چرا طرح پزشک خانواده اجرا نشد؟

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۵:۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۲۱۰۷۰۴
چرا طرح پزشک خانواده اجرا نشد؟
سید احمد خاتمی گفت: طرح پزشک خانواده در استان فارس و چندین استان دیگر اجرا می شود و عملکرد خوبی داشته است اما موضوع مهم این است که دولت در پرداخت هزینه ها دچار مشکل است و ادامه اجرای این طرح مقدور نیست و هیچ راهی برای کنترل ارجاع پزشک وجود ندارد

به گزارش برنا؛ طرح پزشک خانواده امری است که می تواند علاوه بر سلامت خانواده های ایرانی  کاهش هزینه های درمانی را برای دولت ها در برداشته باشد چرا که پیگیری مستمر افراد جامعه موجب می شود از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری شود و جامعه سالم تری داشته باشیم. اهمیت این قضیه در روند شیوع کرونا کاملا مشهود بود اما چرا این طرح در کشور به صورت دائمی اجرا نمی شود؟

قرار بود طرح پزشک خانواده در کشور ما اجرا شود

سید احمد خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: طرح پزشک خانواده یا «طرح ارجاع» به این معنی است که هر فردی از اعضای خانواده زمانی که به پزشک عمومی مراجعه می کند، آن پزشک تشخیص دهد برای ادامه روند درمان لازم است به چه پزشک متخصصی مراجعه کند.

او با بیان اینکه پزشک خانواده عمل ارجاع افراد را به پزشک متخصص یا فوق تخصص ارجاع می دهد و بیمه پذیرش درمانی افرادی را قبول می کند که پزشک خانواده ارجاع داده باشد، افزود: این اقدام سال هاست در کشور های دیگر در حال اجراست و حتی قرار بود در کشور ما هم اجرا شود.

خاتمی ادامه داد: این طرح در زمان وزارت وزیر اسبق در چندین استان اجرا شد اما در ادامه دیگر اجرا نشد چرا که باید پزشک عمومی از سوی وزارت بهداشت جذب می شد و حقوق و دستمزدی به آن ها پرداخت و هزینه شان تأمین می شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر پزشک خانواده می تواند هزار خانواده را تحت پوشش قرار دهد و برای آن پرونده بهداشتی تشکیل دهد، زمانی که این طرح اجرا شود اگر فردی بخواهد خارج از مسیر این طرح روند درمانی داشته باشد، باید هزینه های درمانی خود را به صورت شخصی پرداخت کند.

درخواست مجلس از دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور

او درباره مطالبه مجلس از دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده در سطح کشور ادامه داد:  ما این درخواست را داشته ایم اما شرایط کرونایی و اینکه طرح تحول موفقیت آمیز نبود، معوقات به بیمارستان بالا رفت و طولانی شد و این طرح گسترش نیافت البته طرح پزشک خانواده تجربه ی موفقی را در کشور داشته است.

استفاده از پلتفرم دورا پزشکی بسیار کمک کننده است

خاتمی با اشاره به استفاده از پلتفرم دورا پزشکی و تله مدیسین در راستای اجرای این طرح افزود: بسیاری از مردم می خواهند برای ادامه روند درمانی به متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند و این زیر ساخت می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر طرح پزشک خانواده در استان فارس و چندین استان دیگر اجرا می شود و عملکرد خوبی داشته است اما موضوع مهم این است که دولت در پرداخت هزینه ها دچار مشکل است و ادامه اجرای این طرح مقدور نیست و هیچ راهی برای کنترل ارجاع پزشک وجود ندارد همچنین زمانی که خانواده تحت پوشش پزشک خانواده قرار گرفت هزینه کردها از جانب بیمه پرداخت می شود.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز