معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت:

کاهش وابستگی به آفت‌کش‌های وارداتی / توسعه کنترل زیستی برای افزایش سلامت غذایی جامعه

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۰۷:۵۷:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۱۵۹۵
کاهش وابستگی به آفت‌کش‌های وارداتی / توسعه کنترل زیستی برای افزایش سلامت غذایی جامعه
مسعود لطیفیان گفت: امروزه تغییرات اقلیمی و کاربرد گسترد حشره‌کش‌های شیمیایی ظهور گونه‌های مقاوم و مخاطرات زیست‌محیطی فراوان را در پی داشته است از این‌ رو، ارائه راهکارهای جایگزین از جمله روش‌های کنترل زیستی چشم‌انداز روشنی برای مبارزه با این مخاطرات فراهم کرده است.

به گزارش برنا؛ نوع بکارگیری آفت کش‌ها در مهار آلودگی‌های زیست محیطی از اهمیت برخوردار است. در این شرایط انتظار می‌رود تا بتوان بیش از پیش در زمینه کیفیت این ابزار موثر اما آسیب‌زا در طبیعت وارد عمل شد.  از سوی دیگر با توجه به تولیدات این نوع محصولات می‌توان زمینه تولیدات داخلی را مهیا کرده و در زمینه کارآفرینی اقدامات مناسب در دستور کار داشت.

عدم تغییر آفت‌ها براساس تولید آفت‌کش های میکروبی

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت تولید آفت‌کش‌ها در کشور برای مهار آفت‌ها با کاهش خسارت‌ها به محیط زیست به خبرنگار برنا گفت: عوامل کنترل میکروبی به دلیل اهمیت بسیاری که در گیاه پزشکی، کنترل بیولوژیک و مدیریت تلفیقی آفات دارند، مورد توجه هستند.

او افزود: تولید آفت‌کش‌های میکروبی در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از بیوراکتورها، فواید فراوان در مقایسه با روش‌های دیگر دارد. کنترل دقیق پارامترهای مختلف باعث شده تا کیفیت عوامل میکروبی در طول زمان تغییر نکند. در حالی که در شرایط طبیعی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و آفات است.

توجه به آفت‌کش‌های داخلی

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: تحقیقات فراوان در زمینه استفاده از کشت‌های سوسپانسیون و سلول زنده برای تولید آفت کش‌های میکروبی صورت گرفته است. بیوراکتورها، مهمترین ابزار در تولید تجاری آفت کش‌های میکروبی از طریق روش‌های بیوتکنولوژیک، محسوب می‌شوند.

لطیفیان ادامه داد: بیوراکتورها دارای مزایایی در تولید آفت‌کش‌های میکروبی هستند. تولید آفت‌کش‌های میکروبی به‌طور تجاری با استفاده از بیوراکتورها نوید بخش تکثیر صنعتی عوامل کنترل میکروبی است.

او تاکید کرد: بهره‌وری و مزیت سرمایه‌گذاری بالا، امکان اشتغال‌زایی فراوان برای فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط، امکان تنوع بخشی به آفت‌کش‌های زیستی تولید داخل، کاهش وابستگی به آفت کش‌های وارداتی و ظرفیت بالای ارزآوری و صادرات را به دنبال دارد.

توسعه کنترل زیستی برای افزایش سلامت غذایی جامعه

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباه اثرات مضر سموم شیمیایی کشاورزی بر محیط زیست و سلامت انسان، مهار زیستی کنترل بیولوژیک گفت:  این مقوله به عنوان یک روش محیط زیست دوستانه مورد توجه جدی جامعه جهانی قرار گرفته است.

او افزود: امروزه تغییرات اقلیمی و کاربرد گسترد حشره‌کش‌های شیمیایی ظهور گونه‌های مقاوم و مخاطرات زیست‌محیطی فراوان را در پی داشته است از این‌ رو، ارائه راهکارهای جایگزین از جمله روش‌های کنترل زیستی چشم‌انداز روشنی برای مبارزه با این مخاطرات فراهم کرده است.

امنیت غذایی چگونه محقق می‌شود؟

لطیفیان تاکید کرد:یک عامل کنترل زیستی موثر از نظر اقتصادی عاملی  است که بتواند تراکم جمعیت یک آفت را زیر سطح خسارت اقتصادی تعیین شده برای یک محصول معین نگه دارد.

او گفت: به طور کلی، موثرترین عوامل زیستی باید ویژگی‌های سازگاری با تغییرات سخت محیطی، درجه اختصاصی مشخص برای میزبان، طعمه، ظرفیت بالای افزایش جمعیت نسبت به میزبان، ظرفیت جستجو بالا (به منظور پیدا کردن طعمه)، به ویژه در تراکم کم میزبان، هماهنگی فصلی با میزبان، توانایی زنده ماندن در غیاب میزبان) را داشته باشند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در پایان اظهار کرد: یکی از اصول موثر در دستیابی به امنیت غذایی و توسعه کشاورزی پایدار کنترل تلفیقی آفات است که از ارکان اصلی آن استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه