گزارش هفته؛

آخرین اخبار از واکسن های ایرانی کرونا

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۰۴:۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۶۹۶۰
آخرین اخبار از واکسن های ایرانی کرونا
ایران در حال حاضر با ساخت چندین واکسن کرونا در کنار سایر واکسن های جهانی می تواند به یکی از قطب های مهم تولید و ساخت واکسن های کرونا تبدیل شود.

به گزارش برنا؛ حالا حدود دو سال است که به قول معروف همدم گرمابه و گلستان شده و همه جا هست. درست است که خیلی از وجودش می ترسیدیم و برای فرار از دستش به هر جایی پناه بردیم اما انگار فایده ای نداشت و با هر که طرح رفاقت می ریخت، سر و کله اش حتما به بیمارستان و دارو و... برمی خورد. روز ها همانطور می گذشت اما انگار خبری از خداحافظی نبود. کل دنیا را مثل هاله ای گرفته بود و نُقل مجلس هر جمعی شده بود. همان دو سال پیش باورمان نمی شد که قرار است حالا حالاها بماند و فکر می کردیم چند روزی هست و در نهایت وسایلش را جمع می کند و نیست و نابود می شود. اما باز هم آنطور که فکر می کردیم نبود. می گفتند اسمش کرونا و از خانواده کووید هاست. برای اینکه ترسش را کمتر کنیم ابتدا سعی کردیم با اسمش شوخی کنیم و فضای مجازی پر شد از جک هایی که اسم عجیبش را خارجی و باکلاس می دانستند. همه این اتفاق ها می افتاد اما دریغ از اینکه موضوع خیلی جدی تر از آن چیزی بود که ما فکر می کردیم. رسانه های دنیا پر شد از نقد هایی که به کشور ها و تأسسیاتی نسبت داده می شد که مقصر شیوع این بیماری بودند. اما باز هم متوجه شدند که مقصر پیدا کردن راهکار قضیه نیست و باید به فکر ساخت سلاح مبارزه باشند.

بعد از چند وقتی خبر رسید که در کشور های آمریکایی و اروپایی ساخت واکسن آغاز شده است و تا حدی به نتایج مطلوبی هم رسیده اند. آن سر دنیا تا اینجا که ما بودیم راه طولانی ای بود و عقلا و منطقاً نمی توانستیم صبر کنیم که واکسن های ساخته شده توسط کشور های خارجی به دست ما برسد و با آن بتوانند کل مردم ایران را واکسینه کنند. باید خودمان برای این کار فکری می کردیم. در غیر باورترین حالت ممکن اواخر آبان ماه 99 اولین جلسه ی بررسی مراحل پیشرفت تولید واکسن ایرانی کرونا با حضور نماینده سازمان جهانی بهداشت در تهران برگزار شد و خبرنگاران به این جمع دعوت شدند. آن جا دیدیم که آن روزهایی که فکرش را نمی کردیم و هر روز با ماسک و دستکش به مبارزه با کرونا می رفتیم و عزیزانمان جلوی چشمانمان پر پر می شدند، پزشکان و دانشمندان ایرانی طراحی هایی را برای تولید واکسن کرونا ایرانی و داخلی کردند.

هر روز خبرهای واکسیناسیون مردم فلان کشور و فلان رئیس جمهور می رسید و غبطه می خوردیم که «اگر نشود بسازیمش باید تا کی صبر کنیم تا سلاحش به دستمان برسد؟» روز ها گذشت تا در یکی از روز های اول زمستان یکی از پلتفرم های طراحی شده برای ساخت واکسن کرونای ایرانی مجوز تزریق مطالعه بالینی گرفت. کووایران برکت اسمش بود و 9 دی ماه مطالعه بالینی آن کلید خورد و در نهایت یک ماه پیش مجوز تزریق عمومی گرفت و به چرخه ی واکسیناسیون کشور در کنار دیگر واکسن های وارداتی اضافه شد و در مرحله ی اول 400 هزار دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شد.

تحویل محموله ی دیگری از واکسن برکت به وزارت بهداشت

برای اطلاع از آخرین وضعیت واکسیناسیون با واکسن کووایران برکت و تولید و تحویل آن چند روز گذشته حسن جلیلی مدیر تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت گفت:  ۳۰۰ هزار دوز جدید از واکسن کرونا را جهت تزریق عمومی تحویل وزارت بهداشت دادیم.

جلیلی افزود: در هفته‌های گذشته نیز ۴۰۰ هزار دوز واکسن کوو ایران برکت تحویل وزارت بهداشت شده بود و به این ترتیب تعداد واکسن‌های تحویل داده شده به ۷۰۰ هزار دوز رسید.

او خاطرنشان کرد: از ۲۵ خرداد و پس از صدور مجوز تزریق عمومی واکسن کوو ایران برکت توسط وزارت بهداشت، سرعت تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا را افزایش دادیم و طبق برنامه تا پایان شهریور حداقل ۵۰ میلیون دوز از این واکسن را تولید خواهیم کرد.

البته گفتن این نکته قابل اهمیت است که این واکسن با انجام آزمایشاتی مشخص شده است که توانایی خنثی سازی ویروس جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی را نیز دارد و حتی برای ارسال مقالات آن به ژورنال های معتبر و سازمان های جهانی اقداماتی انجام شده است تا جایی که محمدرضا صالحی عضو تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت به خبرنگار برنا گفت: فکر می کنم بتوانیم نتایج اولیه فاز سوم مطالعه انسانی واکسن کووایران برکت را تا اواخر تیر ماه برآورد کنیم و تأثیرگذاری واکسن را دقیق تر به مردم اعلام کنیم.

دریافت مجوز واکسن برکت از سازمان جهانی چندماهی طول می کشد

عضو تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت درباره دریافت مجوز از سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: گزارشات پروژه علمی خود را به همکارانمان در شرکت شفا فارمند ارائه کردیم و درحال حاضر اطلاع دارم که نتایج و گزارشات مطالعه فاز پیش بالینی(حیوانی) را در سایت سازمان بهداشت جهانی رجیستر کردند.

او تأکید کرد: گزارشات و نتایج مطالعه بالینی را در سایت سازمان بهداشت جهانی رجیستر می کنیم.

صالحی درباره زمان دریافت مجوز واکسن برکت از سازمان جهانی بهداشت گفت: اگر روند ریجیستر شدن مانند دیگر واکسن هایی باشد که سازمان جهانی بهداشت تأیید کرده است، این تائید ها حداقل چند ماه طول می کشد.

و در نهایت می توان گفت بنابر اعلام وزارت بهداشت از هفته گذشته تزریق عمومی واکسن کوو ایران برکت در بسیاری از استان‌های دارای وضعیت قرمز از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، لرستان، هرمزگان و قم آغاز شده است.

کووپارس به مطالعه فاز سوم نزدیک می شود

اما همزمان با ساخت واکسن برکت واکسن هایی دیگری نیز در کشور ساخته شدند  البته به مرحله ی کارآزمایی بالینی رسیدند و تا این جای کار خبرها نشان دهنده ی آن است که عملیات با موفقیت در حال پیگیری است.

محمدحسین فلاح مهرآبادی، سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس به خبرنگار برنا گفت: فاز دوم مطالعه بالینی در حال پیگیری است و تا این لحظه بیش از 470 نفر نوبت اول واکسن 290 نفر هم نوبت دوم را دریافت کردند که تا روز پنج شنبه تزریق اول 30 نفر باقی مانده انجام خواهد شد چراکه به دلیل کمبود فضا روزانه تعداد محدودی از داوطلبان می توانند واکسن دریافت کنند.

او ادامه داد: گزارش آنالیز بینابینی آخر هفته آینده برای سازمان غذا و دارو ارسال می کنیم که پیگیر مطالعه فاز سوم باشیم.

فلاح مهرآبادی درباره تولید انبوه واکسن کووپارس ادامه داد: برنامه ریزی انجام شده است که در شهریور ماه تولید انبوه واکسن را به صورت تولید یک میلیون دُز در ماه داشته باشیم. همچنین تجهیزات تولید انبوه واکسن به صورت وارداتی تهیه می شود.

او تصریح کرد: سایت تولیدانبوه واکسن هنوز راه اندازی نشده است و در حال حاضر از زیرساخت های موجود برای تولید استفاده می کنیم.

او درباره تأثیر واکسن کووپارس بر روی سویه های جهش یافته گفت: سوش های آفریقایی و انگلیسی آزمایش شد و نشان داده شده است که با یک الی دو دُز اختلاف سرمی، واکسن توانمندی خنثی سازی ویروس را پیدا کرد اما در خصوص سویه هندی دلتا هنوز اقدامی انجام نشده است.

فلاح مهرآبادی با بیان اینکه در فاز اول مطالعه بالینی مشخص شد واکسن 75 درصد ایمنی زایی داشته است، گفت: اصل ایمنی زایی در فاز دوم محقق می شود که ظرف هفته های آینده آن را اعلام خواهیم کرد.

او درباره پلتفرم انجام مطالعه بالینی فاز سوم گفت: سناریویی طراحی شده است که نشان می دهد لازم است از آن جایی که جامعه به سمت واکسیناسیون حرکت می کند 55 هزار نفر در دو گروه دریافت کننده واکسن رازی و افراد که واکسن های دیگر را دریافت کردند؛ مقایسه شوند. و در کنار آن سناریویی نیز طراحی شده است که 20 هزار در دو گروه دریافت کننده واکسن و دریافت کننده واکسن نما مورد مطالعه قرار گیرند که به نظر می رسد سناریوی اول مورد تأیید قرار بگیرد.

فلاح مهرآبادی افزود: برنامه ای برای مطالعه بالینی واکسن برای کودکان، نوجوانان و زنان باردار نداریم اما در مطالعه فاز دو و فاز سوم افراد بالای 55 سال نیز مورد مطالعه قرار گرفتند و در صورت تأیید واکسن افراد بالای 80 سال نیز می توانند از این واکسن استفاده کنند.

او درباره انتشار مقالات مطالعات بالینی در ژورنال های معتبر گفت: نوشتار مقاله ی مطالعه پیش بالینی انجام شده است و ظرف یک الی دو هفته آینده برای انتشار در مجلات معتبر آماده شود. همچنین زمانی که گزارشات نهایی مطالعه ی فاز یک ظرف چند روز آینده آماده شود تا پایان مرداد ماه به انتشار خواهد رسید.

انجام مطالعه بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا برای کودکان و نوجوانان

همچنین به تازگی حمید عمادی محقق اصلی پروژه واکسن کرونا مشترک بین کوبا و پاستور ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تزریق این واکسن به مردم چه زمانی آغاز می‌شود؟، اظهار کرد: کار تحقیقات این واکسن رو به پایان است و تزریق هر دو مرحله واکسن به ۲۴ هزار نفر در فاز سوم به پایان رسیده و چند ماهی هم از اتمام فاز دوم گذشته است و این مطالعه در حال طی کردن روند درست خودش است.

او با بیان اینکه اگر حدود ۵ نفر از داوطلبانی که واکسن نما دریافت کرده اند به کووید ۱۹ دچار شوند در حالی که تمام افرادی واکسن زده اند هیچ کدامشان به این بیماری مبتلا نشوند، اثربخشی واکسن اثبات می‌شود که ممکن است این امر تا حدی زمانبر باشد، افزود: به طور کلی در مراحل آخر کار قرار داریم و به نظر می‌رسد بیش از دو تا سه هفته دیگر طول نکشد و بعد از اتمام کار نتایج این مطالعه در نشریات معتبر بین المللی به چاپ می‌رسد و نگرانی‌هایی که در خصوص دریافت مجوز اورژانسی وجود دارد از بین می‌رود و به امید خدا بدون شک و تردید و با گذراندن  مراحل کامل مطالعاتی خود وارد بازار می‌شود.

البته خبرهایی از انجام مراحل کارازمایی بالینی این واکسن برای کودکان به گوش رسیده است که اگر کارآزمایی بالینی فاز سوم در کوبا روی کودکان و نوجوانان با موفقیت طی شود می‌توان گفت که این واکسن جزء واکسن‌هایی خواهد بود که به‌زودی برای ۳ سال به بالا بدون محدودیت سنی قابل تزریق خواهد بود.

بی خطری واکسن فخرا اثبات شده است

در کنار ساخت چنین واکسن هایی در ایران روند تحقیق و توسعه واکسن کووید ۱۹ فخرا از اول فروردین ۹۹ با حمایت شهید محسن فخری زاده آغاز شد و در پایان خرداد ماه اولین کاندید واکسن کووید ۱۹ از نوع کشته شده، تست های خود را با موفقیت طی کرد و وارد تولید آزمایشی شد.به موازات، فرایند تست های حیوانی بر ۴ گونه مختلف آغاز و تا پایان شهریور ماه به اتمام رسید. موفقیت واکسن فخرا در طی کردن کلیه ارزیابی های کیفی و تکمیل تست های پیش بالینی در اسفند ۹۹ منجر شد به کد اخلاق در پژوهش از کمیته ملی واکسن دریافت شود. درحال حاضر این واکسن در مرحله ی دوم مطالعه کارآزمایی بالینی است و به گفته احمد کریمی مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا با توسعه کارخانه تولید صنعتی واکسن فخرا، تا پایان تابستان این ظرفیت به چند برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد.

کریمی با اشاره به این‌که فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا در فاز اول تست انسانی با موفقیت با ۱۳۵ نفر داوطلب تزریق شد، گفت: در این فاز سه گروه شامل دریافت‌کنندگان غلظت بالای واکسن، غلظت پایین واکسن و واکسن نما وارد مطالعه شدند که بی خطری واکسن فخرا مشخص شد.

نورا واکسن نوپای ایرانی

و اما به تازگی با همکاری سپاه واکسن ایرانی جدیدی وارد مطالعه بالینی شد که قرار است در کنار دیگر واکسن های داخلی بعد از سپری کردن مراحل کارازمایی بالینی به کمک واکسیناسیون در کشور بیاید.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) درباره آخرین اخبار از کارآزمایی بالینی واکسن کرونای نورا، گفت: بر اساس پروتکل‌ها در فاز اول مطالعه بالینی باید ۷۰ نفر تحت مطالعه قرار گیرند. انتخاب افراد و مصاحبه‌های آزمایشات آنان صورت گرفته و تاکنون بیش از ۵۰ نفر واکسن دریافت کردند. خوشبختانه تاکنون شاهد عوارضی هم نبوده‌ایم.

او با بیان اینکه هر سه دُز واکسن تزریقی است و با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده احتمالا واکسن ۲ دوزه خواهد بود. البته فعلا دُز سوم هم تزریق می‌شود تا نتایج را آنالیز کنیم؛ افزود: با اتمام مرحله اول اطلاعات به دست آمده در اختیار کمیته DSMB قرار می‌گیرد، پس از بررسی‌های بیشتر با موافقت این کمیته، با وزارت بهداشت مکاتبه می‌کنیم تا به محض اینکه اطلاعات فاز میانی در اختیارشان قرار گرفت تقاضایمان برای افزایش سرعت ورود به فاز دوم آغاز شود. بر اساس پروپوزال، فاز اول، دو ماه طول می‌کشد اما امیدواریم بتوانیم زودتر وارد فاز دوم شویم.

ابوالقاسمی درباره مطالعه فاز دوم گفت: در فاز دوم کارآزمایی بالینی احتمالا واکسن برای ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر تزریق می‌شود. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه بقیه‌الله، قسمت ثبت درخواست برای داوطلب شدن جهت شرکت در کارآزمایی بالینی، ثبت نام کنند.

او با بیان اینکه داوطلبان باید در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال باشند. این موضوع که افراد داری بیماری‌های کنترل شده و افراد زیر ۱۸ سال هم می‌توانند وارد فازهای بعدی مطالعه شوند یا خیر نیز قابل بحث و گفت و گو است؛ تصریح کرد: این واکسن نوترکیب است و ما برای تولید از ساختارها و ظرفیت موجود بهره بردیم. با توجه به شرایط موجود که زمان بسیار مهم است، با تمام توان و شبانه روزی در حال انجام مطالعات هستیم تا زودتر بتوانیم نیاز مردم را برطرف کنیم.

 

سیر صعودی واکسیناسیون با واکسن های خارجی و داخلی

برنامه عمومی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشور، از اسفند سال گذشته با تزریق واکسن به کادر درمان آغاز شد و در ادامه جمعیت سالمندان بالای ۸۰ سال و سپس ۷۵ و ۷۰ سال واکسینه شدند. در این بین، بیماران خاص، برخی از جانبازان با درصدهای بالا و…، نیز در زمره دریافت کنندگان واکسن بوده اند و حالا خبر رسیده که این روند سنی تا افراد بالای 60 سال هم رسیده است. بهرحال درحال حاضر ۹ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن خارجی در ۲۱ مرحله به کشور آمده است و همچنان افراد کمی از جامعه در برابر کرونا واکسیناسیون شدند، و لازم است در کنار واردات واکسن های خارجی، تولید واکسن های داخلی نیز به طور جدی در کشور دنبال شود چرا که با ورود روزانه نوع های جهش یافته جدید، نگرانی های بسیاری برای مردم ایجاد می شود و حتی باعث می شود نقشه کشور روزانه قرمز تر از دیروز به نظر برسد. لزوم واکسیناسیون وسیع در کشور تا حدی است که منتظر هستیم ریشه کنی ویروس کرونا  را در کشور جشن بگیریم و به زندگی عادی برگردیم.

//انتهای پیام:۶

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز