تاثیر طب سوزنی در مهار کمردرد

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۲۰:۴۰:۳۱
کد خبر: ۱۲۱۱۱۳۴
تاثیر طب سوزنی در مهار کمردرد
محققان ایرانی در یک پژوهش علمی، به مقایسه تاثیرات طب سوزنی و یک داروی ضد درد معروف در کاهش کمر درد حاد پرداخته و توصیه‌هایی را در این خصوص ارائه داده‌اند.

به گزارش برنا؛ کمردرد از شایع‌ترین اختلالات عضلانی-اسکلتی بوده و کمتر کسی است که در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه نکرده باشد. هزینه سنگین کمردرد بر روی سیستم بهداشتی-درمانی سبب شده است تا محققین رویکرد خود را بر روی ارزیابی و تشخیص انواع کمردرد قرار داده تا از این طریق بتوانند با تشخیص درست، درمان مناسبی برای آن انتخاب کنند.

با وجود این که امروزه به علت پیشرفت دانش پزشکی، علل چنین دردهایی بهتر مشخص شده است، اما هنوز هم روزانه حدود 176 میلیون نفر از مردم جهان به دلیل مشکلات ستون مهره‌ها دچار محرومیت و محدودیت کاری می‌شوند.

کمردرد به گفته متخصصان عوامل زمینه ساز متعددی دارد و همین مسئله سبب دشواری در یافتن راهکارهای مؤثر برای مقابله با آن می‌گردد. درون ستون فقرات در صورت وجود ضایعه و درگیر شدن عناصر حساس به درد همانند ماهیچه‌ها و تاندون، رباط‌ها، مفاصل بین مهرهای پشتی، اعصاب نخاعی و ریشه‌های آن‌ها، عروق خونی و همچنین طناب نخاعی، احتمال ایجاد درد وجود دارد. به گزارش سیناپرس، این درد ممکن است در همان ناحیه و یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردد. احساس درد و ناراحتی در ناحیه کمر، علامت شایع بسیاری از بیماری‌های اسکلتی و غیر اسکلتی است و در جامعه شیوع بالایی دارد و گاه تا 80 درصد از جمعیت را در بر می‌گیرد.

همین موضوع باعث شده تیمی پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دست به انجام مطالعه ای پژوهشی زده و در آن روش‌های مختلف کنترل درد کمر را بررسی کنند. آن‌ها در پژوهش خود، به مقایسه تأثیر طب سوزنی بر میزان درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد با یک داروی مهم ضد درد پرداخته‌اند.

این مطالعه با مشارکت 80 نفر از بیماران با کمردرد حاد مراجعه کننده به اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضای مشهد انجام شده و محققان تأثیر طب سوزنی را با داروی معروف ضد درد ایبوپروفن مقایسه کرده‌اند.

نتایج این تحقیق نشان داد که طب سوزنی در کنار دارودرمانی با ایبوپروفن نسبت به درمان با ایبوپروفن به تنهایی، بسیار موثرتر عمل کرده و موجب پاسخ به درمان بهتر و کاهش درد بیماران مورد مطالعه شده است. به گزارش سیناپرس، بنابراین طب سوزنی یک اقدام ساده و کم عارضه و هم‌چنین تاثیرگذار بر کاهش درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد است که می‌تواند به صورت درمان مکمل برای کمردرد، پس از تأیید توسط مطالعات بیش‌تر، پیشنهاد شود.

در این رابطه، احسان بلوردی، پژوهشگر گروه طب اورژانس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پنج همکار دیگرش در این تحقیق، اشاره داشته‌اند: «طب سوزنی که جزئی از طب سنتی چینی است، در کنار دارودرمانی با ایبوپروفن می‌تواند گزینه بسیار موثرتری برای درمان کمردرد حاد باشد و پاسخ به درمان بهتری را ایجاد می‌کند»

به گفته آن‌ها، «اصولاً در درمان کمردرد، مداخله نه به صورت منفرد، بلکه به صورت مکمل است. یعنی طب سوزنی به همراه دارودرمانی و سایر روش‌های درمان کمردرد در بیماران از جمله استفاده از فیزیوتراپی و ورزش‌های مناسب، نسبت به روش‌های صرفاً دارویی و روتین، ارجحیت داشته و موثرتر هستند».

نتایج این مطالعه می‌توانند راهگشای مطالعات بعدی در خصوص استفاده از طب سوزنی در کنار سایر روش‌های دارو درمانی رایج در کاهش درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد باشند.

بلوردی و همکارانش که یافته‌های مطالعه خود را در دوماهنامه علمی پژوهشی «کومش» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی سمنان منتشر نموده‌اند، اظهار می‌دارند: «این نتایج کمک می‌کنند تا ما با برنامه ریزی‌های لازم به دنبال بهبود نتایج درمانی و کاهش عوارض در این دسته از بیماران باشیم و همچنین با توجه به اثرات کوتاه مدت طب سوزنی در کاهش درد، بتوانیم به روند کاهش درد بیماران اورژانسی سرعت بخشیم».

نظر شما