احتمال تاخیر در اجرای طرح واکسیناسیون معلمان

۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۱۱:۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۲۱۰۳۵۵
احتمال تاخیر در اجرای طرح واکسیناسیون معلمان
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: احتمالا در چند روز اول مرداد طرح واکسیناسیون معلمان قابلیت اجرایی نداشته باشد و تاخیر داشته باشد.

به گزارش برنا؛ محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز واکسیناسیون معلمان و کارکنان آموزش و پرورش گفت: اطلاعات کارکنان مجموعه آموزش و پرورش هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا در سامانه واکسیناسیون درج شود که در این چند روز اخیر با تعطیلات مواجه شدیم.

او در ادامه افزود: احتمالا تا چند روز آینده فرآیند کار از طرف وزارت بهداشت و وزارت آموزش پرورش تعریف و اطلاع رسانی خواهد شد. فکر می‌کنم در چند روز اول مرداد این امر قابلیت اجرایی نداشته باشد، زیرا هنوز برنامه ریزی‌ها در حال انجام است و احتمالا چند روزی واکسیناسیون معلمان تاخیر داشته باشد. ولی کلیات موضوع در دست وزارت بهداشت است و انشالله به زودی انجام خواهد شد.

محسن بیگی درباره واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس گفت: فعلا مشخصات رانندگان سرویس مدارس ارسال نشده، زیرا شرکت‌های پیمانکار هنوز وضعیت مشخصی اعلام نکردند بنابراین واکسیناسیون آن‌ها با تاخیر انجام می‌شود. فعلا فقط اسامی کارکنان آموزش و پرورش که به طور رسمی در مدارس دولتی و غیردولتی مشغول هستند در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

او در پاسخ به این سوال که تاریخ مشخصی برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده است؟ گفت: به محض اینکه فرآیند واکسیناسیون تعریف شود، تاریخ را اطلاع رسانی می‌کنیم تا معلمان طبق بازه زمانی تعیین شده به مراکز مراجعه کنند.

محسن بیگی درباره تعداد معلمانی که اکنون اطلاعات آن‌ها به وزارت بهداشت جهت واکسیناسیون ارسال شده است، گفت: تعداد کارکنان آموزش و پرورش در بخش دولتی حدود ۹۳۰ هزار نفر هستند که ممکن است درصد بسیار اندکی هم کم و زیاد شود. در بخش غیردولتی نیز تعداد کارکنان ۲۳۰ هزار نفر هستند. در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان مجموعه آموزش و پرورش باید واکسینه شوند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا این آمار علاوه بر معلمان، کارمندان بخش آموزش و پرورش را هم شامل می‌شود؟ گفت: بله، هر شخصی که با مدرسه سر و کار داشته باشد شامل این آمار خواهد شد. زیرا همه کارکنان آموزش و پرورش با مدارس سر و کار دارند مانند مدیر مدرسه، عوامل اجرایی، عوامل خدماتی، عوامل نظارتی و... با دانش آموزان در تعامل هستند و بنابراین کل مجموعه در این قالب قرار خواهند گرفت.

او در پاسخ به این سوال که اولویت واکسن با کدام گروه از معلمان است و آیا معلمان بر اساس سن واکسینه خواهند شد؟ گفت: این مساله هم جزو مواردی است که باید در همان فرآیندی که عنوان شد، از سوی وزارت بهداشت تعریف شود. احتمالا تفاوت کلی میان معلمان برای واکسیناسیون وجود نداشته باشد، زیرا باید همه معلمان در گروه‌های سنی بالاتر یا پایین‌تر در همه شهر‌ها و روستا‌ها واکسینه شوند.

محسن بیگی ادامه داد: فقط ممکن است واکسیناسیون از نظر بازه زمانی طولانی‌تر شود، زیرا در برخی نقاط تعداد و تراکم افراد کمتر و در برخی نقاط بیشتر است. الان بحث اولویت نیست، چه معلمان مدارس استثنایی و چه عادی همه در لیست واکسن قرار گرفته‌اند. کل معلمان در برنامه واکسیناسیون قرار گرفتند بنابراین تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

او در واکنش به بازگشایی مدارس از مهر ماه سال جاری و نوع حضور دانش آموزان به شکل روزانه یا یک روز در میان در کلاس‌های درس توضیح داد: نوع حضور دانش آموزان هنوز مشخص نیست، اما اصل موضوع یعنی بازگشایی مدارس مورد موافقت بخش‌های مختلف است. مقدمات و تدوین شیوه نامه زمان بر خواهد بود و نمی‌توان فعلا یک نسخه واحد برای همه اعلام کرد. اما ممکن است دستور العمل آن تا پایان مرداد ماه ابلاغ وآماده شود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر در تصمیم گیری بازگشایی مدارس در مهرماه در دولت بعدی وجود دارد؟ گفت: این تصمیم گیری بر طبق مصالح کشور، مردم و دانش آموزان است. تصمیمات مهم کارشناسی ممکن است در حد جزئی دچار تغییرات شوند، بنابراین در این حوزه خیلی نگرانی از بابت تغییر دولت وجود ندارد، زیرا اصل موضوع پذیرفته شده است.

او در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه از نیمه مرداد هم دولت جدید مستقر خواهد شد و از نظر کلی تقریبا همه چیز مشخص می‌شود. همچنین تا پایان مرداد یا نیمه شهریور که قرار است شیوه نامه آماده شود بازه زمانی زیادی در اختیار ماست.

نظر شما
پرونده ویژه