قائم‌ مقام معاون وزیر آموزش و پرورش:

دانش آموزان برای مقابله با بحران تحت آموزش قرار می‌گیرند

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۷:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۲۰۶۲۱۷
دانش آموزان برای مقابله با بحران تحت آموزش قرار می‌گیرند
اسماعیل بحرای‌زاده با اشاره به برنامه‌های جدید برای سال تحصیلی 1400-1401 گفت: برگزاری مانور ایمنی در زلزله و کارگاه‌های مدیریت بحران به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش برنا؛ ایران به دلیل اینکه روی گسل های بسیاری قرار گرفته مستعد زلزله است و از سوی دیگر اقلیم کوهستانی، بیابانی، جنگلی و ... بستر بروز بسیاری از حوادث محسوب می‌شود. همین مقوله نیازمند آموزش‌های متعدد برای مقابله با بحران است. هنوز بسیاری از افراد در جامعه ما روند مقابله با بحران را نیاموخته‌اند و در کتب درسی هم آموزش های موثر ارائه نشده است. برگزاری مانورهای اندک راه چاره حوزه آموزشی ما برای مقابله با بحران است که به نظر می رسد چندان موثر نبوده است. حال این سوال پیش می آید که آموزش و پرورش چه برنامه ای برای مقابله با بحران های طبیعی دارد و دانش آموزان در سال جدید چه مطالبی را باید بیاموزند؟

آموزش مهارت های امدادی و مانورهای بحران در دستور کار است

اسماعیل بحری‌زاده، قائم‌ مقام معاون وزیر  آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی درباره کم و کیف اقدامات برای آموزش مهارت‌های مدیریت بحران برای دانش آموزان به خبرنگار برنا گفت: دانش آموزان به شکل گسترده تحت آموزش قرار می‌گیرند تا در زمان بروز حوادث طبیعی به شکل مطلوب وارد عمل شوند.

او افزود: چگونگی فعالیت فرد در مواقع بحرانی به ویژه زلزله آموزش داده می‌شود تا ضمن حفظ سلامتی‌ ایمنی خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

بحری‌زاده ادامه داد: نهادینه کردن مهارت‌ها برای دانش آموزان اولویت های ما است در این زمینه سر فصل‌های مشخص برای مدیریت شرایط سخت و مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفته است.

قائم‌ مقام معاون وزیر با اشاره به فعالیت های سازمان دانش‌آموزی افزود: دانش آموزان در حوزه های سیل زلزله، بلایای طبیعی و طوفان مهارت‌هایی را به شکل فردی و اجتماعی و در کارگاه‌های آموزش بحران تحت تعلیم قرار  می گیرد.

بحری‌زاده گفت: هم اکنون بر اساس بررسی‌های انجام شده هر گونه آموزش در این زمینه موثر  بوده است.

او درباره برنامه‌های جدید برای سال تحصیلی جدید ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید برگزاری مانور ایمنی در زلزله  و کارگاه‌های مدیریت بحران به طو ویژه در دستور کار قرار گرفته است. مهارت‌های فردی و امداد به دانش آموزان آموزش داده می شود.

بحری‌زاده تاکید کرد:  برای ارتقای آموزش‌ها با پژوهشگاه زلزله، سازمان مدیریت بحران  و جمعیت هلال احمر هم همکاری شده تا کارگاه‌های آموزشی به شکل استاندارد در اختیار همگان قرار بگیرد.

آموزش‌های کیفی برای دانش آموزان در اولویت است

او درباره کسب مهارت دانش آموزان افزود: دانش آموزان در کتاب‌ها این مهارت‌ها را می‌آموزند. در سازمان دانش آموزی هم دانش آموز راهبری کرده، تئوری را توضیح و ایفای نقش می‌کنند. اگر فعالیت دانش آموز به شکل دقیق انجام نشود گواهی پذیرش برای دانش آموز صادر نمی‌شود.

 بحری‌زاده گفت:  دانش آموز را در فضای آموزشی رها نمی‌کنیم. امسال طرح ارزیابی کمی و کیفی را طراحی کرده‌ایم که ضمن اجرای برنامه‌ها ارزیابی می‌شود. فعالیت کیفی را دانش آموزان بر اساس اهداف هر فعالیت تولید و ارسال می‌شود.

استفاده از جمعیت هلال احمر و پژوهشگاه ایمنی و زلزله برای آموزش دانش آموزان

 

قائم‌ مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره آموزش مهارت‌ها  و مشاوره‌ها اظهار کرد: مسائل مشاوره‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. برای مدیریت بحران از جمعیت هلال احمر و پژوهشگاه ایمنی و زلزله استفاده می‌شود.

او ادامهه داد: آموزش‌های امدادی، گروهی، مباحث مشاوره‌ای و روانشناسی جمله موارد دیگر است. دانش آموزان از حیث مشاوره‌ای و روانشناسی اطلاعات را کسب می‌کنند. همچنین آموزش مهارت‌ها برای کمک به دیگران مورد توجه است.

آموزش‌ها در پاندمی کرونا تعطیل نشده است

بحری‌زاده با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در وضعیت پاندمی کرونا گفت: هیچ یک از  آموزش‌ها در این ایام تعطیل نشده است ولی برخی از آموزش‌ها به شکل حضوری و برخی دیگر به شکل مجازی انجام شد.

قائم‌ مقام معاون وزیر  آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی گفت: دانش آموزان با تعداد اندکدر مراکز استان و شهرستان طی روزهای شیوع پاندمی کرونا حاضر شده و تحت آموز‌ش‌های علمی قرار می‌گرفتند و دیگر آموزش‌ها با استفاده از ظرفیت فضای مجازی انجام شد.

بحری‌زاده گفت: طی سال جاری آموزش‌ها به شکل تطبیقی انجام شده است. برای مثال آموزش خبرنگاری برای ما از اهمیت برخوردار بود. دانش آموزان را جذب کرده و در گروه‌های 6 تا 8 نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تحت آموزش قرار گرفتند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز