت و سر، ترمیم پوست صورت، کات موهای زاید، گریم مخصوص داماد و غیره است. در آرایشگاه‎های مختلف این هزینه بین 1 میلیون تومان تا 2 الی 3 میلیون تومان در نوسان است.

تالار یا باغ عروسی

Wedding-Garden-Zhuan

هزینه تالار عروسی برای برگزاری مراسم به دو مدل کلی محاسبه می‌شود. روش اول یک قیمت ثابت است و در این مدل شما فقط قصد استفاده از تالار در آن شب دارید و تمایلی به استفاده از خدمات دیگر تالار مانند سرو غذا و یا گل آرایی و …  را ندارید. در این حالت، مدیریت تالار مبلغی که با شما به توافق رسیده را دریافت می‌کند و تالار را یک شب در اختیار شما قرار می‌دهد اما در روش دوم شما هم از تالار و هم از دیگر خدمات تالار بسته به انتخاب خود استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال فرض کنیم که شما منوی غذا را هم از تالار می خواهید که برای شما آماده کند در این صورت با توجه به انواع غذای مورد نظر، بسته به تعداد میهمان‌ها برای شما هزینه نهایی را اعلام می‌کنند. به طور کلی برای کرایه یک باغ یا تالار حداقل 30 میلیون تومان هزینه ورودی نیاز است.

شام عروسی 

828117e8-9a51-4a0f-8ae4-ecc3b8193437

هزینه شام و پذیرایی بستگی به شهر، کیفیت، منوی انتخابی و تعداد مهمانان دارد. در تهران این هزینه‌ها از حدود 100 هزار تومان آغاز می‌شود و تا حدود ۷۰۰ هزار تومان به‌ازای هر مهمان بالا می‌رود. البته این فقط هزینه چند نوع میوه و شام یک فرد در عروسی‌ست و دسرهای گران‌قیمت مثل باقلوا و سان‌شاین، نوشیدنی‌های گران‌قیمت و فانتزی و... هزینه مخصوص خودش را دارد که همه اینها بستگی به انتخاب عروس و داماد و خانواده‌شان است که بخواهند چه جوری عروسی‌شان را برگزار کرده و چگونه از مهمانانشان پذیرایی کنند.

موسیقی

seven-music-group-ceremony-music-f

موسیقی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک جشن عروسی به‌یادماندنی است. هزینه موسیقی بستگی به گروه موسیقی، دی.جی، شهرت گروه، تعداد افراد گروه، تعداد سازهای موسیقی و امکانات آنها در تولید صدا و نورپردازی بستگی دارد. در حال حاضر برای یک گروه موسیقی معمولی در مراسم عروسی باید 3 تا 6 میلیون تومان هزینه کرد که البته لازم به تاکید است که هرچقدر گروه معروف تر باشد هزینه ان هم افزایش پیدا می‌کند.

فیلم برداری و عکاسی عروسی

download

آتلیه‌های عروسی خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند. تعداد دوربین‌ها در مراسم، تهیه کلیپ‌های اسپورت، آلبوم دیجیتال و... هزینه‌ها را بالا و پایین می‌برد. به طور متوسط هزینه یک فیلم برداری ساده با آلبوم معمولی بین 5 تا 10 میلیون تومان است و اگر عروس و داماد بخواهند از استودیوهای مختلف استفاده کنند باید حدود 100 میلیون تومان برای این کار هزینه کنند.

ماشین عروس

2294630_798

عروس و دامادهایی که ماشین ندارند و می‌خواهند برای شب عروسی خود کرایه کنند باتوجه به مدل ماشین باید قیمت‌های متفاوتی را پرداخت کنند. درحال حاضر کرایه یک ماشین معمولی برای یک شب عروسی حداقل 3 میلیون تومان است البته دامادهایی که می‌خواهندراننده هم داشته باشند باید بیشتر هزینه کنند که این بستگی به توافق طرفین دارد. هزینه گل زدن ماشین هم از 500 هزار تومان شروع می‌شود و به 1 میلیون تومان می‌رسد.

دسته گل عروس

شاخص-7

تزیین دسته‌گل عروس در گل‌فروشی‌های مشهور می‌تواند گران‌قیمت باشد اما به طور معمول هزینه یک دسته گل بسیار معمولی بدون تزئین کردن به 700 هزار تومان می‌رسد و درقبال آن یک دسته گل بسیار زیبا و تزئین شده حداکثر 3 میلیون تومان قیمت دارد.

کیک عروسی

unnamed

هزینه خرید کیک عروسی از هر کیلو ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به هر کیلو ۲۰۰ هزار تومان (یا حتی گاهی بیشتر) هم می‌رسد. قیمت کیک عروسی بستگی به تعداد طبقات، تزئینات و قنادی آن دارد که ممکن است حتی بیشتر از این مبلغ هم شود.

جوانان به خاطر رسم و رسوم‌ها از ازدواج منصرف نشوند

در این مطلب سعی کردیم قیمت هزینه‌های اصلی برگزاری یک ازدواج را بنویسم و از مراسم‌های پس از عقد و عروسی مانند پاگشا، عیددیدنی، شب چله‌ای چشم پوشی کنیم اما پُرمسلم است که این مراسم‌ها هزینه‌های مضاعفی بر دوش خانواده‌ها خواهد گذاشت. قطعا رسم و رسوم‌ها و سنت‌های دست و پا گیر پرهزینه باعث شده خیلی از دخترها و پسرها چون از پَس پرداخت آنها برنمی‌آیند از ازدواج‌شان جلوگیری کنند و کلا به ازدواج فکر نکنند درحالی که این نوع هزینه‌های به اصطلاح لاکچری و سرویس‌های طلای چندین میلیونی باعث خوشبختی هیچ دختر و پسری در دنیا نشده که بخواهیم به خاطر آنها جلوی تشکیل یک زندگی مشترک و چشیدن طعم خانواده را از دست بدهیم. انتظار می‌رود خانواده‌ها این روزها که پاندمی کرونا هم به کمک‌شان آمده جلوی بسیاری از تشریفات دست و پا گیر معمول را بگیرند تا هرچه ساده‌تر و راحت‌تر جوانانشان زندگی خود را آغاز کنند و هزینه‌ای که قرار بود صرف تجملات شود را خرج وسایل ضروری خود کنند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما