رئیس سازمان بهزیستی کشور:

باید محله به محله آسیب های اجتماعی را رصد کنیم

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۲۱:۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۹۲۷۶
باید محله به محله آسیب های اجتماعی را رصد کنیم
وحید قبادی دانا گفت: اگر بتوانیم محله به محله آسیب های اجتماعی را رصد کنیم و عوامل خطر را شناسایی کنیم، می‌توانیم قدم بزرگی در راستای حل مشکلات برداریم.

به گزارش برنا؛ وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در آیین افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها که با رونمایی از سامانه رصد همراه بود و با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: نیاز بود که رصد کاملی از آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور داشته باشیم. جای خالی محله‌محوری در رصد آسیب های اجتماعی احساس می شد که با راه‌اندازی مراکز خدمات بهزیستی، در سطح محلات ۲۵۲۷ نقطه به این مهم دست پیدا کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه جنس و نوع آسیب و عوامل خطر و محافظت‌کننده آسیب در هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد، اینکه چه عواملی در چه منطقه‌ای می تواند براساس چه فرهنگی به وجود بیاید، مهم و قال تامل است. اگر بتوانیم محله به محله آسیب های اجتماعی را رصد کنیم و عوامل خطر را شناسایی کنیم، می‌توانیم قدم بزرگی در این راستا برداریم.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مدل مناسبی براساس آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته در حوزه کودکان کار و خیابان طراحی شده و در شهر تهران در حال اجرا است. طبق آمار از ۹۴۹ کودک ساماندهی‌شده در شهر تهران بیشتر از ۸۰ درصد آنها افغانستانی و بخش دیگر پاکستانی هستند. این آمار نشان می دهد مجموعه هایی مانند وزارت کشور، وزارت اتباع و مرزبانی ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند و بهتر عمل کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در ارتباط با موضوع رصد، علاوه بر مطالعات و پیمایش ها و برآورد جمعیت تهران، سامانه های ثبتی در بهزیستی مانند سامانه ۱۲۳ و صدای مشاور ۱۴۸۰ می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار دهد. مراکز مثبت زندگی می تواند رصد محله محور را انجام دهد.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه پیوستن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی و سایر مجموعه های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی به سامانه اطلاعاتی بهزیستی می تواند اطلاعات کامل تر را برای فعالیت بهزیستی ایجاد کند، گفت: در جلسه شورای اجتماعی دو سال پیش آمار و اطلاعات و بررسی هایی ارائه شد اما در کف خیابان ما متاسفانه چیز دیگری مشاهده می کردیم که حاکی از این است که حلقه اتصال ما با جامعه و زیرپوست شهر به نحو شایسته و سیستماتیک برقرار نیست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در رابطه با رصد معلولیت ها، موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیشگیری از معلولیت‌ها، توانبخشی و توانمندسازی خانواده ها و هر اقدام دیگری که در رابطه با معلولیت ها بخواهد صورت بگیرد، جای رصد وقوع معلولیت ها خالی است که با افتتاح این دبیرخانه به صورت ملی در ستاد بهزیستی کشور و همزمان در دبیرخانه های استانی این امکان را به ما می دهد که بتوانیم در رابطه با معلولیت های مختلف برآورد لازم را داشته باشیم.

قبادی دانا بیان کرد: هر سال حدود یک میلیون نفر مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند و اگر نیاز باشد ارجاع می شوند و اقدامات بهنگام انجام می شود. همچنین هر سال دو تا سه میلیون کودک سه تا ۶ سال نیز مورد غربالگری بینایی قرار می گیرند که در سال جاری در مراکز خدمات بهزیستی در نقاط مختلف شهری و روستایی کشور صورت می گیرد. وی تاکید کرد: استخراج این اطلاعات و آنالیز آن می تواند کمک شایان توجهی را در پیشگیری و مداخله معلولیت های مختلف انجام دهد یا در رابطه با بروز و شیوع بیماری های ژنتیکی یا ترند ایجاد آسیب های اجتماعی متفاوت است.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: از سال ۸۳ تا ۹۷ قانون جامع معلولان هیچ تخصیص بودجه نداشت. در سال ۱۴۰۰، شاهد قرار گرفتن ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای پیاده‌سازی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت هستیم که کمک شایان توجهی به بهبود وضعیت زندگی آنها خواهد کرد اگرچه برآورد کارشناسی و تخصصی ما برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که فاصله زیادی دارد یعنی همین دو هزار میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفته شده، تقریباً کمتر از پنج درصد بودجه مورد نظر است اما با توجه به شرایط کرونا و تحریم های ظالمانه، همین اعتبار را نیز قدردان هستیم.

نظر شما