مدیر اورژانس بیمارستان سینا مطرح کرد:

گذر از ابتلای خانوادگی و ورود به ابتلای فامیلی کرونا/ مخلوطی از انواع ویروس‌های کرونا در جامعه وجود دارد/ پیک ششم در حال شکل‌گیری است

۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۰۵:۳۰:۳۴
کد خبر: ۱۲۱۰۱۴۴
گذر از ابتلای خانوادگی و ورود به ابتلای فامیلی کرونا/ مخلوطی از انواع ویروس‌های کرونا در جامعه وجود دارد/ پیک ششم در حال شکل‌گیری است
حسین کرمانپور گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده دلتا ویروس از طریق یک تنفس هم منتقل می‌شود. نشست‌های مناسبتی با عبارت گول زننده ( رعایت پروتکل‌های بهداشتی) در حالی برگزار می‌شود که همین نشست‌ها پیک ششم را به دنبال دارد.

به گزارش برنا؛ کرونا ویروس با نوع‌های متعدد و متنوع هر دوره لجام گسیخته تر از نوع‌های دیگر وارد میدان شده و سلامتی و جان تمامی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. این ویروس خطرناک به‌رغم تزریق واکسن و  تمامی اقدامات مناسب در راستای مهار آن فقط به سه اصل مهم و تاثیرگذار همچون زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی دست بستگی دارد. این در حالی است که بسیاری از افراد این نکات ساده را بی‌ارزش تلقی کرده و هر روز با رقم جدید مبتلایان، مرگ  و میر و جولان ویروسی شدیدتر مواجه می‌شویم.

چندی قبل علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به شیوع ویروس دلتا در کشور گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور به 48 درصد رسیده است که قطعا کافی نیست و منجر به افزایش و شیوع بیماری می‌ شود.

حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا درباره آخرین وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در پذیرش بیماران کرونایی به خبرنگار برنا گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون بخشی از بیماران به شکل سرپایی درمان شده و رمدسیویر اخذ می‌کنند اما به شدت بخش‌های سرپایی مراکز درمانی و بسیاری از بیمارستان‌ها بخشی‌های معمولی تعطیل و به بخش آی سی یو تبدیل شده است. بسیاری از بخش‌های آی سی یو به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

 او افزود: بسیاری از بیماران می‌توانند زودتر مرخص شده و ادامه روند درمان را در منزل بگذرانند اما با توجه به اینکه هنوز بهبود پیدا نکرده‌اند علاقمند به بستری در مراکز درمانی هستند. به‌دلیل پوشش‌دهی به بیماران بدحال بیماران با وضعیت مناسب‌تر می‌توانند ترخیص شده و ادامه روند درمان  را در منزل بگذرانند. هرچند در شرایط کنونی این افراد مقاومت می‌کنند. این مقوله نکته جدید در مراکز درمانی است.  

از ابتلای خانوادگی به کرونا گذر کردیم؛ فامیلی به کرونا مبتلا می‌شوند

مدیر اورژانس بیمارستان سینا درباره خطرات تهدید کننده برای مبتلایان به کرونا در بخش‌های درمان تاکید کرد: باید دانست که در وضعیت کنونی از ابتلای خانوادگی به کرونا گذر کرده‌ایم، چون ابتلای خانوادگی برای پیک چهارم بود. هم‌اکنون شاید ابتلای فامیلی به کرونا هستیم. در وضعیت کنونی یکی از درخواست‌های افراد از کادر درمان این است که اکثر اعضای خانواده در یک مرکز بستری شوند تا امکان رسیدگی و عیادت از بیمار برای دیگر افراد تسهیل شود. این گونه درخواست‌ها به دلیل شلوغی تخت‌های بیمارستانی امکان پذیر نیست.

مخلوطی از انواع ویروس‌های کرونا در جامعه

 کرمانپور درباره نوع ویروس کرونا ادامه داد: ارزیابی خاصی وجود ندارد، طبیعتا بر اساس علائم موجود بیشتر ویروس دلتا است. هرچند مخلوطی از انواع ویروس‌های کرونا را شاهد هستیم. شاید نوع جدید از ویروس هم منتقل و هنوز کشف نشده باشد. با توجه به علائم موجود ترکیبی از نوع انگلیسی و دلتای کرونا را در کشور شاهد هستیم.

مرگ و میر در سنین بالا افزایش یافته است/ افزایش ابتلای جوانان به کرونا

مدیر اورژانس بیمارستان سینا درباره شدت مرگ و میر در کشور گفت: با توجه به واکسیناسیون انجام شده میزان درگیری بزرگسالان کاهش یافته و امکان کنترل وجود دارد. مرگ و میر در سنین بالا از فراوانی بیشتری برخوردار است و ابتلای افراد جوان به کرونا افزایش یافته است.

او افزود: برای مثال هم اکنون اکثر کلینیک‌های سرپایی تزریق رمدسیویر شلوغ است. مردم میلیون‌ها تومان برای سلامتی هزینه می‌کنند در حالی که کنترل و مراقبت از بیماری نیاز به صرف هزینه نیست بلکه با پیشگیری و رعایت پروتکل‌ها نیاز به پرداخت هزینه نیست. تخت خالی در بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد و بیماران باید به بخش خصوصی مراجعه و هزینه گزاف صرف کنند.

پیک ششم در حال شکل‌گیری است

او درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور ادامه داد: پیک پنجم کرونا از 18 تیر سالجاری آغاز شده و اگر دلتا کرونا هم از دیگر فرمول‌های کرونا تابعیت کند تا هفته نخست مرداد وضعیت کرونا نزولی می‌شود اما همچنان سیر صعودی دارد.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تاکید کرد: با گشتی در شهر شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مراجعه جمعیت فراوان به رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و حضور افراد در کنار هم هستیم. مردم خسته شده و پروتکل‌های درمانی را رعایت نمی‌کنند. با این تفاسیر داخل پیک پنجم و در حال شکل‌گیری پیک ششم هستیم.

برگزاری تجمعات و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا/ شروع پیک ششم کرونا با برگزاری تجمعات

به گفته او با توجه به تجمعات و برگزاری مناسبت‌های متعدد شاید به تعداد بیماران افزوده شود. برای مثال در برخی از محافل رعایت فاصله اجتماعی جزو اولویت‌ها است، اما در زمان ورود و خروج از مراسم جمعیت عظیمی در کنار هم قرار گرفته و بیم ابتلا به کرونا وجود دارد.

کرمانپور تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده دلتا ویروس از طریق یک تنفس هم منتقل می‌شود. نشست‌های مناسبتی با عبارت گول زننده ( رعایت پروتکل‌های بهداشتی) در حالی برگزار می‌شود  که همین نشست‌ها پیک ششم را به دنبال دارد.

او درباره میزان ابتلای کادر درمان بعد از تزریق واکسن و مرگ و میر کرونایی در بین این افراد گفت: آمار در زمینه مرگ و میر کادر درمان واکسینه شده بر اثر کرونا در دسترس نیست البته تمامی شرکت‌های تولیدی داخلی و خارجی واکسن، امکان ابتلای افراد در صورت تزریق واکسن به کرونا را داده‌اند. برای مثال وقتی شرکت تولید واکسن از اثرگذاری 85 درصدی خبر می‌دهد. به این معناست که 15درصد امکان ابتلای فرد واکسینه شده به کرونا وجود دارد.

کرمانپور افزود: در صورت ابتلا افراد واکسینه شده این بیماری را خفیف و متوسط دچار می‌شوند و از شدت این بیماری و میزان بستری کاسته می‌شود.

//انتهای پیام: ۳           

نظر شما
پرونده ویژه