برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

جنجال قمه کشی هلیا/ شروع واکسیناسیون ۶۰ ساله‌ها/ افزایش شمار شهرهای قرمز کرونایی/ عذرخواهی معاون کل وزیر بهداشت از مردم

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۲۳:۵۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۶۹۵۳
جنجال قمه کشی هلیا/ شروع واکسیناسیون ۶۰ ساله‌ها/ افزایش شمار شهرهای قرمز کرونایی/ عذرخواهی معاون کل وزیر بهداشت از مردم
هفته گذشته اعتراضات به سوالات کنکور و انتشار چند فیلم جنجالی در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت که به اتفاق به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 3 میلیون و440هزار و 400نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به86هزار و391نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را 3 میلیون و  69هزار و943نفر اعلام کرد.

خبر خوب هفته: واکسیناسیون 60ساله ها

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اعلام این خبر گفت: با هماهنگی های انجام شده از فردا 24 تیرماه ساعت 12 ظهر برای 60 سال به بالا هم سامانه salamat.gov.ir باز خواهد شد و این افراد می توانند وارد سامانه شوند و نوبت دهی خواهند شد.

جنجال هفته:قمه کشی هلیا

طی هفته گذشته فیلمی موسوم به «ویدیو قمه کشی هلیا» در فضای مجازی منتشر شد در این ویدیو نشان داده می شود که در ابتدا دو گروه از دخترانی که 15-16 سال بیشتر سن ندارند درگیری لفظی را باهم دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید از نوع کشیدن مو و لگد زن دو نفره تبدیل می شود و در ادامه یکی از این دخترها، دختر دیگری را چنان پرتاب می کند که بخشی از کتف و سرش به ناحیه سیمانی کنار باغچه برخورد می کند.

دختری که در باغچه افتاد «هلیا» نام دارد. او از باغچه بلند می شود و درگیری دوباره ادامه پیدا می کند تا اینکه هلیا این فیلم ناگهان قمه بزرگی که در لباسش پنهان کرده بیرون آورده و با آن افرادی مورد درگیری خود را تهدیدی میکند این فیلم که لایه های پنهان خشونت در جامعه را به نمایش گذاشت بازتاب گسترده ای در فضای مجازی به پا کرد و تاسف بسیاری را بر انگیخت.

وحشت هفته: افزایش شهرهای قرمز کرونایی

خیز پنجم کرونا با سویه هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است و شما شهرهای قرمز را افزایش داد و در حال حاضر 169 شهرستان قرمز، 166 شهرستان نارنجی و 113 شهرستان زرد هستند.

آزمایش هفته: واکسن کرونا بر زنان باردار

کتابخانه ملی پزشکی آمریکا اعلام کرد: شرکت داروسازی مدرنا یک آزمایش بالینی را درمورد اثرات واکسن کووید-19 این شرکت روی زنان باردار آغاز می‌کند.

گزارش هفته: سوالات سخت کنکوری ها

سخنگوی سازمان سنجش گفت: 10 سوال کنکور 1400 که گفته می‌شود خارج از کتاب بوده توسط اساتید و کارشناسان آزمون‌سازی و سنجش و روان‌سنجی بررسی و گزارش آن به صورت مکتوب ارائه می‌شود.

عذرخواهی هفته: ایرج حریرچی

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای مردم تاثیر منفی داشته است، گفت: مشکلات کسبه، کارگران، کشاورزان و افراد بیکار شده را درک می‌کنیم و در این راستا همدرد و عذرخواه مردم هستیم.

حاشیه هفته: پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های مرتبط

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مصوبه لغو پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود و تا زمانی که این مصوبه در شورا بررسی و تصویب نشود، قابل اجرا نیست.

زرین آمیزی تصریح کرد: مصوبه این بوده است که معاونت آموزشی وزارت علوم برای سنوات آینده رشته‌های امتحانی مرتبط با هر مجموعه امتحانی را در قالب گروه‌های آموزشی بررسی و ارتباط رشته را برای هر رشته امتحانی (نه رشته گرایش) تعیین کرده و برای بررسی و طرح در جلسات آتی شورا ارائه کند.

او ادامه داد: قرار بوده این موضوع پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اطلاع رسانی شود و یک سال پس از زمان تصویب اجرا شود؛ بنابراین فعلا تا زمانی که این مصوبه در شورا بررسی و تصویب نشود قابل اجرا نیست.

