عضو کمیته ملی واکسن کرونا:

افراد در صورت تماس با فرد کرونایی ۱۴ روز در خانه بمانند / ویروس دلتا در کشور افزایش یافته است

۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۲۳:۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۲۱۰۴۲۱
افراد در صورت تماس با فرد کرونایی ۱۴ روز در خانه بمانند / ویروس دلتا در کشور افزایش یافته است
مصطفی قانعی خطاب به تمامی گروه‌های سنی گفت: در صورت فراخوان برای تزریق واکسن کرونا گروه‌های هدف نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

به گزارش برنا؛ ویروس کرونا وحشی‌تر از قبل با انواع و اقسام سویه ها بروز کرده است و به گفته متخصصان در وضعیت کنونی از ابتلای خانوادگی به کرونا گذر کردیم و شاهد ابتلای فامیلی به کرونا هستیم. بر اساس علائم موجود بیشتر ویروسی که شیوع دارد از نوع دلتا است  که در روزهای اخیر به دلیل موج سفرها به رغم اعمال تمهیدات و محدویت‌ها برای ممانعت از سفر بیم افزایش ابتلا این سویه در بین افراد کم توجه به پروتکل‌ها وجود دارد.

افزایش آبریزش بینی تنها تغییر علامت سویه دلتا

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره آخرین علائم ویروس کرونا به خبرنگار برنا گفت: تنها تغییر این بیماری آبریزش بینی بیش از گذشته است. هرچند به معنای تغییر علائم نیست، بنابراین در این سویه شاهد  تغییرات خاصی  نیستیم.

او درباره رعایت نکات برای افرادی که به سفر رفته‌ و در صورت بازگشت، افزود: افراد در صورت تماس با مبتلایان به کرونا باید نکات بهداشتی را رعایت کند. اگر در یک جمع  فردی به کرونا مبتلا شود، دیگر افراد هم به کرونا مبتلا می‌شوند. این افراد نباید مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی را به تاخیر بیاندازند.

افراد در صورت تماس با فرد کرونایی 14 روز در خانه بمانند

عضو کمیته ملی واکسن کرونا تصریح کرد: بنده توصیه‌ای مبنی‌بر اینکه فرد بعد از بازگشت از سفر تست پی سی آر بدهند، ندارم. اگر  فردی در یک جمع به کرونا مبتلا شود در صورت بروز  علائم متعدد همچون آبریزش بینی، بدن درد، از دست دادن حس بویایی و ... در بین دیگر افراد گروه احتمال ابتلا به کرونا در بین آنها وجود دارد. فرد در صورت تماس با فرد مبتلا به کرونا  و در صورت بروز علائم باید 14 روز در منزل بماند تا بیماری به دیگران سرایت نکند.

چه افرادی به کرونا مبتلا می‌شوند؟

قانعی درباره بازه سنی مبتلایان به کرونا در کشور گفت: با توجه به واکسیناسیون افراد مسن شاهد افزایش مراجعه جوانان به مراکز درمانی هستیم. این مقوله بروز نگرشی مبنی‌بر افزایش ابتلای جوانان را به دنبال داشته است. در حالی که طرز تفکر آمار را مخدوش کرده است.

افزایش تزریق واکسن کرونا  سبب کاهش مرگ و میرها می شود

عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره انتشار برخی  اخبار در فضای مجازی همچون بروز بیماری‌هایی زونا و ...  در صورت تزریق واکسن کرونا گفت: تزریق واکسن برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می‌شود. از سوی دیگر بیماری زونا به‌دلیل تنزل سیستم ایمنی بروز می‌کند از این رو  در بین افراد مسن  با تنزل سیستم ایمنی زونا فعال می‌شود.

او ادامه داد: برای مثال کارکنان بهداشت و درمان و کادر درمان در تمامی موج‌های کرونا در معرض خطر بودند و واکسن در کاهش مرگ و بیماری شدید موثر عمل کرده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده هم اکنون ابتلا به کرونا در انگلیس و آمریکا افزایش یافته است. هرچند به دلیل واکسیناسیون مرگ و میر افزایش پیدا نکرد و فقط مردم مبتلا شدند. این مقوله نشان دهنده تاثیر واکسن است.

گروه‌های هدف  برای تزریق واکسن اقدام کنند

 او خطاب به تمامی گروه‌های سنی افزود: گروه‌های هدف  در صورت فراخوان برای تزریق واکسن کرونا نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

قانعی افزود: فرد در صورت تماس با فرد مبتلا به کرونا یا در صورت ابتلا به کرونا نباید واکسن تزریق کند، چون افراد در صورت ابتلا به بیماری بعد از گذشت 4 هفته واکسن را تزریق کنند. در واقع بیماری به عنوان یک دوز واکسن محسوب می‌شود، یعنی بیماری را می‌توان یک دوز واکسن محسوب و ماه آینده دوز دیگر واکسن را تزریق کرد.

به گفته او فرد در صورت تماس با فرد مبتلا به کرونا بعد از گذشت 7 روز وضعیت ابتلا و عدم ابتلایش مشخص می‌شود.

قانعی درباره آخرین وضعیت ویروس دلتا، دتا و لامبودا تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده این ویروس‌ها در کشور قالب هستند. این ویروس خاصیت گسترده بیماری‌زایی دارد. سرعت انتشار و ابتلا هم افزایش یافته است.

 او درباره شیوع ویروس قالب در کشور گفت: بنده در این زمینه آماری در دسترس ندارم اما دلتا در کشور وجود دارد.

//انتهای پیام:۳

نظر شما
پرونده ویژه