یک فعال محیط زیست:

برای مهار آتش اقدامات مناسب در دستور کار نیست/ آتش سوزی‌های سریالی ادامه دارد/ موجودات زیادی در طبیعت زنده زنده می‌سوزند

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۹:۳۰:۰۲
کد خبر: ۱۲۰۵۶۰۴
برای مهار آتش اقدامات مناسب در دستور کار نیست/ آتش سوزی‌های سریالی ادامه دارد/ موجودات زیادی در طبیعت زنده زنده می‌سوزند
جواد نارکی درباره بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع گچساران گفت: آتش سوزی‌ها به شکل سریالی شیوع پیدا کرده است و در سالجاری میزان حریق به اوج خود رسیده است.

به گزارش برنا؛ آتش سوزی زاگرس! تیترهای چند ساله ای است که می خوانیم و می شنویم. زاگرس در جای جای خود آتش می بیند، آتشی که شاید با امکانات مناسب و به موقع و تجهیزات لازم اطفا شود تا آسیب کمتری به طبیعت زیبا برساند. روز گذشته خبری مبنی بر وقوع آتش سوزی در ارتفاعات گچساران منتشر شد اما این حریق تا چه میزان به زاگرس آسیب رسانده است؟

آتش سوزی‌های سریالی ادامه دارد

 جواد نارکی، فعال محیط زیست در گچساران درباره وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع این استان به خبرنگار برنا گفت: آتش سوزی‌ها به شکل سریالی شیوع پیدا کرده است. در سالجاری میزان حریق به اوج خود رسیده است.

او افزود: اکوسیستم در واقع به فنا رفته است. برای مثال کوه خامی به عنوان بزرگترین کوه گچساران در حلقه آتش فرو رفته است. آتش از صخره‌ها بالا رفته و مواد سوختنی فراوانی که در طبیعت آن خطه وجود دارد با همراهی وزش باد باعث عدم موفقیت در مهار شده است.

برای مهار آتش اقدامات مناسب در دستور کار نیست

نارکی با بیان اینکه عدم برنامه‌ ریزی برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها را شاهد هستیم، تاکید کرد: برای مهار آتش اقدامات مناسب در دستور کار نیست و جوامع محلی در مهار آتش توجیه نیستند. این گونه عوامل باعث  تشدید می شود.

این فعال محیط زیست افزود: مهار آتش آخرین گزینه در جریان اطفای حریق است. هنوز هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ برای مهار آتش وجود ندارد و فقط مهار آتش در مواقع بحرانی مورد توجه قرار گرفته می‌شود.

 نارکی گفت: هم اکنون بسیاری از ذخایر غنی از جنگل و گونه‌های مختلف گیاهی که در نوع خود کم نظیرند در معرض تخریب هستند. موجودات زیادی در طبیعت زنده زنده می‌سوزند.

طبیعت بکر خامی در معرض خطر

نارکی تاکید کرد: با بروز حریق جانوران در برابر حرارت، دود و گرمای آتش فریاد می‌زنند. یکی از شدیدترین اتفاقات سیاره زمین در این خطه به وقوع پیوسته است. شاید بیش از 10 هزار هکتار در آتش بسوزد. برای مثال آتش در کوه خام 25 هزار هکتاری و طبیعت نارک به صورت گسترده وجود دارد. طبیعت نارک دست نخوره است. در طبیعت این خطه گیاه یک ساله و درخت هزار ساله مشاهده می‌شود.

گونه‌های گیاهی در معرض خطر کدامند؟

این فعال محیط زیست گفت: طرح، احیا و توسعه در منابع طبیعی مطرح است. در گام نخست نگهداری و در صورت امکان توسعه و احیا منطقه مورد توجه قرار بگیرد. هرچند اقدامات فقط در مرحله حفاظت مانده‌ است.

نارکی با بیان اینکه اعتباراتی هم برای احیا مدنظر قرار داده می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون با توجه به کم بارانی‌ها، چرای بی‌رویه دام، فرسایش خاک و ... زادآوری گونه‌های گیاهی در زاگرس اندک است. برای مثال در این خطه گونه‌های گیاهی بلوط، زالزالک، بادام و ... به دلیل کم بارانی، بی‌رطوبتی و آتش سوزی‌ها از بین می‌رود.

مدیریت برای اطفای حریق وجود ندارد

 او درباره خدمات‌رسانی برای مهار آتش ادامه داد: مدیریت یکپارچه برای مهار حریق در جنگل‌های کشور وجود ندارد. باید اقدامات در قالب فعالیت مدیر بحران و مدیر عملیات برای رصد آتش و روند برنامه‌ریزی نیروها مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال باید یک پاسگاه تشکیل و در محل مهار آتش بی‌سیم برای اطلاع‌رسانی و مدیریت آتش وجود داشته باشد.

این فعال محیط زیست افزود: برای مثال از مسئولان امر انتظار می‌رود تا نیروهای محلی در بکارگیری دمنده‌ها آموزش ببینند اما مدیریت و برنامه‌ریزی در اقدامات وجود ندارد.

آخرین اقدامات برای بیمه همیاران محیط زیست

نارکی درباره روند بیمه همیاران محیط زیست گفت: تاکنون به شکل عملی بیمه به این افراد اختصاص داده نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یک ماه اخیر جمشید محبت خانی، فرمانده یگان محیط زیست از اختصاص بیمه برای ۱۵۰۰ همیار محیط بان خبر داد.

نظر شما