مشاهده یوزپلنگ ایرانی برای سومین بار در خراسان شمالی

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۱۳:۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۲۱۰۱۲۸
مشاهده یوزپلنگ ایرانی برای سومین بار در خراسان شمالی
مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: مشاهده یوزپلنگ ایرانی امسال در استان افزایش یافته و این گونه جانوری نادر از ابتدای امسال تاکنون سه نوبت دیده شده است که آخرین مورد آن روز چهارشنبه گذشته در حاشیه محور سنخواست - جاجرم بوده است.

به گزارش برنا؛ احمدصفرزاده، مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: حضور یوزپلنگ در حاشیه جاده سنخواست به جاجرم، توسط یکی از دوست داران طبیعت گزارش شد و بلافاصله گروهی از محیط بانان به محل اعزام شدند.

او گفت: این فرد از یوزپلنگ تصویر براری کرده است اما تصاویر به علت تاریکی هوا، کیفیت خوبی ندارد اما تصاویر  ردپای یوزپلنگ در محل  توسط محیط بانان تهیه و مستند سازی شده است.

او خاطرنشان کرد: امسال سه مورد مشاهده یوزپلنگ به وسیله محیط بانان و یا سایر افراد در استان گزارش شده است که این افزایش میزان مشاهده نشان از بهتر شدن وضعیت زیست این گونه ارزشمند در این منطقه است.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم  با اشاره به مشاهده یوز ماده به همراه سه توله در سال های اخیر افزود: احتمال می رود این یوز همان یوز مادر یا یکی از همان سه توله باشد.

او گفت: احتمال دیگر این است که این یوزپلنگ، یوز نر جدیدی است که قلمرو طلبی کرده و در منطقه حضور یافته است.

او خاطرنشان کرد: پس از کشته شدن یارقلی در تصادف، یوزپلنگ نر دیگری در منطقه مشاهده نشده است و کارشناسان و صاحب نظران حضور یوز نر دیگر را در منطقه پیش بینی کرده اند.

بر اساس این گزارش یارقلی در سال ۹۷، در محور سنخواست-جاجرم به علت تصادف تلف شد.

صفرزاده، تصادف جاده ای را از دغدغه ها برای صیانت از یوزپلنگ عنوان کرد و اظهار داشت: برای ایمن سازی محور سنخواست-جاجرم، چند تابلو هشدار نصب شده است، امسال هم با مصوبه شورای ترافیک استان ۲ تابلو هشدار نصب شده و ایمنی جاده افزاش یافته است.

او گفت: تلاش داریم تا با مصوبه شورای ترافیک استان تابلوهای هشدار در محور جاجرم-امیرآباد نصب و این مسیر هم برای تردد یوزپلنگ ها ایمن شود.

او اظهار کرد: یکی از عوامل ناامنی زیستگاه یوزپلنگ در میاندشت جاجرم، سگ گله ها وحضور دامداران در منطقه است، در سال های اخیر اقدامات خوبی برای خرید سامانه های عرفی دامداران انجام شده و با کاهش جمعیت دامی، شرایط برای زیست یوزپلنگ بهتر شده است.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم  یکی دیگر از علت های افزایش مشاهده یوزپلنگ ها در منطقه میاندشت را افزایش جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی این گونه وحشی و زیبا عنوان کرد.

نظر شما