رئیس انستیتوپاستور کوبا خبر داد:

اعلام نتایج مطالعه بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا برای کودکان تا پایان تابستان/ امکان تزریق سوبرنا پلاس به عنوان دُز دوم واکسن های دیگر/ واکسن ایران-کوبا علاوه بر جلوگیری از بیماری از انتقال ویروس هم جلوگیری می کند

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۱:۰۴:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۲۱۵۷
اعلام نتایج مطالعه بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا برای کودکان تا پایان تابستان/ امکان تزریق سوبرنا پلاس به عنوان دُز دوم واکسن های دیگر/ واکسن ایران-کوبا علاوه بر جلوگیری از بیماری از انتقال ویروس هم جلوگیری می کند
ویسنته ورز بنکوکو گفت: شواهدی که داریم این است که سوبرنا پلاس دُز یادآور خوبی است و می تواند استفاده شود و بعد از مطالعات تکمیلی به این نتیجه رسیدیم که برای دُز دوم سایر واکسن ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش برنا؛ ویسنته ورز بنکومو رئیس انستیتوپاستور کوبا در نشست خبری خود که صبح امروز به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: بعد از راه اندازی موسسه پاستور کوبا تولید واکسن برای کودکان و واکسن آنفولانزا در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر این واکسن ها در کشور ما استفاده می شود.

او با بیان اینکه واکسن فعلی که بر اساس همکاری مشترک با طرف ایران پیش  می رود بر پایه شیمی تولید شده است، افزود: این چارچوبی است که برای واکسن پنوپوک استفاده کردیم همچنین 15 سال طول کشید تا این پلتفرم تولید واکسن را ایجاد کنیم.

ویسنته ورز بنکوکو با اشاره به اینکه  مشکل و چالش جدی این است که  واکسن های پنوپوک در آمریکا تولید می شود اما دسترسی به این واکسن برای ایران و کوبا چالش جدی ای بود، تصریح کرد: اولین همکاری ما با ایران 4 سال پیش برای واکسن پنوپوک ایجاد شد و این همکاری علمی و تکنولوژی بود.

او ادامه داد: سال گذشته درگیر پاندمی کووید-19 شدیم و همه ما از این اتفاقی که دنیا درگیر آن شد، شگفت زده شدیم و می دانستیم که باید به آن پاسخ سریعی داشته باشیم و تجربه ما برای واکسن پنوپوک تجربه خوبی بود تا بتوانیم واکسن کووید-19 را بسازیم. این همکاری حاصل ساخت سوبرنا در کوبا و پاستووک در ایران است همچنین هدف گذاری این واکسن پیشگیری از فرم بیماری و انتقال عفونت است  و ما توانستیم فاز سوم را در کوبا با موفقیت به پایان برسانیم

رئیس انستیتوپاستور کوبا بیان کرد: اثربخشی این واکسن در کشور کوبا در مطالعه فاز سه در خصوص پیشگیری 91.2 مشاهده شده است و این واکسن 65 درصد در خصوص جلوگیری از عفونت و انتقال بیماری اثربخش بوده است و موضوع مهم این است که علاوه بر جلوگیری از بیماری از انتقال ویروس نیز جلوگیری می کند.

او با بیان اینکه خوشحال کننده است که واکسن قوی داریم و کارازمایی بالینی آن در چندین استان ایران پیش می رود، گفت: براساس یافته های مشترک ایران و کوبا در فاز سوم، گزارشات قوی ای برای ارسال به سازمان جهانی بهداشت خواهیم داشت و چیزی که انتظار داشتیم بی خطری واکسن بود.

او با اشاره به اینکه پلتفرم این واکسن از واکسن کنژوگه است که برای کودکان استفاده می شود و می توان گفت بی خطر است و  این واکسن را نیز می توانیم برای کودکان استفاده کنیم، گفت: مطالعه فاز یک و دو این واکسن را برای کودکان در کوبا آغاز کردیم.

رئیس انستیتوپاستور کوبا ادامه داد: تا آخر تابستان نتایج مطالعه کودکان را به دست خواهیم آورد  و این خبر خوشحال کننده است که فرزندان و نوه هایمان را اول پاییز به مدرسه بفرستیم.

او با اشاره به اینکه سویه قالب در زمان مطالعه کارآرمایی بالینی در کوبا افریقای جنوبی بود واثربخشی 91.2 درصد در زمانی رخ داد که واریانت آفریقایی در کوبا اوج داشت، افزود: در حین حال مطالعه خود را بر اساس دو دُز سوبرانای 2 انجام دادیم.

ویسنته ورز بنکوکو بیان کرد: برای ما یک ایده خوبی بود که یک دُز یادآور سوبرنا پلاس داشته باشیم که  افرادی که سابقه بیماری را داشتند به عنوان تک دُز از آن استفاده کنند.

رئیس انستیتوپاستور کوبا با بیان اینکه  شاید ایمنی جمعی ناشی از واکسن برای واریانت های در گردش پاسخگو باشد اما نگرانی از این است که برای واریانت های آینده چالش وجود دارد و سوبرنا پلاس این امکان را می دهد که می توان برای واریانت های جدید آینده بر روی آن تغییراتی را ایجاد کرد، گفت: بعد از انجام فاز یک و دو کارآزمایی بالینی در استفاده از تک دُز سوبرنا پلاس در افرادی که سابقه بیماری نشان داد تولید آنتی بادی 100 برابر بیشتر می شود.

ویسنته ورز بنکوکو افزود: خوشبختانه در این مدت همکاری های بیوتکنولوژی با ایران داشتیم که این همکاری ما را قوی کرد و مشارکت پاستور ایران همکاری جدی و علمی خوبی بود.

او با اشاره به اینکه امیدوارم که بتوانیم در هفته های آینده جشنی مشترک با پاستور ایران داشته باشیم، ادامه داد:  این تعهدات را کوبا دارد که اگر ظرفیت ایران به حد نصاب نرسد کوبا نصف تولیدات خود را به کشور ایران ارسال کند همچنین در شرایط فعلی مسافرت سخت است و اگر من به ایران آمدم به این دلیل است که ما با ایران همکاری مشترک خوبی داریم

ویسنته ورز بنکوکو تاکید کرد: شواهدی داریم این است که سوبرنا پلاس دُز یادآور خوبی است و می تواند استفاده شود و بعد از مطالعات تکمیلی به این نتیجه رسیدیم که برای دُز دوم سایر واکسن ها نیز می تواند استفاده شود.

رئیس انستیتوپاستور کوبا با بیان اینکه اعتقاد داریم که سوبرانا پلاس در برابر واریانت های شناخته شده ،فرصت بازنگری  دارد تا واریانت ها جدید را خنثی کند، افزود: نتایج فاز دو مطالعه بالینی واکسن بر روی کودکان تا آخر تابستان مشخص می شود و به نظر می رسد نیاز به مطالعه فاز سه ندارد و خوشبین هستیم که بتوانیم اجازه تزریق اضطراری آن را را دریافت کنیم.

ویسنته ورز بنکوکو بیان کرد: طی هفته گذشته تیم کارآزمایی ما با بازدید از مراحل مطالعه و زیر ساخت های تولید واکسن در ایران شگفت زده شدند و خوشحالم که این مطالعه در ایران انجام شده و استاندارد های لازم در بسیاری از مواقع بالاتر از موارد جهانی بوده است.

او گفت: پروئتین تنها ایمنی پایینی داشت و زمانی که با کزاز ترکیب می شود ایمنی خوبی را می دهد. افزایش کزاز با پروتئین نوترکیب باعث شده که از بیماری و عفونت پیشگیری می کند که این می تواند این واکسن در کنار سایر واکسن ها از عملکرد بهتری داشته باشد.

رئیس انستیتوپاستور کوبا ادامه داد: این واکسن دو جز مجزا به عنوان کزار و پروتئین نوترکیب دارد و نتیجه این اتصال این است که سیستم ایمنی این دو نوع را پیوسته تشخیص می دهد و ایمنی را بهتر ایجاد می کند.

او درباره پیش بینی درگیری با کووید-19 گفت: واکسن توزیع عادلانه ندارد و این ویروس فرصت را دارد که در کشور های ضعیف گردش پیدا کند و دنیا باید بپذیرد که همه باید دسترسی به واکسن داشته باشد

او در پایان تاکید کرد: در حال حاضر جنگ تولیدکنندگان واکسن نیست اما درحال حاضر جنگ ویروس است و شرکت های تولید کننده باید به این جنگ کمک کنند.

انتهای پیام/5

نظر شما
پرونده ویژه