دلیل پف صورت بعد بیدار شدن از خواب چیست؟

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۲۱:۲۰:۱۸
کد خبر: ۱۲۰۵۴۵۷
دلیل پف صورت بعد بیدار شدن از خواب چیست؟
علاوه بر کسلی و سستی که صبح بعد از بیدار شدن از خواب احساس می‌کنید، احتمالاً صورت و اطراف چشم‌هایتان نیز پُف کرده‌اند که دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. البته مطمئناً می‌توانید این پف آلودگی را از بین ببرید و روزتان را شروع کنید، احتمالاً خودش بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد، اما بد نیست علت‌های آن را نیز بدانید، خصوصاً اگر به نظر می‌رسد همیشه همین اتفاق می‌افتد یا اینکه بدتر شده است.

به گزارش برنا؛ بیدار شدن با صورت پف‌کرده اصلاً خوشایند نیست، اما خیالتان راحت باشد؛ پف صورت معمولاً فقط به دلیل تجمع مایعات در بافت‌های صورت رخ می‌دهد، چون تمام شب دراز کشیده بودید. اما پف صورت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی چیزهای دیگری هم باشد، از جمله آلرژی یا به هم خوردن تعادل هورمون‌ها.

اگر پف صورت بعد از بیدار شدن از خواب اذیتتان می‌کند، راهکارهایی وجود دارد که فوراً آن را برطرف کرده و احساس بهتری داشته باشید. کمپرس سرد برای کاملاً بیدار و هشیار شدن در صبح و از بین بردن پف پوست بسیار مفید است، زیرا رگ‌های خونی را منقبض کرده و پف صورتتان می‌خوابد. تی‌بگ (چای کیسه‌ای) سرد و خیار نیز این خاصیت را دارند که رگ‌ها را تنگ می‌کنند.

اما در برخی موارد از پف‌کردگی صورت، درمان بستگی به علت آن دارد و باید بفهمید علت چیست.

روی صورتتان خوابیده‌اید

یکی از شایع‌ترین علت‌های پف صورت، خوابیدن روی صورت است، یعنی به جای پشت سر، صورتتان را روی بالش گذاشته‌اید. جاذبه زمین وقتی که روی صورت می‌خوابید اثرش را می‌گذارد. وقتی می‌خوابید مایع لنف در بدن شما نشست می‌کند، در نتیجه وقتی روی صورت می‌خوابید این مایع در صورتتان جمع می‌شود و چشم‌ها و صورتتان پف می‌کند.

یک راه ساده این است: تا جایی که ممکن است به پشت بخوابید یا با بالش زیر سرتان را بلندتر کنید تا اثر جاذبه تا حدی خنثی شود. این طور خوابیدن کمک می‌کند مایع لنف به سمت پایین جریان پیدا کند و از چشم‌ها و گونه‌هایتان دور شود، بنابراین صبح که بیدار می‌شوید، تازه و سرحال‌تر به نظر می‌رسید.

آلرژی‌تان فعال شده است

گرد و غبار و کرک و موی حیوانات اطراف ما فراوان‌اند و می‌توانند علائم آلرژی‌تان را ظاهر کنند. گرفتگی ناشی از آلرژی‌های فصلی می‌تواند التهاب پوست را افزایش دهد، خصوصاً در ناحیه صورت. بنابراین اگر مدام عطسه می‌کنید و قبل از خواب چشم‌هایتان را می‌مالید، علت پف صورتتان می‌تواند همین باشد.

افرادی که به گرد و خاک آلرژی دارند و به خاطر قرنطینه در خانه دورکاری می‌کنند، این روزها ممکن است آلرژی‌شان بدتر هم بشود، زیرا زمان زیادی را در فضای داخل سپری می‌کنند.

چه باید کرد؟ مصرف آنتی‌هیستامین پیش از خواب می‌تواند مفید باشد. ضمناً محیط خانه را به طور مرتب از گرد و غبار پاک کنید و از فیلتر هوا استفاده نمایید. روبالشی‌هایتان را نیز بیشتر عوض کنید.

کرمی که برای پوستتان استفاده می‌کنید قوی است

اگر کرم شب قوی و گران‌قیمتی استفاده می‌کنید یا اخیراً کرم جدیدی را به کرم‌های قبلی‌تان اضافه کرده‌اید باید بدانید عناصر قوی و فعالی مانند رتینول، بنزوئیل پروکسید یا اسیدهای آلفا هیدروکسی باعث لایه‌برداری پوست می‌شوند. اما اگر این محصولات در قسمت‌های بسیار نزدیک به چشم و دهان به کار بروند که پوست نازک‌تر است، می‌توانند بیش از حدی که مدنظر است پوست را تحریک کنند و سبب تورم پلک‌ها شوند.

راهکار: این نوع محصولات را ابتدا یک بار در هفته استفاده کنید و سپس کم‌کم به روزی یک بار برسانید.

عفونت سینوس دارید

اگر سینوزیت داشته باشید، احتمال اینکه صبح با صورت پف کرده از خواب بیدار شوید زیاد است. علائم سینوزیت شامل درد که عموماً همراه با تورم و فشار در اطراف چشم‌ها و گونه‌ها و حتی پیشانی است می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که فضای داخل بینی ملتهب و متورم می‌شود که علاوه بر درد ممکن است نفس کشیدن از طریق بینی را نیز سخت کند.

سینوزیت حاد معمولاً به دلیل سرماخوردگی مزمن روی می‌دهد که ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشد اما بیشتر موارد سینوزیت حاد، خودبه‌خود خوب می‌شوند.

چه باید کرد؟ می‌توانید از داروهای مسکن معمولی، اسپری بینی سالین یا کورتیکواستروئید یا ضداحتقان برای کاهش علائم سینوزیت استفاده نمایید. همچنین می‌توانید شب هنگام خواب، بخور روشن کنید.

سندرم کوشینگ دارید

یک علت ممکن دیگر پف صورت، سندرم کوشینگ است و زمانی رخ می‌دهد که بدن شما برای مدت طولانی در معرض هورمون کورتیزول قرار می‌گیرد. این سندرم می‌تواند زمانی ایجاد شود که شما از استروئیدهای خوراکی که معمولاً برای درمان عوارضی مانند آسم یا بیماری التهابی روده به کار می‌روند استفاده می‌کنید. ضمناً گاهی بدن ممکن است کورتیزول بسیار زیادی تولید کند.

غیر از پف اطراف چشم‌ها علائمی مانند قوز بین دو شانه و ترک‌های پوستی بنفش‌رنگ نیز ممکن است وجود داشته باشند.

توصیه: این مشکلی است که توسط پزشک باید درمان شود، بنابراین اگر علائم گفته شده را دارید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت دندان دارید

شاید بی‌ربط به نظر برسد اما در واقع عفونت یک دندان اغلب می‌تواند باعث پف صورت شود. عفونت دندان در ریشه دندان ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث شود کیسه‌ای از چرک در این قسمت شکل بگیرد (آبسه)، که اگر درمان نشود و به صورت برسد می‌تواند تورم صورت ایجاد کند.

راهکار: واضح است که برای درمان عفونت دندان باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. احتمالاً به شما توصیه می‌شود آب‌نمک در دهانتان غرغره کنید، ممکن است به آنتی‌بیوتیک هم نیاز داشته باشید. معمولاً بعد از 24 ساعت شروع مصرف آنتی‌بیوتیک لازم است به دندان‌پزشک یا جراح دهان و دندان مراجعه کنید تا عفونت تخلیه شود.

آن‌قدر که فکر می‌کنید خوب نمی‌خوابید

حتی اگر احساس می‌کنید به اندازه کافی خوابیده‌اید، پف صورتتان ممکن است غیر از این را نشان دهد. خواب زمانی است که بدن فرصتی برای دوباره شارژ شدن و ترمیم و بازسازی خودش دارد. بدخوابی شبانه می‌تواند باعث شود صبح با صورت پف کرده از خواب بیدار شوید.

توصیه‌ها: برای خواب بهتر سعی کنید قبل از خواب از عوامل استرس‌برانگیز فاصله بگیرید و آرام شوید؛ ایمیل‌هایتان را چک نکنید، اخبار تماشا نکنید و ... . در عوض، نور اتاق را کم کنید و برای خواب آماده شوید. هر شب سر ساعت به رختخواب بروید تا بدنتان به یک ریتم و نظم عادت کند.

یک غذای پُرنمک خورده‌اید

اگر شب غذایی پُرنمک یا هله‌هوله‌ای نمکی بخورید، احتمال اینکه صبح با صورت پف‌آلود از خواب بیدار شوید زیاد است. خوردن غذای پرنمک می‌تواند سبب احتباس آب در بدن از جمله در صورت شود.