بازگشایی هفته: مدارس

علیرضا رئیسی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که کمتر از 5 درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر 18 سال هستند، گفت: معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی 1400-1401 بازگشایی خواهند شد.

آزمون هفته:وکالت

کارت‌ شرکت در آزمون‌ وکالت سال 1399 از روز سه‌شنبه 22 تیر برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش قرار گرفت.

مشکلات هفته: سوالات کنکور

حسن ملکی، ئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تشریح مشکلات سؤالات کنکور سراسری 1400 و میزان سؤالات طراحی شده از بخش حذفیات  یا خارج از کتاب‌های درسی گفت: براساس مستندات، یک سؤال خارج از کتاب و بدون گزینه صحیح، هفت سؤال (معادل 13 درصد) با دشواری بسیار بالا، 16 سؤال (معادل 29 درصد) که این موارد مربوط به سؤالات درس ریاضی در رشته ریاضی می‌باشد.

او افزود: در درس ریاضی رشته‌ی انسانی 6 سؤال خارج از اهداف کتاب درسی و 8 سؤال معادل 40 درصد با دشواری بالا وجود داشت.

ملکی بیان کرد: در درس ریاضی رشته‌ی انسانی 6 سؤال خارج از اهداف کتاب درسی و 8 سؤال معادل 40 درصد با دشواری بالا وجود داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه این اشکالات مختص سؤالات درس ریاضی نیست، تصریح کرد: ما در سؤالات فارسی هم این مسائل را دیدیم؛ به‌عنوان مثال در سؤال 5 درس فارسی گروه هنر نکاتی آمده که از حذفیات کتب درسی بوده، سؤال 15 در گروه آزمایشی هنر همین وضعیت را دارد، سؤالات 7 و 13  فارسی گروه آزمایشی علوم انسانی نیز از بخش حذفیات بوده است. این‌ها مواردی نیست که حدس و گمان باشد بلکه مستنداتش موجود است و به‌طور دقیق بررسی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سؤالات شیمی توسط همکارانم بررسی شد که آنها هم مشکل داشت؛ به‌عنوان مثال پرسش‌های 269 و 238 جزء اهداف آموزشی کتاب نیست و پرسش‌های 201  و  222 خارج از اهداف کتاب درسی است.

رئیس سازمان پژوهش در خصوص گفته‌ی رئیس سازمان سنجش که اعلام کرده فقط 5 سؤال خارج از کتاب درسی بوده است، یادآور شد: جالب این است که این 5 سؤال هم بعد از نامه‌ای که ما به سازمان سنجش نوشتیم مورد پذیرش قرار گرفت. اول این را هم نمی‌پذیرفتند ولی بعداً این پنج سؤال را پذیرفتند. حرفمان این است که استانداردهایی که اعلام کردند بالاتر از 5 سؤال بوده و  محدود به ریاضی نیست بلکه در سایر دروس هم اشکالات وجود دارد منتها بیشترین اشکالات مربوط به درس ریاضی است.

او در پاسخ به این سؤال که در کنکور امسال چه تعداد سؤال از بخش حذفیات کتاب‌های درسی بود؟ گفت: در رشته‌ی ریاضی 8 سؤال، در رشته‌ی تجربی 2 سؤال و در رشته‌ی انسانی 6 سؤال بوده است که جمعاً 14 سؤال می‌شود. در رشته‌ی ریاضی 12 و در رشته‌ی تجربی 9 سؤال خارج از اهداف کتاب درسی طرح شده بود. همچنین در رشته‌ی ریاضی یک سؤال و در رشته‌ی تجربی دو سؤال اشتباه بود. 7 سؤال در رشته‌ی ریاضی، 3 سؤال در رشته‌ی تجربی و 8 سؤال در رشته‌ی انسانی با دشواری بسیار بالا بود.

رایگان هفته: تحصیل اتباع

میترا تیموری، سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشورگفت: دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی و اقامتی با دریافت برگه حمایت تحصیلی می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند.

او گفت: تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در ایران رایگان است و وزارت آموزش‌وپرورش سالانه خدمات فراوانی به این دانش آموزان ارائه می‌کند و انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی حمایت بیشتری از دانش آموزان اتباع خارجی در ایران داشته باشند.

زلزله هفته: استان فارس

ساعت 15:41 روز سه شنبه 22 تیرماه زمین لرزه ای به بزرگی 4.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین حوالی بابامنیر از توابع استان فارس را لرزاند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز