یک دکترای شهرسازی:

از پارامترهای سنجش امنیت محیط شهری، میزان حضور زنان است

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۱:۵۶:۴۷
کد خبر: ۱۲۰۸۹۶۴
از پارامترهای سنجش امنیت محیط شهری، میزان حضور زنان است
یک دکترای شهرسازی گفت: نحوه، میزان، کمیت و کیفیت استفاده از فضاهای شهری توسط زنان به عنوان قشر مهمی از جامعه شهری، تعیین کننده کیفیت فضاهای شهری است.

به گزارش برنا؛ حامد اخگر، یک دکترای شهرسازی با بیان اینکه حضور زنان در شهرها و فضای شهری موجب تکوین و تعالی فضای شهری می‌شود، گفت: حضور زنان در فضاهای شهری نیازمند بسترسازی است و در این راستا استفاده از نظرات بانوان می‌تواند مؤثر باشد.

او افزود: البته این بدان معنا نیست که طراحی فضاهای شهری صرفاً برای حضور قشر خاصی از جامعه است زیرا در این صورت طراحی شهر، بخشی و تک بعدی می‌شود.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: توجه صرف به یک قشر خاص می‌تواند زمینه را برای آسیب پذیری جامعه فراهم کند و بدین منظور نیاز است در طراحی فضاهای شهری نیازها و خواسته‌های همه شهروندان در نظر گرفته شود.

او تصریح کرد: البته به غیر از استانداردهای کالبدی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز است بدین منظور آموزش‌های شهروندی در سطوح مختلف جامعه و توسط مدیریت شهری انجام شود.

اخگر اضافه کرد: حضور زنان در فضاهای شهری می‌تواند به تکوین فضا و ارتقا کیفی حوزه عمومی بالاخص موضوع امنیت در دو بعد ذهنی و عینی کمک کند.

او ادامه داد: توجه به ایمنی و امنیت فضا از پارامترهای مؤثر بر ارتقا کیفی فضاهای شهری است و موجب سرزندگی و افزایش حضور پذیری شهروندان می‌شود لذا توجه به این دو شاخصه اهمیت زیادی دارد.

این دکترای شهرسازی گفت: یکی از پارامترهای سنجش امنیت محیط شهری، میزان حضور زنان و خانواده‌ها در آن محیط است؛ حضور زنان در فضاهای شهری نشاط و امنیت اجتماعی را افزایش می‌دهد و به ارتقا کیفیت زندگی در فضاهای شهری کمک می‌کند.

او خاطرنشان کرد: نیاز است مطالعات گسترده‌ای در حوزه برنامه ریزی و طراحی شهری انجام و نحوه دسترسی و راهکارها به منظور حضور بیشتر زنان در کنار سایر اقشار جامعه در فضاهای شهری مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز