تذکر مسجد جامعی درباره نامه اخیر دیوان عدالت اداری به وزارت کشور:

فعالیت این دوره از شورایاری‌ها به هیچ عنوان با قانون مغایرت ندارد

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۱۴:۳۴:۰۸
کد خبر: ۱۲۰۸۵۵۶
فعالیت این دوره از شورایاری‌ها به هیچ عنوان با قانون مغایرت ندارد
رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران گفت: ادامه کار این دوره از شورایاری‌ها به هیچ وجه از لحاظ قانونی مشکل ندارد.

به گزارش برنا؛ احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: در روزهای اخیر، نامه‎ای از سوی دیوان عدالت اداری خطاب به وزیر کشور ارسال شد که مرتبط با موضوع شورایاری‎ها بود؛ این نامه در راستای تأکید بر حکمی بود که در سال گذشته با شکایت سازمان بازرسی کل کشور توسط دیوان عدالت اداری صادر شد.

او در ادامه افزود: در تیر ماه 1399 دیوان عدالت اداری حکم به ابطال مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در زمینه اساسنامه شورایاری‎ها، آیین‎نامه‎های انتخاباتی و برخی از دیگر مصوبات مربوط به این نهاد مدنی ومحلی داده بود و نامه‎ای که در هفتم تیر ماه ارسال شد نیز بر حکم ابطال تأکید داشت؛ این نامه تذکری در راستای رعایت مفاد دادنامه مذکور بود که بر مسئولیت قانونی مقامات برای رعایت آن موارد تأکید داشت.

مسجدجامعی تصریح کرد: شورایاری‌ها در تجربه 20 ساله خودشان در هر شرایطی و با هر رویکردی که مدیران شهری و شوراها داشتند فعالیت خود را ادامه داده‌اند و اگر بخواهیم طبقه‌بندی کنیم همه دولت ها و دستگاه های اجرایی از حضور شورایاران استقبال کردند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران با بیان اینکه در همین دولت هم آقای جهانگیری به عنوان  معاون اول رئیس جمهور در انتخابات از این نهاد مردمی حمایت کرد، گفت: در این دوره هم آقای مهندس هاشمی و دوستان دیگر که ما هم در خدمتشان بودیم فعال بودند و معاون حقوقی رئیس جمهور هم متن مفصل و کارشناسانه‌ای در پاسخ به ابهامات دستگاه قضایی ارائه داد.

مسجدجامعی افزود: همۀ اینها منجر به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها شد؛ انتخاباتی که بیش از نیم میلیون از شهروندان تهرانی در آن شرکت کردند و به هر حال ادامه کار این دورۀ شورایاری‌ها به هیچ وجه از لحاظ قانونی مشکل ندارد.

او همچنین تاکید کرد: نامه ای هم که آمده عطف به ماسبق نمی شود و این دوره را در بر نمی گیرد. در بعضی جاها حتی مدیران شهری نیز گفته اند که این انتخابات و ادامه کار شورایاری ها غیر قانونی است که به هیچ وجه صحت ندارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نکته ای که وجود دارد چالش هایی است که با دستگاه قضایی داریم و مربوط به این دوره هم نیست؛ در همه دوره ها حداقل در این چهارده سالی که در من خدمت دوستان در شورای شهر هستم هر بار که مسئلۀ انتخابات مطرح شده این مشکلات از ناحیه دستگاه قضائی تذکر داده شده و بر اساس بندهایی که بر آن استناد می کنند این کار جزء وظایف شهرداری‌ها  و شوراها نیست.

مسجدجامعی با بیان اینکه مجلس هم در این قضیه عملاً سکوت کرده است، تصریح کرد:  اگر ما بخواهیم در باره دیدگاه های قوای سه گانه حاکمیت ملی، نظری داشته باشیم باید بگوییم دستگاه های اجرایی با فراز و فرودی همواره همراه و همگام با شورایاری بوده اند.

او افزود: همۀ کسانی که وارد شهرداری و مدیریت شهرداری با هر دید و گرایشی  می شوند، می دانند که با این تعداد محدود اعضای شورا نمی توان شهر را اداره کرد چنانکه تعداد اعضای نخستین انجمن بلدیه در دوره مشروطیت سی نفر بوده است و به زودی به این نتیجه می رسند که پشتیبان های ناظر می خواهند که همان ترکیب قاعده مند شورایاری ها است که نهادی مدنی و انتخابی و پایدار هست  اما مجلس در این قضیه تا کنون حضور پیدا نکرده شاید هم به گونه ای رقابت پنهان نمایندگان ملی و نمایندگان محلی ، یعنی شورای ملی و شورای محلی وجود دارد و دستگاه قضائی در جایگاه ناظر است و پیوسته خلاء قانونی را تذکر می دهد.

مسجدجامعی همچنین خطاب به اعضای دوره آینده شورای اسلامی شهر تهران گفت: از نمایندگان آیندۀ شورای شهر تهران می‌خواهم با توجه به این که در دورۀ آینده؛ مجلس و دولت و شورا به لحاظ نحوۀ تلقی‌شان از مسائل، همگام و هم راستا هستند، این مسئله را در اولویت قرار دهند و برای یکبار این قاعده را به مجلس ببرند.

او افزود: مجلس هم به نکاتی که دستگاه قضائی تذکر می دهد توجه کند و این مسئله را حل و جایگاه شورایاری ها به لحاظ قانونی خدشه هایی از این دست نداشته باشد، همانطور که پیشتر ها هم گفته ام یقین دارم که شورایاری ها خودشان توانایی حل مشکلات را در شرایط مختلف دارند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ای شهر تران همچنین با بیان اینک در دولت های گذشته  هم مشکلی برای شورایاری‌ها از ناحیه دولت پیش آمد و به مجلس کشیده شد و خودشان با پیگیری هایی که داشتند مشکل را حل کردند، افزود: امیدوارم مدیریت شهری آینده بتواند از این ظرفیت استفاده کند و با ارتباط و همراهی که با مجلس دارد این مشکلات را برطرف نمایند؛ به هر حال شورایاری ها با قوت و قدرت به کار خود ادامه دهند و بدانند که انتخابات به درستی برگزار شده و فعالیت های آنها قانونی است و ما هم چنان از شورایاری ها حمایت خواهیم کرد.

نظر شما