راهکار: بدن شما اساساً در تلاش برای رقیق کردن نمک، مایعات اضافی را نگه می‌دارد. اما شما می‌توانید با نوشیدن مایعات زیاد بعد از خوردن غذای شور، به بدنتان کمک کنید. ضمناً بهتر است قبل از خواب خوراکی شور نخورید.

کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند باعث پف کردن اطراف چشم‌ها شود. بنابراین اگر هر روز با این حالت از خواب بیدار می‌شوید توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون ساده معلوم شود سطح هورمون‌های تیروئیدتان نرمال است یا نه

شب قبل گریه کرده‌اید

شاید بد نباشد اگر چیزی ناراحتتان کرده است، قبل از خواب کمی اشک بریزید و آرام شوید. اما ممکن است صبح روز بعد با صورت و چشم‌های پف کرده از خواب بیدار شوید که علت آن، عارضه‌ای موقتی به نام اِدِم است. این اتفاق زمانی می‌افتد که نمک موجود در اشک، پوست اطراف چشم‌ها را تحریک کرده و باعث می‌شود کمی متورم شود.

چه باید کرد؟ هرچند نباید جلوی گریه‌تان را بگیرید و اگر واقعاً نیاز دارید اشک بریزید. اما می‌توانید با استفاده از دستمال کاغذی نرم‌تر و باکیفیت‌تر، احتمال پف آلوده شدن چشم‌ها را کاهش دهید. ضمناً چشم‌ها را نمالید اما به هر حال اگر با چشم‌های پف کرده بیدار شدید، از کمپرس سرد استفاده کنید.

درماتیت تماسی دارید

اگر عادت دارید با آرایش بخوابید پس پوستتان مدام تحریک می‌شود و احتمالاً صبح با صورت پف کرده بیدار می‌شوید. خوابیدن با آرایش چشم یا با کرم پودر و پنکیک و ... می‌تواند پوست را تحریک کرده و سبب خارش و تورم آن شود. شاید این اتفاق واقعاً یک واکنش آلرژیک نباشد اما احتمال اینکه به دلیل درماتیت تماسی پوستتان تحریک شده باشد زیاد است.

راه‌حل این مشکل نیز ساده است؛ پیش از خواب صورت خود را بشویید. هر چقدر هم که خسته هستید بهتر است با آرایش به رختخواب نروید. اگر هم فراموش کردید و با آرایش خوابیدید و صبح صورتتان پف کرد، صورتتان را با آب سرد بشویید و کمپرس سرد بگذارید.

تعادل هورمون‌هایتان به هم خورده است

کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند باعث پف کردن اطراف چشم‌ها شود. بنابراین اگر هر روز با این حالت از خواب بیدار می‌شوید توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون ساده معلوم شود سطح هورمون‌های تیروئیدتان نرمال است یا نه. نوسانات هورمونی یکی از علت‌های اصلی تورم صورت هستند و به همین دلیل است که خانم‌های باردار معمولاً چشم‌های پف کرده دارند. سطح هورمون‌ها در بدن یک زن باردار پیوسته تغییر می‌کند.

پای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در میان است

همان‌طور که گفتیم نوسانات هورمونی می‌توانند صورت را پف‌آلود کنند. سندرم پیش از قاعدگی نیز یکی از زمان‌هایی است که هورمون‌ها طی آن دچار نوسان می‌شوند. طی بخش‌های گوناگون سیکل قاعدگی شما، بالا و پایین شدن سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث احتباس مایعات شود. پروژسترون در این اتفاق نقش دارد و به همین علت است که یک هفته پیش از پریودتان احساس نفخ می‌کنید.

برای تسکین علائم: سعی کنید طی هفته‌ی پریودتان ورزش کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، یعنی کمتر کربوهیدرات‌های ساده مصرف کنید تا احتباس مایعات در بدنتان کمتر شود. خواب و استراحت ِ بیشتر نیز مفید است، بیشتر آب بنوشید و در صورت نیاز، داروی ضدالتهاب OTC مصرف کنید.

هرچند همه‌ی این موارد مسئله‌ی بزرگی نیستند اما گاهی پف‌کردگی صورت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری باشد، بنابراین در صورتی که علائم بدتر شدند یا ناگهانی بروز کردند حتماً با پزشک مشورت کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز